S-slangen i värmepaketet är ljummen - Får lite värme i bilen.

Diesel_77
21 oktober 2010 · 407 Inlägg

S-slangen i värmepaketet är ljummen.  Vad är det för fel?
Jag får typ inge värme i bilen. Bara jätte lite värme i kupén.

Vad kan det vara som stryper värmen?
Jag har normalt glykol i kylaren.

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
21 oktober 2010 · 857 Inlägg

Vad för bil?

Diesel_77
21 oktober 2010 · 407 Inlägg

Volvo 740

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
21 oktober 2010 · 1 594 Inlägg

Kolla att wiren vrider armen på värmekranen hela vägen till sitt ändläge, annars byt värmekran.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Diesel_77
21 oktober 2010 · 407 Inlägg

hotrodder skrev:
Kolla att wiren vrider armen på värmekranen hela vägen till sitt ändläge, annars byt värmekran.

Den vrider iallafall.

Men går det inte laga värmekranen?

Det är blött på golvet lite.

Senast redigerat av Diesel_77 (21 oktober 2010)

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
21 oktober 2010 · 1 594 Inlägg

Diesel_77 skrev:

hotrodder skrev:
Kolla att wiren vrider armen på värmekranen hela vägen till sitt ändläge, annars byt värmekran.

Den vrider iallafall.

Men går det inte laga värmekranen?

Nope! rätt vanligt att den havererar med dålig värme som resultat. Eftersom slangen bara blir ljummen har du ingen cirkulation i kranen/värmepaketet. Värmekranen "by-passar" vattnet när värmen är avstängd = slangarna är alltid heta.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Diesel_77
21 oktober 2010 · 407 Inlägg

hotrodder skrev:

Diesel_77 skrev:

hotrodder skrev:
Kolla att wiren vrider armen på värmekranen hela vägen till sitt ändläge, annars byt värmekran.

Den vrider iallafall.

Men går det inte laga värmekranen?

Nope! rätt vanligt att den havererar med dålig värme som resultat. Eftersom slangen bara blir ljummen har du ingen cirkulation i kranen/värmepaketet. Värmekranen "by-passar" vattnet när värmen är avstängd = slangarna är alltid heta.

Okej, då är det den som är fel på. Är den lätt att ta bort? Såg att den var monterad fast i torpedväggen.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
21 oktober 2010 · 1 594 Inlägg

Allt e rellativt... tre slangar, en wire och några småskruvar. Sen beror det väl på hur stora fingrar och vig man är.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Diesel_77
21 oktober 2010 · 407 Inlägg

hotrodder skrev:
Allt e rellativt... tre slangar, en wire och några småskruvar. Sen beror det väl på hur stora fingrar och vig man är.

Men rinner inte glykolen ut då?

Arn87
22 oktober 2010 · 402 Inlägg

Har exakt samma fenomen på min 740 som jag precis skaffat. motortempen är bra o så men det kommer bara ljummen, nästan kall luft från kupéfläkten så i vinter blir det inte roligt isf.
Har aldrig meckat med värmepaketen så skriv gärna mer vad det kan vara.

//Jocke

Kavli Motborgare
22 oktober 2010 · 1 099 Inlägg

Diesel_77 skrev:

hotrodder skrev:
Allt e rellativt... tre slangar, en wire och några småskruvar. Sen beror det väl på hur stora fingrar och vig man är.

Men rinner inte glykolen ut då?

Du kan klämma ihop värmeslangen på motorsidan med en svetstång, eller dylikt, så rinner inte så många droppar ut.

-- K

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang