Hjälp med död opel omega. har gnista och bensin men ändå startar den inte.

DusanMandick Random Hero
23 oktober 2010 · 4 047 Inlägg

Hej! Ja har skaffat mig en opel omega a -88 som gått bra några dagar, sen en dag dog den när ja stannade i en korsning. Och nu idag har ja mekat med bilen och kollat all jord, kollat bränsle tillförseln, och allt på den biten funkar bra!  Sen ryckte jag i kablarna till tändspolen o då starta bilen men gick dåligt o ville inte varva upp ordentligt. Så ja bytte tändspolen och mätte upp alla tändkablar och gjorde rent i fördelaren. Då starta bilen mem de var knappt, så tog en liten åktur och nu dog bilen. Nån som vet vad det kan vara?  Jag har inget larm eller någon startspärr. Börjar fundera på om det är batteriet som är kasst för det ladda jag över natten och efter ca 20 starförsök är de kass igen, det låg på 12.7V när det var nyladdat....                                                                           

Tack på förhand!










Senast redigerat av DusanMandick (23 oktober 2010)

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
DusanMandick Random Hero
23 oktober 2010 · 4 047 Inlägg

Hej! Ja har skaffat mig en opel omega a -88 som gått bra några dagar, sen en dag dog den när ja stannade i en korsning. Och nu idag har ja mekat med bilen och kollat all jord, kollat bränsle tillförseln, och allt på den biten funkar bra!  Sen ryckte jag i kablarna till tändspolen o då starta bilen men gick dåligt o ville inte varva upp ordentligt. Så ja bytte tändspolen och mätte upp alla tändkablar och gjorde rent i fördelaren. Då starta bilen mem de var knappt, så tog en liten åktur och nu dog bilen. Nån som vet vad det kan vara?  Jag har inget larm eller någon startspärr. Börjar fundera på om det är batteriet som är kasst för det ladda jag över natten och efter ca 20 starförsök är de kass igen, det låg på 12.7V när det var nyladdat....                                                                           

Tack på förhand!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 oktober 2010 · 17 562 Inlägg

12.7 volt på batteriet indikerar på att det är fullt om du har blybatteri! Inte möjligt att få mer volt... Gel är 13 volt. Diverse andra batterier däremellan. Tror inte det är problemet. Prova med kablar från ann bil så vet du...

Bränslepumpen... Vanligt.... Låter den när du slår på tändning ett par sekunder?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Drönirettab
23 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

DusanMandick skrev:
Börjar fundera på om det är batteriet som är kasst för det ladda jag över natten och efter ca 20 starförsök är de kass igen

Menar du att startmotorn börjar gå väldigt segt efter ca 20 startförsök?

Så länge spänningen på batteriet håller sig på mer än 10,5 V vid startförsöket så bör det räcka till för att motorn ska starta tycker jag. smile

DusanMandick Random Hero
23 oktober 2010 · 4 047 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
12.7 volt på batteriet indikerar på att det är fullt om du har blybatteri! Inte möjligt att få mer volt... Gel är 13 volt. Diverse andra batterier däremellan. Tror inte det är problemet. Prova med kablar från ann bil så vet du...

Bränslepumpen... Vanligt.... Låter den när du slår på tändning ett par sekunder?

Ja har ju kunnat köra bilen, och den går inte även om ja tvångskör pumpen med en kabelstump istället för relät. men pumpen hörs mer om ja tvångskör den än om ja kör den med tändningen.

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
DusanMandick Random Hero
23 oktober 2010 · 4 047 Inlägg

Drönirettab skrev:

DusanMandick skrev:
Börjar fundera på om det är batteriet som är kasst för det ladda jag över natten och efter ca 20 starförsök är de kass igen

Menar du att startmotorn börjar gå väldigt segt efter ca 20 startförsök?

Så länge spänningen på batteriet håller sig på mer än 10,5 V vid startförsöket så bör det räcka till för att motorn ska starta tycker jag. smile

Ja strömmen dras ur batteriet, tycker att ett fulladdat batteri borde hålla längre ? smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 oktober 2010 · 17 562 Inlägg

DusanMandick skrev:

Drönirettab skrev:

DusanMandick skrev:
Börjar fundera på om det är batteriet som är kasst för det ladda jag över natten och efter ca 20 starförsök är de kass igen

Menar du att startmotorn börjar gå väldigt segt efter ca 20 startförsök?

Så länge spänningen på batteriet håller sig på mer än 10,5 V vid startförsöket så bör det räcka till för att motorn ska starta tycker jag. smile

Ja strömmen dras ur batteriet, tycker att ett fulladdat batteri borde hålla längre ? smile

Ett "fullt" dåligt batteri kan ge upp på sekunder. MEN går bilen igång så laddar den och då bör problemet var ur vägen tills du stänger av den! Många har inte koll på hur mycket en bil laddar egentligen om allt är ok! Man hör mycket "ladda ibland" eller "låt ladda över natten" Och visst. prova. Men går den så går den! En generator laddar sjukt mycket mer än en laddare... Värt ett försök då det är billigt och det ska man börja med men tveksam.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DusanMandick Random Hero
23 oktober 2010 · 4 047 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

DusanMandick skrev:

Drönirettab skrev:

Menar du att startmotorn börjar gå väldigt segt efter ca 20 startförsök?

Så länge spänningen på batteriet håller sig på mer än 10,5 V vid startförsöket så bör det räcka till för att motorn ska starta tycker jag. smile

Ja strömmen dras ur batteriet, tycker att ett fulladdat batteri borde hålla längre ? smile

Ett "fullt" dåligt batteri kan ge upp på sekunder. MEN går bilen igång så laddar den och då bör problemet var ur vägen tills du stänger av den! Många har inte koll på hur mycket en bil laddar egentligen om allt är ok! Man hör mycket "ladda ibland" eller "låt ladda över natten" Och visst. prova. Men går den så går den! En generator laddar sjukt mycket mer än en laddare... Värt ett försök då det är billigt och det ska man börja med men tveksam.

Har varit bilelektriker så ja bör ju kunna detta... ska försöka med ett annat batteri iaf, bara för att kunna utesluta det, generatorn som sitter i är ny smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 oktober 2010 · 17 562 Inlägg

DusanMandick skrev:

Dieselsmurfen skrev:

DusanMandick skrev:

Ja strömmen dras ur batteriet, tycker att ett fulladdat batteri borde hålla längre ? smile

Ett "fullt" dåligt batteri kan ge upp på sekunder. MEN går bilen igång så laddar den och då bör problemet var ur vägen tills du stänger av den! Många har inte koll på hur mycket en bil laddar egentligen om allt är ok! Man hör mycket "ladda ibland" eller "låt ladda över natten" Och visst. prova. Men går den så går den! En generator laddar sjukt mycket mer än en laddare... Värt ett försök då det är billigt och det ska man börja med men tveksam.

Har varit bilelektriker så ja bör ju kunna detta... ska försöka med ett annat batteri iaf, bara för att kunna utesluta det, generatorn som sitter i är ny smile

Bra! Säkert inte det felet men börja med det billigaste... Håller en slant på pumpen så länge om den nu inte dra tjuvluft nånstans...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DusanMandick Random Hero
24 oktober 2010 · 4 047 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

DusanMandick skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Ett "fullt" dåligt batteri kan ge upp på sekunder. MEN går bilen igång så laddar den och då bör problemet var ur vägen tills du stänger av den! Många har inte koll på hur mycket en bil laddar egentligen om allt är ok! Man hör mycket "ladda ibland" eller "låt ladda över natten" Och visst. prova. Men går den så går den! En generator laddar sjukt mycket mer än en laddare... Värt ett försök då det är billigt och det ska man börja med men tveksam.

Har varit bilelektriker så ja bör ju kunna detta... ska försöka med ett annat batteri iaf, bara för att kunna utesluta det, generatorn som sitter i är ny smile

Bra! Säkert inte det felet men börja med det billigaste... Håller en slant på pumpen så länge om den nu inte dra tjuvluft nånstans...

De som får mig att tro att det inte är pumpen är att den inte ens gör ett hostande på startgas hmm men tjuvluft! där sa du nåt, fast även om den drar tjuvluft hade den väl startat ? Tack för hjälpen iaf big_smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
DusanMandick Random Hero
24 oktober 2010 · 4 047 Inlägg

Var ute och provade med ett annat batteri efter att bilen stått i varmgarage över natten, starta inte nu heller. Nån som har nån ide va det kan va? smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Drönirettab
24 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

Eftersom det blev tillfälligt bättre när du "ryckte i kablarna till tändspolen" förut så kanske det ändå är glapp där fastän du kollade såna saker. Mät att det verkligen kommer spänning till tändspolen när startmotorn går. smile

DusanMandick Random Hero
24 oktober 2010 · 4 047 Inlägg

Drönirettab skrev:
Eftersom det blev tillfälligt bättre när du "ryckte i kablarna till tändspolen" förut så kanske det ändå är glapp där fastän du kollade såna saker. Mät att det verkligen kommer spänning till tändspolen när startmotorn går. smile

¨
Det ska ja göra ! Att ja inte tänkt på det innan! Tack för svaret!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
DusanMandick Random Hero
24 oktober 2010 · 4 047 Inlägg

Nån som tror att det kan vara BTR:en som strular eller att styrboxen kan ha gått sönder ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
TinyDicksson
25 oktober 2010 · 7 Inlägg

Testa att kolla om en liten bränsleslang har gått sönder. Vanligt på bastanten.

DusanMandick Random Hero
25 oktober 2010 · 4 047 Inlägg

TinyDicksson skrev:
Testa att kolla om en liten bränsleslang har gått sönder. Vanligt på bastanten.

Åhh tack! Ja kollade en slang under Bränsletrycksregulatorn, och mycket väl som du säger hade den sprucikt! Bytte den och bilen starta direkt!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang