3353
Sök

Volvo 855 växellådsproblem?

32 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
Hej hej! Har en 855 med lite strul i lådan. Det hela började med att backen var svår att få i, den gick lägga i men hände ingenting när man släppte upp kopplingen, var som att den fortfarande frikopplade men det gick till sig om man körde fram en bit och la i backen igen. Men nu dom senaste dagarna har de blivit allvarligare, de går inte att få i någon av växlarna som ligger bakåt, varken 2an, 4an eller backen, när man släpper upp kopplingen är det som att den fortfarande frikopplar. Någon som har haft liknande problem elr vet vad det kan vara? Kanske någon wier elr stag till lådan som tjorvar? Kan tillägga att det är en-96 om det har betydelse...   Tacksam för svar, Mvh:

Forummoderator
18 345 Inlägg
25 oktober 2010
Lådan är vajerstyrd om jag minns rätt. Ta isär ner mot spaken och se till att komma åt vajrarna. De ska ju inte vara lösa om man säger så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

32 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
Okej, tackar! Får ta och börja där då smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
25 oktober 2010
Och så kan du kolla växelväljaren på v.lådan med, va inte så längesen jag fick hjälpa en kompis att montera tillbaka vajerna där!

32 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
Känns som att de inte kan vara något allvarligt problem då 1an, 3an och 5an funkar klockrent. Lyfte upp damasken och kollade, och kom fram till att det är ganska mycke fett därikring, sitter som nå små gropar uti själva spaken som var full i fett, iallafall dom växlarna som var framåt. Kan det kanske ha något med de att göra? Att det kanske inte är nog mycke fett så dom slirar?

32 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
Har kommit fram till problemet nu, var som jag misstänkte inget allvarligt smile vara bara wiern till armen som var lite slapp, hade hoppat ur hylsan, men ett slangklammer och en snurpex så var de fixat smile men måste ändå ta och tacka för hjälpen smile

Forummoderator
18 345 Inlägg
25 oktober 2010
M-Lundgren skrev:
Har kommit fram till problemet nu, var som jag misstänkte inget allvarligt smile vara bara wiern till armen som var lite slapp, hade hoppat ur hylsan, men ett slangklammer och en snurpex så var de fixat smile men måste ändå ta och tacka för hjälpen smile

Alltid roligt när felet inte kostar några direkta pengar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök