Vinande ljud från turbon (HJÄLP)

Poonta91
25 oktober 2010 · 123 Inlägg

Hej.

Jag har en saab 9000 2,3 fulltrycksturbo. Så fort turbon börjar ladda så kommer det ett vinande ljud, och det låter mer och mer ju mer turbon laddar:(. Ljudet är liknade blås ljud. Det sitter öppet sportluftfilter och dumpventil på bilen.  Någon som vet om turbon ska låta eller är min på väg att ge upp ? är det någon med liknande ljud?

MvH Pontus

HenrikR
25 oktober 2010 · 87 Inlägg

detta låter som din snurra är på väg att ge upp du kan ju alltid titta i inlopp å utlopp på luft å avgas sidan om du fått olje läckage, för då är ju packningarna gått å då är det bara att byta eller så har pakningar klarat sig å bara lagret som gått detta märker du ju om det är för stort axel spel på axlen du kan även titta fall turbin bladen slagit i mot.

mvh Henrik



Poonta91 skrev:
Hej.

Jag har en saab 9000 2,3 fulltrycksturbo. Så fort turbon börjar ladda så kommer det ett vinande ljud, och det låter mer och mer ju mer turbon laddar:(. Ljudet är liknade blås ljud. Det sitter öppet sportluftfilter och dumpventil på bilen.  Någon som vet om turbon ska låta eller är min på väg att ge upp ? är det någon med liknande ljud?

MvH Pontus

Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
Driftar_N
25 oktober 2010 · 227 Inlägg

Klarar du av att spela in ljudet?
När du inte har nån ljuddämpning in i turbon så brukar man kunna höra hur den drar i sig luft.

Poonta91
25 oktober 2010 · 123 Inlägg

Oljenåvin sjunker inte i bilen, laddtrycket är helt normalt. Men en trubo ska inte låta något alltså? Det börjde låta för någon dag sedan. Här läst om problemet och en del säger att öppetluft filter kan ge ljud efter sig? kanske är fel, Men det kan inte vara någon slang som är dålig eller något ?

Severin
25 oktober 2010 · 1 587 Inlägg

Min ger ett vinblåsande ljud, kommer från luftfiltret, testa med att ta bort filtret o kör utan en kort sväng, inte för långt dock :p.. Lyssna noga o se om de blir skillnad, vissa filter kan ge ett konstigt sug ljud, dock viner min turbo också men bara när bilen är kall, så fort värmen stiger upp lite är de vinande ljudet borta smile !

Poonta91
25 oktober 2010 · 123 Inlägg

ja okej: ) får hoppas att det är ifrån det öppna lufftfiltret : ) Det är svårt att förklara ljudet xD, men det låter som ett vindblåsande ljud smile Men turbon laddar som han ska och bilen dricker inte olja eller något så smile hoppas att man är nojjig bara smile

HenrikR
25 oktober 2010 · 87 Inlägg

du kan ju alltid prov tyrcka hela luft systemet så det är tätt också..


mvh Henrik



Poonta91 skrev:
Oljenåvin sjunker inte i bilen, laddtrycket är helt normalt. Men en trubo ska inte låta något alltså? Det börjde låta för någon dag sedan. Här läst om problemet och en del säger att öppetluft filter kan ge ljud efter sig? kanske är fel, Men det kan inte vara någon slang som är dålig eller något ?

Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
Poonta91
25 oktober 2010 · 123 Inlägg

Hur provtrycker man hela luft systemet ?  : )

tack för svar o tips

Jonasarvidsson Maniac
25 oktober 2010 · 536 Inlägg

Jag tycker det låter som dumpventilen är förliten.. men det kanske bara är jag tongue

Poonta91
25 oktober 2010 · 123 Inlägg

Det tror jag inte att det är : ) eller hur vet man de xD? inte så bra på bilar än (:

Jonasarvidsson Maniac
25 oktober 2010 · 536 Inlägg

Har det vinande ljudet uppstått nyligen eller har det varit så hela tiden? Märker du någon skillnad på ditt laddtryck?

Poonta91
25 oktober 2010 · 123 Inlägg

Jag köpte bilen för 3 veckor sedan, då var det inget vinande ljud. Det uppstod för någon dag sedan. Laddtrycket fungerar utmärkt. det skickar på som bara den. Men sportluftfiltret var väldigt slarvigt ditsatt så den hade släppt helt, så satte dit den korret i förr går.

Jonasarvidsson Maniac
25 oktober 2010 · 536 Inlägg

Borde ändå inte vara något problem med sportluftfiltret.. Blåryker bilen något?

Poonta91
25 oktober 2010 · 123 Inlägg

Nää det gör den inte smile Men gör inte sportluftfilter så att man hör ingången av luften högre?

Jonasarvidsson Maniac
25 oktober 2010 · 536 Inlägg

Jo typ.. har du testat montera orginal luftburk om du har någon sådan ? det dör absolut inte bilen av smile

Poonta91
25 oktober 2010 · 123 Inlägg

där luftfiltret ska gå in i eller ? för om du menar det så får inte sportluftfiltret plats där, iså fall behöver jag köpa ett nytt filter som är anpassat efter saab 9000

Jonasarvidsson Maniac
25 oktober 2010 · 536 Inlägg

Borde inte vara några problem att trycka ner orginal luftburk (med orginal filter i givetvis ) smile

Poonta91
25 oktober 2010 · 123 Inlägg

Ja okej : ) Då får jag köpa ett nytt orginal luftfilter xD det gamla såg ut som jag vet inte vad smile

Jonasarvidsson Maniac
25 oktober 2010 · 536 Inlägg

Har du luftburken kvar? Vänta tills någon saab kunnig svarar i tråden är mitt råd. Ämnet skall ligga under Moterteknik (Grundläggande) för övrigt smile

Poonta91
25 oktober 2010 · 123 Inlägg

Jaha då lägger jag upp ämnet där med då ^^ Tack för alla svar : ) Luftburken finns kvar (:

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang