BMW e36 325 -92 Klarade inte besiktningen för andra gången med för höga värden.

johanbjork
30 oktober 2010 · 137 Inlägg

Hejsan!

Besiktade precis min bil och fick underkänt med för högt lambda-värde, för hög HC-halt, läckage i avgassystem, CO-halt för hög.

Min fråga är, eftersom det är bytt Lambdasond precis dagen jag lämnade in bilen på besiktning men ändå inte klarade besiktningen. Kan det vara som han sa att läckaget i avgassystemet inte håller tätt så det räcker med att jag tätar det? Finns det någon annan möjlighet?

Bilen var varmkörd en halvtimme innan besiktningen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/109116/1012943_a28m3t.jpg

Mvh Johan Björk

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 oktober 2010 · 14 088 Inlägg

johanbjork skrev:
Hejsan!

Besiktade precis min bil och fick underkänt med för högt lambda-värde, för hög HC-halt, läckage i avgassystem, CO-halt för hög.

Min fråga är, eftersom det är bytt Lambdasond precis dagen jag lämnade in bilen på besiktning men ändå inte klarade besiktningen. Kan det vara som han sa att läckaget i avgassystemet inte håller tätt så det räcker med att jag tätar det? Finns det någon annan möjlighet?

Bilen var varmkörd en halvtimme innan besiktningen.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … a28m3t.jpg

Mvh Johan Björk

Kan det vara som han sa att läckaget i avgassystemet inte håller tätt.

Hur menar du nu?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Andreas121
30 oktober 2010 · 2 Inlägg

Läcker avgassystemet så blir inte avgasvärdena bra, så lambdasonden kan du lämna tillbaka!
Se till så att avgassystemet är riktigt tätt, o någorlunda nyservad motor, så kan jag nästan garantera att värdena blir bra.

Janneutanb
30 oktober 2010 · 7 272 Inlägg

Som sagt börja med att få systemet tätt.
Fungerar det inte därefter då kan man börja felsöka.

johanbjork
30 oktober 2010 · 137 Inlägg

Ok, då får jag testa att svetsa ihop det. Tack för svar!

Nurminen_
30 oktober 2010 · 714 Inlägg

Byt olja om den är gammal med, det gorde underverk på min bil smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
TireSlayer Tvivlare
30 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

Lambda-värdet påverkas av avgasläckage. Börja där. Sen gör en liten oljeservice och se vad som händer smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
HenkeTIC
30 oktober 2010 · 888 Inlägg

Läcker avgaset innan lambdan så kan alla värdena bli fel, läcker det efter blir bara lambda värdet fel och då högre.

BayIcon BFO
4 november 2010 · 130 Inlägg

Tråkigt för dig Björken hmm Men som sagt, börja med Avgassystemet. Sen kanske också byta olja, div filter och tändstift. Vad jag vet har bilen stått ett tag så kanske kan vara en nyttig idé? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang