2804
Sök

BrajjAxx's projekt: Volvo 940 Turbo

Effektsug

040 RedLine
440 970 Visningar
Uppdaterades senast 9 augusti 2014
761 Inlägg
25 oktober 2011
#581
Det är en missuppfattning att krysskilen håller drevet på plats, den har bara som funktion att få remskiva och drev i rätt läge, sen måste man dra vevaxelbulten fruktansvärt hårt.

Samma princip med kamaxeldrevet, det sitter ofta bara en rörsprint och den håller inte om man inte drar tillräckligt hårt.


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
25 oktober 2011
#582
dannnej skrev:
Det är en missuppfattning att krysskilen håller drevet på plats, den har bara som funktion att få remskiva och drev i rätt läge, sen måste man dra vevaxelbulten fruktansvärt hårt.

Samma princip med kamaxeldrevet, det sitter ofta bara en rörsprint och den håller inte om man inte drar tillräckligt hårt.

Hur många nm ska man dra vevaxelbulten?

...........Team T-Röd Racing.............

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
25 oktober 2011
#583
StlpMK skrev:
dannnej skrev:
Det är en missuppfattning att krysskilen håller drevet på plats, den har bara som funktion att få remskiva och drev i rätt läge, sen måste man dra vevaxelbulten fruktansvärt hårt.

Samma princip med kamaxeldrevet, det sitter ofta bara en rörsprint och den håller inte om man inte drar tillräckligt hårt.

Hur många nm ska man dra vevaxelbulten?

Redigerar lite, Hittade detta


Vevaxelremskiva B23: 165Nm

Vevaxelremskiva B230: 60Nm, Vinkeldragning 90 grader
Senast redigerat av _Performance_ (25 oktober 2011)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

040 RedLine
1 219 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#584
jag drog min med 300Nm men tydligen räckte de inte...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
25 oktober 2011
#585
BrajjAxx skrev:
jag drog min med 300Nm men tydligen räckte de inte...

Såg att bmw har 440 nm på deras.

ops såg nu att det var m5 motorn
Senast redigerat av _Performance_ (25 oktober 2011)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

2 415 Inlägg
26 oktober 2011
#586
BrajjAxx skrev:
jag drog min med 300Nm men tydligen räckte de inte...

drog du din vev med 100 kilo? hehe var tvungen o kolla. hehe dax att skaffa en annan lösning på det kanske?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 oktober 2011
#587
BrajjAxx skrev:
jag drog min med 300Nm men tydligen räckte de inte...

körde du med loctite med???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

040 RedLine
1 219 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
#588
nä loctite körde ja fan inte me tongue Bra ide smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 oktober 2011
#589
BrajjAxx skrev:
nä loctite körde ja fan inte me tongue Bra ide smile

ja loctite är inte dumt att ha på , räcker ju med att bulten skruvar ut sig lite för att den ska knäcka drevet .
men loctite så jag jag inte lyckats göra det än:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

255 Inlägg
26 oktober 2011
#590
Samma här, drog på ordentligt med loctite, då höll det smile


040 RedLine
1 219 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
#591
Fan va gött, va dum man känner sig nu! smile Är de samma drev till alla b230 så ja kan ta från en f motor bara de e rundkugg? smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 oktober 2011
#592
BrajjAxx skrev:
Fan va gött, va dum man känner sig nu! smile Är de samma drev till alla b230 så ja kan ta från en f motor bara de e rundkugg? smile

ja det är samma  så länge det är rundkugg.
finns både rund kugg och fyrkantskugg , rund kugg är på dom nyare

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 oktober 2011
#593
tänk på att du ska få isär skiten också.. hade loctite varit tvunget att ha så hade volvo använt de vid tillverkningen.

de är ju typ en m18 bult ? du kan ju typ dra av vevaxeln med den bulten.

gör en krysskil så du vet att dreven är nollade å dra ihop dom ordentligt med bulten.
kör du dessutom med en krysskil på remhjulet som jag tror gör så att skruven lossnar när motorn hugger till så kommer de lira sen.


4 262 Inlägg
27 oktober 2011
#594
varför behöver man köra med förstärkta grejer? vad är skillnaden mot original?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
27 oktober 2011
#595
Xuri skrev:
tänk på att du ska få isär skiten också.. hade loctite varit tvunget att ha så hade volvo använt de vid tillverkningen.

de är ju typ en m18 bult ? du kan ju typ dra av vevaxeln med den bulten.

gör en krysskil så du vet att dreven är nollade å dra ihop dom ordentligt med bulten.
kör du dessutom med en krysskil på remhjulet som jag tror gör så att skruven lossnar när motorn hugger till så kommer de lira sen.

tror inte volvo hade räknat med att motorn skulle ha över 300hk smile
ja man behöver ju inte köpa den starkaste loctiten som finns på marknaden.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 oktober 2011
#596
turboforssen skrev:
Xuri skrev:
tänk på att du ska få isär skiten också.. hade loctite varit tvunget att ha så hade volvo använt de vid tillverkningen.

de är ju typ en m18 bult ? du kan ju typ dra av vevaxeln med den bulten.

gör en krysskil så du vet att dreven är nollade å dra ihop dom ordentligt med bulten.
kör du dessutom med en krysskil på remhjulet som jag tror gör så att skruven lossnar när motorn hugger till så kommer de lira sen.

tror inte volvo hade räknat med att motorn skulle ha över 300hk smile
ja man behöver ju inte köpa den starkaste loctiten som finns på marknaden.

nä Men remhjulen utsätts ju nästan för samma moment ändå, om han nu inte varva 9k då villsäga.
de är ju fortfarande samma moment i grejerna, att han skulle accerlerera lös remhjul/bult tvivlar jag på.
generator osv går ju fortfarande lika tungt också som på orginal.

tvära tugg å stopp i remdrivningarna däremot kan jag tänka mig sliter lös grejerna, som ren å skär idiotkörning samt om man tuggar på laddtryckstopp osv.

Jag körde sönder 2 remhjul på samma dag  när jag hade problem med att laddspärren gick in vid 1.9 bar.
aldrig haft de förut. å då hade jag nästan samma effekt förra året, då varvade jag dessutom mer.


040 RedLine
1 219 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
#597
Ringde Sten parner o fråga om de hela. Han sa att locktite inte skulle användas samt att de berodde på brickan som sitter mellan drevet och skivan, minsta lilla sliten brickan va så lossna bulten lätt. Han sa även att ståldrev kunde behövas.

Så blir ett ståldrev för mig och har redan beställt nya brickor smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 oktober 2011
#598
BrajjAxx skrev:
Ringde Sten parner o fråga om de hela. Han sa att locktite inte skulle användas samt att de berodde på brickan som sitter mellan drevet och skivan, minsta lilla sliten brickan va så lossna bulten lätt. Han sa även att ståldrev kunde behövas.

Så blir ett ståldrev för mig och har redan beställt nya brickor smile

vet inte hur brickan skulle orsaka nått men han borde ju veta va han pratar om smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 oktober 2011
#599
https://www1.garaget.org/archive/41/40446/34939/large_34939-2546778.jpg
https://www1.garaget.org/archive/41/40446/34939/large_34939-2546781.jpg

De är alltså brickan som sitter till kamremspännaren jag har tagit, den har samam tjockleck som de frästa spåret i vevaxeln.  bara att l´ägga den i veven, rita på den, såga å fila lite, sen sätter man ut både remhjul å kamdrev i skruvstädet å står med bågfil å sen med fil å sågar ett fyrkantigt spår me rätt djup i.

Pissenkelt å extremt billigt tongue ståldrev e dyrt å vad ajg tycker onödigt. Okej remhjul i alu för att slippa vulkade gummiskiten om man kör mycke effekt men de är väl de enda.
Senast redigerat av Xuri (30 oktober 2011)


High on diesel and gasoline
368 Inlägg
30 oktober 2011
#600
Köp absolut inte parners ståldrev dom sliter ut kamremmen, parner är bara en ända stor lurendrejare som bara vill sälja sin skit smile har handlat av hononom en gång och det var den sista med smile



Sök