6134
Sök

Byta remmar till servopumpen - Volvo 740 16v

1 339 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Tjo, skulle byta remmar till servopumpen, för att kunna göra det så måste man ta bort remmen till generatorn och vattenpumpen först.

När jag hade gjort det så kan man ju tänka sig att det finns någon typ av spännare till servopumpen som man kan lossa på men det finns det ju inte!? Hur jag än tänker mig så finns det inget sätt att lossa pumpen utan att ta bort nästan alla 8 bultar.

Är det någon som har erfaranhet av detta och kan svara på hur ni brukar göra?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
2 november 2010
Visst fasen sitter det en spännare på undersidan av pumpen, för visst är det b234 vi snackar om?

Jonas

1 339 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Japp det gör vi, tittade på undersidan också, där sitter 2 stag på vardera sida som absolut inte ser ut som spännare mad
Senast redigerat av Remiss (2 november 2010)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
2 november 2010
Synd att jag skrotade min 16v här om veckan, så man kunde kollat och beskrivit hur det fungerar. Kommer ihåg att det var rätt lurigt med just de remmarna när jag bytte kamremmen.

Jonas

8 282 Inlägg
2 november 2010
Om du kollar på stagen på undersidan så har du väl en bultskalle man drar ihop och isär med. Man får väl släppa bultarna litesom håller servron och sen får man drida på skallen åt nåt håll.

1 339 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Om du kollar på stagen på undersidan så har du väl en bultskalle man drar ihop och isär med. Man får väl släppa bultarna litesom håller servron och sen får man drida på skallen åt nåt håll.

Ska titta igen imorgon men en sådan bultskalle kunde jag mig veterligen inte finna, jag antar att du menar precis som det ser ut när man lossar och spänner generatorn? Då skruvar man loss en mutter och kan sen vrida på en bultskalle med tillhörande gängor så lossar/spänner man remmen.

Det brukar inte vara så komplicerat på vanliga B230F tex, men här var det onödigt krångligt, iaf tills man fattar hur det ska gå till kanske.

Sök