1503
Sök

Volvo 745 -90 startar ej, men går att dra igång.

107 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Hej. var och hämtade bilen i fredags, och på vägen hem så stannade vi och käka (bilen gick bra). sen åkte jag genom rondellen för att tanka, sedan starta den inte. motorn går runt och startmotorn går fint. det gick skit bra att dra igång bilen men märkte att den ville dö om man inte gasa (ingen tomgång typ).
var ute och tittade på bilen idag för den startar ej längre. har bytt bränslepumpsrelä och även testat utan och det blir samma resultat. motorn går runt men när den precis ska starta så dör motorn lika snabbt och startmotorn försöker starta motorn igen.
Jag antar att bränsle pumpen är dålig nu, eller? ska åka till skroten imorn och köpa en.

eller någon som har några andra förslag på vad som kan vara felet.
motorn går fint när man drog igång den men som sagt den vill dö om man inte gasar.
känns som jag skrivit en hel bok nu tongue

tacksam för svar / danne

Smålänning
7 887 Inlägg
2 november 2010
Tomgångsmotorn skulle jag kika på smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

107 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
hehe jusste, lite trött (glömde den) tongue
får köpa hem en sån också från skroten då, bara snacka med dom att jag får öppet köp.
tack för svaret smile

1 215 Inlägg
2 november 2010
DanneKempa skrev:
får köpa hem en sån också från skroten då, bara snacka med dom att jag får öppet köp.
tack för svaret smile

hehe sen ger du tillbaka den trasiga och får pengar endå wink

skämt åsido smile

107 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Pavva skrev:
DanneKempa skrev:
tack för svaret smile

skämt åsido smile

haha där sa du nåt big_smile men tror dom gör nån märkning på deras grejer

Smålänning
7 887 Inlägg
2 november 2010
DanneKempa skrev:
Pavva skrev:
DanneKempa skrev:
tack för svaret smile

skämt åsido smile

Bara att skriva av wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 215 Inlägg
2 november 2010
twin_cam skrev:
DanneKempa skrev:
Pavva skrev:

skämt åsido smile

Bara att skriva av wink

säg att du inte vill ha nåt märke på den tongue (fan vad jag kommer torska på mened/medhjälp till brott eller va de heter nu xD)

107 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
haha big_smile ska ange dig som medhjälp till brottet om dom märker att jag bytt saken och gett dom den trasiga tongue (skämt)

1 215 Inlägg
2 november 2010
DanneKempa skrev:
haha big_smile ska ange dig som medhjälp till brottet om dom märker att jag bytt saken och gett dom den trasiga tongue (skämt)

bra att vi skriver att vi skämtar wink ifall polisen surfar in big_smile men du kommer ju absolut inte göra de, ellerhur? ;P

3 Inlägg
2 november 2010
Kan det va hallgivaren? för det felet hade polaren förut .. hallgivaren var lite skalad så trådarna på insidan syntes o den ville inte starta men gick runt fint

107 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
neje tongue skroten tar ju inte så värst mycket för grejerna, bara nöjd om jag får igång bilen inför vintern big_smile

107 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Eklund021 skrev:
Kan det va hallgivaren? för det felet hade polaren förut .. hallgivaren var lite skalad så trådarna på insidan syntes o den ville inte starta men gick runt fint

nu vet jag inte vad hallgivaren är för nåt, men bilen går ju bra om man rullar igång den. men finns ingen tomgång typ.

3 Inlägg
3 november 2010
Polarns bil ville inte starta då men han hade tomgång där imot ...

Smålänning
7 887 Inlägg
3 november 2010
En 740 -90 har ingen hallgivare så den kan du utesluta direkt wink

Men kanske vevaxelgivaren, men då brukar bilen vara totalt stendöd.

MEn du hade inga felkoder på dne då? tongue

5 198 Inlägg
3 november 2010
Eklund021<strong> skrev:
Polarns bil ville inte starta då men han hade tomgång där imot ...

Hur kan den ha tomgång om den inte startar lol

107 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
nu startar bilen, men man får inte köra för länge på startmotorn för då startar den inte. utan man får vrida på nyckeln och efter 1-2 sekunder så släpper man nyckeln så den åker tillbaka till "körläge" och samtidigt plattan i mattan, då startar den annars får man göra om det tongue
Och problemet också som vi hitta var att det var glapp i kontakten som sitter in i baksidan av tändningen (många kablar var även avklippta och ihop "nitade") bilen kanske blivit stulen nån gång? :S
aja tack för alla svar jag fått smile

Sök