4777
Sök

Volvo v70 Vibrerar mer ju snabbare jag kör ( Ej obalans i däck )

Oturen själv
593 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
Hejsan, Nu blir jag snart galen.   Jag har en Volvo v70 2,5T Automat 99a..
Vibrerar i sätet / hela bilen och blir värre ju snabbare jag kör. Men ibland värre när jag sänker hastigheten till 110 från tex 140..  Har bytt Bromsskivor fram & Smörjt upp OK´en, Bytt båda länkarmarna till helt nya. Ny yttre drivknut Vänster och höger samt ny "Mellanaxel" Höger fram. Har även skiftat däck fram å tbax å nu har jag på vinterdäcken...

Har även bytt tändstift.

Kollar jag på bilen fram ifrån ser det ut som vänster däcket lutar utåt mer än högra, Även om jag gjort hjulinställning.. Alltså Överkant av däcket lutar ut från bilen mer än underkant. Liiite bara..

Har varit överallt med spettet å ryckt å han som gjorde hjulinställningen märkte inget... Dom på volvo hade heller ingen aning om vad det var ^^ dom testkörde och kolla över den med mera..

Kan ett fjäderbenslager orsaka vibrationer ? eller vad f*n kan det vara..

Blir inte värre när jag bromsar eller gasar som en idiot.

Tacksam för svar.

Brum

Oturen själv
593 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Mreque89 skrev:
Hejsan, Nu blir jag snart galen.   Jag har en Volvo v70 2,5T Automat 99a..
Vibrerar i sätet / hela bilen och blir värre ju snabbare jag kör. Men ibland värre när jag sänker hastigheten till 110 från tex 140..  Har bytt Bromsskivor fram & Smörjt upp OK´en, Bytt båda länkarmarna till helt nya. Ny yttre drivknut Vänster och höger samt ny "Mellanaxel" Höger fram. Har även skiftat däck fram å tbax å nu har jag på vinterdäcken...

Har även bytt tändstift.

Kollar jag på bilen fram ifrån ser det ut som vänster däcket lutar utåt mer än högra, Även om jag gjort hjulinställning.. Alltså Överkant av däcket lutar ut från bilen mer än underkant. Liiite bara..

Har varit överallt med spettet å ryckt å han som gjorde hjulinställningen märkte inget... Dom på volvo hade heller ingen aning om vad det var ^^ dom testkörde och kolla över den med mera..

Kan ett fjäderbenslager orsaka vibrationer ? eller vad f*n kan det vara..

Blir inte värre när jag bromsar eller gasar som en idiot.

Tacksam för svar.

EDIT! Efter jag gjort 4hjuls inställning så var ratten rak, Men sedan efter nån vecka så var den lutad åt höger, Innan inställningen var ratten åt vänster. Den har alltså förflyttat sig. Så något går antagligen sönder mer å mer ?

Brum

VD Hammar
613 Inlägg
4 november 2010
Mreque89 skrev:

är det posetiv camber eller vad?

MVH Johan

8 282 Inlägg
4 november 2010
Du bytte bara skivor fram..? När man kännr det i hela bilen brukar det kunna vara skivorna bak nämligen. Fjäderbenslagret är väl tveksamt då det sitter där det sitter, men däremot gummiskålen som fjädern ligger i mot lagringen. Dessa brukar kunna vara totalt slut

Oturen själv
593 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Du bytte bara skivor fram..? När man kännr det i hela bilen brukar det kunna vara skivorna bak nämligen. Fjäderbenslagret är väl tveksamt då det sitter där det sitter, men däremot gummiskålen som fjädern ligger i mot lagringen. Dessa brukar kunna vara totalt slut

Yes, Skivorna bak är sprillans nya så behövde ej bytas. Dom ligger ej an heller.

Ja skålarna är välldigt rostiga å ruttna, Kan dessa orsaka vibrationer om dom är dåliga?

Brum

Oturen själv
593 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
opela skrev:
Mreque89 skrev:

är det posetiv camber eller vad?

Ja tycker den är rätt negativ wink Nej men det kan vara jag som får för mig att det står fel till.

Brum

8 282 Inlägg
4 november 2010
Mreque89 skrev:
Marlboroman skrev:

Yes, Skivorna bak är sprillans nya så behövde ej bytas. Dom ligger ej an heller.

Ja skålarna är välldigt rostiga å ruttna, Kan dessa orsaka vibrationer om dom är dåliga?

Det törs jag inte säga nåt defintivt om,men dem gör ju inte nåt bättre, den saken är ju klar.

Sök