4711
Sök

Mercedes C250D glödstift-felsökning?

330 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
Dagen till ära ville självklart inte lyxåket starta, och vi har konstaterat att det kan vara två saker. Kylan som tagit udden av batteriet, eller glödarna som inte samarbetar. Så för att konstatera att glödarna fungerar, skulle jag behöva ett ohm-värde som är det korrekta för att kunna provmätta dem.
(Säg det inte till killen som läser över min axel, men jag vet inte ens vilket som är glödstiften...)

Med lite tur är det batteriet, det klarar jag i alla fall av att byta själv...

Tacksam för all hjälp.
B!

Edit
Om jag hade varit lite smart...
motortyp OM605.960, 2.5 liters turbodiesel.
fordonet är en C250D 99'a
/Edit
Senast redigerat av Mr_B (8 november 2010)

1 513 Inlägg
8 november 2010
ta direkt ström å dutta på glödstiftet de funkar om det gnistrar..

330 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
Gnistra lär det ju göra, men det gör det ju även om tråden oxiderat ihop, koksat igen, eller annat. Hur som helst så provmättes de och ohm låg inom 10% av varandra. Och batteriet stod på laddning under tiden, och laddaren fick agera booster när skiten skruvats ihop igen, och motorn fortfarande inte ville starta. Så nu är nästa alternativ en verkstad med diagnosutrustning, troligtvis Mercedes egen service verkstad. Jag har lagt ned försöken att lista ut vad det är.

Edit
Tröttnade och rotade genom alla lådorna i förrådet. Enligt service manualen är rätt värden för glödstiften 0.75-1.5 ohm vid "drivstemp".
Det kanske kan komma till nytta för någon annan, eftersom det uppenbarligen inte var mitt problem.
/Edit

Jag tackar för ditt tips.
B!
Senast redigerat av Mr_B (8 november 2010)

Sök