Vit rök ur oljestick röret, Volvo 850 T5

DaVi88
12 november 2010 · 21 Inlägg

Hejsan.

Har ett bekymmer som jag inte kan finna någon logisk förklaring på.

Jag har en Volvo 850 T5 som jag nyligen har bytt motor på. Problemet ligger i att när bilen står på tomgång och man drar upp oljestickan så rycker det bokstavligt talat som ett ånglok.

När motor bytet gjordes så bytes/rengjordes vattenpump, vevhusfilter (svarta burken).
Jag ska även tillägga att jag har även en så kallad "öppet vevhus" nu (separat tank nere i framkant av vänster framlykta).

Det komiska i det hela är att gamla trimmade motorn hade exakt samma symtom med "ångloks effekten". Fick dock bytas ut den motorn pga spricka i blocket.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig.

Tacksam för alla tänkbara svar och lösningar

Mvh Daniel.

Marlboroman
12 november 2010 · 8 233 Inlägg

Att det ryker en del kommer man aldrig riktigt undan. Och att bara göra ren burken är bar en del av rengöringen som krävs. Man måste göra ren dem 2 kanalerna i blocket med.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
DaVi88
12 november 2010 · 21 Inlägg

Passade faktiskt på att göra ren dom kanalerna lite grann. Dvs det lilla jag kom åt.
Men hur är det tänkt att man ska göra ren på för sätt om man ska göra det grundligt?
Skall väl tillägga att oljestickan har små pärldroppar på sig. Tog nämligen gamla ojestickeröret ifrån gamla motorn. Och ska jag vara ärlig nu så är jag osäker på om det rengjordes.

Men jag tycker det är konstigt ändå att det rycker som en skorsten. För brorsan har en Volvo S60 T5 och den rycker inte ett skit :S

Marlboroman
12 november 2010 · 8 233 Inlägg

Den övre gör man ren med en borr enklast och den undre brukar man få ta ner tråget för att kunna rengöra ordentligt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang