3820
Sök

Oljeläckage nånstans runt turbon...

9 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
Tjena.

Har bytt främre rör på en V70 AWD, då turbon moterades bort för att möjliggöra detta. Det byttes å sedan monterades turbon tillbaka igen. Då uppstod det ett oljeläckage, hittade packningen till returröret som ska sitta vid anslutningen till tråget och oljan såg ut som att komma därifrån. Helgen efter(idag) skruvades turbon bort igen och packningen sattes på plats. Friden troddes vara kommen men icke. Nu läcker det lite igen....

Övre anslutningen till turbon är torr. Det är undertill som oljan kommer och jag undrar hur pass känsligt returröret är, om övre anslutningen på returen kan lätt spricka eller bli glappt runt turbon? Packningen tätar ju till nertill, så det finns liksom bara ett alternativ eller om det tar lite tid innan oljeledningarna tätar till sig liksom. Hur svårt är ett returrör å byta på ett orginal volvo T16?

tacksam för svar! mvh

140 Inlägg
13 november 2010
svårt är det ju inte direkt, lite trångt och bökigt, samt att man måste se till att o-ringen hamnar rakt i "hålet" vid tråget.. fetta gärna in o-ringen och kolla ordentligt så att den sätter sig rätt.

ska själv ner och byta min nu smile

Mvh

Allt som rör bilen, och lite till.

9 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
Har ju då satt dit o-ringen på själva returröret, det sitter som en "fläns" nere på röret och man ser inte ett skit med tanket på att har en fördelningslåda som gör att man inte ser ett skit underifrån... men nu tror jag att det blir en ny turbo med rör, packningar, slangklämmor å gummislangar...

Det bakre röet med kylarvätska som övergår i gummislang har lossnat just nu... slurrp sa det:) vet du om det sitter med slangklämmor i båda ändar? Har hört talas om att den sitter pressad i ena änden..

Sök