2611
Sök

Saab 9000 aero 2,5T Ras!

Saab 9000 aero med lagomt mkt motor och chassi som ständigt uppgraderas för bättre väghållning. Projektet är inspirerat av 90 talets Supertouring bilar som bland annat kördes i BTCC

Burn rubber! not your soul..
333 132 Visningar
Uppdaterades senast 12 september 2013
538 Inlägg
17 maj 2012
Trådstartare
Ja hur lång tid de tog vet ja inte riktigt, svamla omkring å gjorde så mkt annat samtidigt men de var iaf busenkelt att ta ner å upp styrväxeln så bara att köra på! smile

Skruvade ihop bilen klart igår samt la på dom riktiga däcken på mina fälgar å stack ut å körde en sväng. Har haft nå knirkande ljud i framvagnen  förut så drog åt alla bultar nu medans ja hade bilen på pallbockar å ljudet försvann! big_smile
Men när ja å garagekompisen var ute å provkörde så hade de kommit ett nytt missljud, så fort ja svängde lite så lät de KLONK, klonk, klonk. Tänkte fan nu har de hänt nå med styrväxeln eller så sitter nått riktigt löst. svängde fram å tillbaka å försökte lokalisera ljudet å lät helt klart som de kom från bakre delen av motorrummet å sen kollade ja ner lite snabbt vid fötterna å såg att ja hade råkat lämna en ficklampa på kardantunneln när ja skruva fast rattstången som åkte fram å tillbaka å gav ifrån sig ljudet! Skämmigt värre men tur att de inte va nå värre fel lol

Styrningen vart helt klart bättre med bussningarna men bilen känns fortfarande på tok för slekig å seg så funderar på om de är hela framvagnen som flexar lite? Hård hjulupphängning sätter helt klart hårdare krav på reseten av bilen så ska testa å byta till stadigare fjäderbensstag å bygga subframestag.

Hjälper inte de så är de väl bara å köpa några meter rör till å svetsa bur cool

Ihopskruvad å 20kg lättare bil smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-c0e04a1a79c27221707c673ab3782c44.jpg
Senast redigerat av _aero (27 maj 2012)

538 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
Lite bilder från utställningen idag smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-c56ace2368267cf4df5372e370a3b4be.jpg

https://www1.garaget.org/archive/14/13860/38527/38527-2772033.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-ffa6329c9f6c24efb53552f6d24f7df0.jpg

https://www1.garaget.org/archive/14/13860/38527/38527-2772037.jpg
Senast redigerat av _aero (28 maj 2012)

538 Inlägg
5 710 Inlägg
29 maj 2012
Riktigt avis på dina dörrsidor bak.....
Hur mycket camber har du bak?

MVH Jonas
..............

538 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
jonTe skrev:
Riktigt avis på dina dörrsidor bak.....
Hur mycket camber har du bak?

Ja har runt 2grader camber bak, var ut en sväng med den igår å provkörde lite "konbana" å så å kan säga att de är en helt annan bil nu med nya bakaxeln! Kör man mellan koner så är bakändan mkt mer aktiv å vill på å börja slänga lite fram å tillbaka smile Sen gör fronten en väldig nytta, testa ladda på ordentligt i en snabbare sväng ja hitta å man får ju bara mer grepp ju fortare de går, vill inte alls på å börja kännas nervös å så som en vanlig bil gör utan den ligger som ett strykjärn efter vägen, gick väl 220km/h ut ur kurvan å de kändes helt odramatiskt.

538 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
Lägger upp lite jämnförelsebilder 2011/2012

Så lika men ändå så olika. Fronten gör sig ju bara så mkt bättre i år! Ser ju nästan ut som en helt annan bil i år eller va säger ni? smile

2011
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-586b35bef35b46a8fecacff962576df7.jpg

2012
https://www1.garaget.org/archive/14/13860/38527/38527-2774721.jpg

2011
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-def9272e520dfb6818f6399508671ffd.jpg

2012
https://www1.garaget.org/archive/14/13860/38527/38527-2772037.jpg

538 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
Haft en sjukt rolig dag på konbanekörning i fällfors idag! smile blev lite filmat också men den här tråden har känts ganska död på sista tiden så orkar inte uppdatera den nå mer men om nån är intresserad så finns filmerna på min garaget sida wink

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 juni 2012
i will check that wink fortsätt uppdatera! jag är dålig på o kommentera, men jag kollar jämt på dina uppdateringar! big_smile

1 697 Inlägg
2 juni 2012
Såg ju trevligt ut smile Hur tycker du bakaxeln funkar nu?

1 080 Inlägg
2 juni 2012
Tycker det är synd om du inte ska uppdatera mera här, även om jag läser om bilen på 2 andra sidor tongue

Hur mycket kostade det förresten att få plattorna svetsade på bakaxeln och vad för schims kör du med?

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

538 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
Bakaxeln funkar klockrent! har lyckats få bort all understyrning nu så jag är toknöjd! big_smile

Angående va de kosta så var de en kompis till mig som svetsa dit plattorna så ja kom väl ganska billigt undan jämnfört om man lämnat in till nån firma. Schimsen ja kör med har jag klippt till själv av tunn plåt, har några st som är 1mm för å ställa camber å sen ett gäng på 0,1 å 0,2mm mest för att kunna ställa toe samt finjustera camber smile

Här är länkar till filmerna från helgens körning

http://www.youtube.com/watch?v=BZpsVsuycl0

http://www.youtube.com/watch?v=VJ4HLbklJcA

1 697 Inlägg
3 juni 2012
Grymt, rätt sugen på att fixa nåt liknande på min bakaxelm faktiskt. Vad kör du med för bult i plattorna?

1 080 Inlägg
3 juni 2012
_aero skrev:
Angående va de kosta så var de en kompis till mig som svetsa dit plattorna så ja kom väl ganska billigt undan jämnfört om man lämnat in till nån firma. Schimsen ja kör med har jag klippt till själv av tunn plåt, har några st som är 1mm för å ställa camber å sen ett gäng på 0,1 å 0,2mm mest för att kunna ställa toe samt finjustera camber smile

Asså, tänkte du hade gjort plattorna efter typ färdiga universalschims eller nåt. Men det blir ju iofs lättare och billigare att fixa egna tongue

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

538 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
Juvakka skrev:
Grymt, rätt sugen på att fixa nåt liknande på min bakaxelm faktiskt. Vad kör du med för bult i plattorna?

Tycker jag helt klart du ska göra om du vill ha en bil som är på gränsen till överstyrd! Men gäller ju att inte va rädd för att baken sticker iväg ibland wink Jag använder mig av 4st M14 bultar i 10.9 kvalite dvs samma som hjulbultarna. Dock var de lite svårt att få tag på så har en låda med 100st så bara höra av dig om du behöver smile

pontiacen skrev:
_aero skrev:

Asså, tänkte du hade gjort plattorna efter typ färdiga universalschims eller nåt. Men det blir ju iofs lättare och billigare att fixa egna tongue

Jo gick ju fort å fixa schimsen! Kippte bara ut ett gäng rektanglar i plåt å sen skruva jag ihop alla å borrade 2st hål för bultarna smile

538 Inlägg
4 juni 2012
Trådstartare
M_Broberg skrev:
_aero skrev:
Juvakka skrev:

Tycker jag helt klart du ska göra om du vill ha en bil som är på gränsen till överstyrd! Men gäller ju att inte va rädd för att baken sticker iväg ibland wink

og900 har inte riktigt problemet med att den är extremt understyrd original, tvärtom inte ovanligt att se nån på ställ varje banträff smile

Okej men de är ju fint! smile undra vad de beror på? bättre viktfördelning? Bättre framvagn?

1 697 Inlägg
4 juni 2012
_aero skrev:
Juvakka skrev:

Tycker jag helt klart du ska göra om du vill ha en bil som är på gränsen till överstyrd! Men gäller ju att inte va rädd för att baken sticker iväg ibland wink Jag använder mig av 4st M14 bultar i 10.9 kvalite dvs samma som hjulbultarna. Dock var de lite svårt att få tag på så har en låda med 100st så bara höra av dig om du behöver smile

Min råkar vara lite lätt överstyrd så tänkte att lite mer camber bak kanske skulle kunna lösa det. Överväger bara om det är bättre att göra som du gjort eller att kapa och svetsa ihop axeln igen, men hade ju vart fint med möjligheten att kunna ställa hur man vill ha det.

1 697 Inlägg
4 juni 2012
M_Broberg skrev:
Juvakka skrev:
_aero skrev:

Min råkar vara lite lätt överstyrd så tänkte att lite mer camber bak kanske skulle kunna lösa det. Överväger bara om det är bättre att göra som du gjort eller att kapa och svetsa ihop axeln igen, men hade ju vart fint med möjligheten att kunna ställa hur man vill ha det.

har inte du justerbara dämpare fram o bak? testa ställa dom bak på mjukaste och dom fram på hårdaste.

mer camber bak ger mindre däckyta mot vägen...

Jo det har jag, men jag tror att iom sänkning så har en stor del av originalcambern försvunnit. För efter körningen på knutstorp såg det ut som däcken inte hade använt innerdelen speciellt mycket hmm Kanske är fel tongue

1 697 Inlägg
4 juni 2012
M_Broberg skrev:
Juvakka skrev:
M_Broberg skrev:

har inte du justerbara dämpare fram o bak? testa ställa dom bak på mjukaste och dom fram på hårdaste.

mer camber bak ger mindre däckyta mot vägen...

Jo det har jag, men jag tror att iom sänkning så har en stor del av originalcambern försvunnit. För efter körningen på knutstorp såg det ut som däcken inte hade använt innerdelen speciellt mycket hmm Kanske är fel tongue

bak eller fram? orginal camber bak är iaf 0 med 1mm toe in.

Fram så borde du fått mer camber.

EDIT: Sry om vi kluddar ner din tråd _aero

Menar bak, fram så har det gett mer. Men även om den har 0 grader camber original så kommer väl en del av den toe som var original att övergå i camber istället då man "vrider" runt bakaxeln mer ju mer man sänker, förstår du hur jag menar? Det känns som det blir så iaf.

Ber också om ursäkt, kan ta det nån annan stans om det blir mer.

1 697 Inlägg
5 juni 2012
M_Broberg skrev:
Mjo så har jag aldrig tänkt på det.. 1mm dock, det blir inte mycket.
Sure justerbart är bästa sättet smile
men skulle initialt gå över stötdämparinställning och lufttryck om jag var som dig smile har du små problem med överstyrd bil går det nog att justera bort med däcktrycket och dämparna. problemet med att justera "för mycket" är att du får motsatt effekt, alltså att bilen blir understyrd deluxe

Ska pilla lite med det på kinnekulle tänkte jag så kanske det går att hitta okej inställningar smile Men tycker ändå det ser ut som jag inte utnyttjar inre delen av däck vid mer inspirerad körning.

538 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
Juvakka skrev:
M_Broberg skrev:
Mjo så har jag aldrig tänkt på det.. 1mm dock, det blir inte mycket.
Sure justerbart är bästa sättet smile
men skulle initialt gå över stötdämparinställning och lufttryck om jag var som dig smile har du små problem med överstyrd bil går det nog att justera bort med däcktrycket och dämparna. problemet med att justera "för mycket" är att du får motsatt effekt, alltså att bilen blir understyrd deluxe

Ska pilla lite med det på kinnekulle tänkte jag så kanske det går att hitta okej inställningar smile Men tycker ändå det ser ut som jag inte utnyttjar inre delen av däck vid mer inspirerad körning.

Jag tror bara lite camber skulle lösa ditt problem. kanske 1,5 grad eller nå? Har haft liknande problem på min gamla 9000 som piskades riktigt friskt å som de gick lite brett med ibland, ser ut som att bakdäcken hasat på ytterkanten men lite camber borde ju göra så däcket inte kränger över å går på ytterkanten smile

Sök