Saab 9000 aero med lagomt mkt motor och chassi som ständigt uppgraderas för bättre väghållning. Projektet är inspirerat av 90 talets Supertouring bilar som bland annat kördes i BTCC
I brist på annat så köpte jag mig en uppsättning bredare fälgar till R-däcken 17x8" Fint å ha både finåkafälgar med gatdäck samt racefälgar även fast fälgarna är i stort sätt lika förutom färgen
Vet bara inte om ja ska behålla dom vita eller lacka i nån annan färg? å vilken isåfall?
Har också gjutit av ena framskärmen så nu blir de lättare plastskärmar samt kanske kolfiberhuv
Gött att få lite lättare bil, har du nån koll på vad den väger nu?
Jo fint å bli av med vikt!
Vägde bilen just när ja börjat lätta den -09 tror ja de var å då visade vågen 1430kg å sen dess har jag nog fått bort över 100kg till, vägde den i somras med men den vågen visade 1400kg så den var nog ganska felkalibrerad. Ställde mig själv på vågen å när ja stod med min bil så sa vågen att jag vägde 80kg å när ja stod med kompisens bil vägde jag helt plötsligt 100kg så litar inte på den vågen för 5öre men runt 1300kg borde den ju väga, kanske lite under?
Nu vill jag förresten höra vad ni tycker om fälgarna! Ska jag behålla dom vita eller lacka i nån annan färg? Lacken är i dåligt skick så skulle vilja lacka om dom hur som helst å då kan man ju lika gärna ta nån annan färg
Vägde bilen just när ja börjat lätta den -09 tror ja de var å då visade vågen 1430kg å sen dess har jag nog fått bort över 100kg till, vägde den i somras med men den vågen visade 1400kg så den var nog ganska felkalibrerad. Ställde mig själv på vågen å när ja stod med min bil så sa vågen att jag vägde 80kg å när ja stod med kompisens bil vägde jag helt plötsligt 100kg så litar inte på den vågen för 5öre men runt 1300kg borde den ju väga, kanske lite under?
Så bra, har du nåt viktmål eller bara så lågt som möjligt?
Angående fälgarna tycker jag en färg som står ut om dem bara är tänka som banfälgar. Till vardags är det snyggt med fräscha vita
Oj de var mkt spännande färgförslag här måste åka till garaget nån dag å se hur de ser ut med vita fälgar på min bil annars kanske ja tänkte stålgrå, mattsvart? Guld?
Så bra, har du nåt viktmål eller bara så lågt som möjligt?
Angående fälgarna tycker jag en färg som står ut om dem bara är tänka som banfälgar. Till vardags är det snyggt med fräscha vita
Vill bara få den så lätt som möjlig dom gamla btcc bilarna vägde ju just under 1000kg men de lär ja aldrig komma i närheten av. Blir nog dessutom å svetsa i bur i vinter så då blir den ju bara tyngre
Fälgarna kommer användas när ja behöver bra fäste så kommer nog mest användas på konbana men även lite på gatan så nån stilren å rejsig färg vill ja ha
Oj de var mkt spännande färgförslag här måste åka till garaget nån dag å se hur de ser ut med vita fälgar på min bil annars kanske ja tänkte stålgrå, mattsvart? Guld?
Stålgrå eller guld =
Mattsvart = , kommer se väldigt litet ut tror jag.
The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Stålgrå eller guld =
Mattsvart = , kommer se väldigt litet ut tror jag.
Jo du har nog rätt i att mattsvart kommer se litet ut samt att de smälter säkert in med resten av bilen då, bättre med nå som sticker ut från resten av bilen
vitt är väl också Borde man inte kunna plasti dipa fälgarna? Vars får man tag på sånt isåfall?
Tänkte åka till garaget idag å provmontera dom samt fixa lite annat men är lite småförkyld ås får bli nån annan dag
Om du vill sticka ut Mkt så skulle jag föreslå någon neonfärg typ som driftmonkey har. Annars tycker jag grafitgrå är grymt snyggt och även praktiskt för damm och smuts syns inte speciellt bra:-)
Tack för tipsen ska kolla runt lite sen å se vad de blir
Börjar dock bli jävligt less på att va förkyld nu, vill ju till garaget å provmontera dom nya fälgarna samt fixa med lite annat, gjutformarna till framskärmarna tex men inte de =/
Fick iaf hem lite mer roliga saker justerbara topplagringar tyvär så är dom inte gjorda för 9000 men de är ju bara å skära ut nya plåtar till dom så å då kommer ja bygga dom så de både kommer gå å justera camber å caster för i vinter ska de byggas riktig raceframvagn
Org har 9000 1,65° caster å de är inte bra på en svängabil, har mätt upp framvagnen lite å 6-7° ska de gå att få till vilket nog kommer funka mkt bättre
Undra om inte min bil kan va sveriges mest raceanpassade 9000 rent chassi mässigt? känner då inte till nån som har byggt om så mkt som jag