5735
Sök

Saab 9000 aero 2,5T Ras!

Saab 9000 aero med lagomt mkt motor och chassi som ständigt uppgraderas för bättre väghållning. Projektet är inspirerat av 90 talets Supertouring bilar som bland annat kördes i BTCC

Burn rubber! not your soul..
333 023 Visningar
Uppdaterades senast 12 september 2013
4 257 Inlägg
28 oktober 2012
#721
_aero skrev:
zemet skrev:
Ser bra ut:) Dokumentera gärna riktigt nogrannt hur du gör dina skärmar, en polare ska göra egna till sin 340n så finns säkert något man kan lära sig lagom tills dess på din bil:)

Något spec du/han undrar över med å gjuta skärmar? Bästa tipset ja kan ge är att vara riktigt noggrann, de lönar sig i slutändan smile sen är de ju bra å ha lite grunder i hur man håller på med glasfiber sen innan.

Jag har byggt plastbåtar så jag kan allt hantera plasten och glasfibermattorna, tänkte mer om du hade lagt in några förstärkningar eller liknande. 

Säger dom något på bes om plasthuv/skärmar?


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#722
zemet skrev:
_aero skrev:
zemet skrev:
Ser bra ut:) Dokumentera gärna riktigt nogrannt hur du gör dina skärmar, en polare ska göra egna till sin 340n så finns säkert något man kan lära sig lagom tills dess på din bil:)

Något spec du/han undrar över med å gjuta skärmar? Bästa tipset ja kan ge är att vara riktigt noggrann, de lönar sig i slutändan smile sen är de ju bra å ha lite grunder i hur man håller på med glasfiber sen innan.

Jag har byggt plastbåtar så jag kan allt hantera plasten och glasfibermattorna, tänkte mer om du hade lagt in några förstärkningar eller liknande. 

Säger dom något på bes om plasthuv/skärmar?

Okej men dåså då har du ju koll på materialet smile

Ja hade tänkt försöka få mina skärmar så lätta som möjligt så kommer nog bara lägga 2 lager matta, sen kanske 1-2 lager till runt hjulhus å där de kan behöva va lite starkare men blir inge distansmaterial om du tänkte de. Sen ska ja gjuta upp nya innerskärmar med som också kommer styva upp skärmen lite smile

Ingen aning va bilprovningen säger om plasthuv men tror faktiskt inte dom bryr sig nå i de.


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
#723
Var en snabbis till garaget idag, bröt lös gjutformen till andra framskärmen från org skärmen, släppte hur bra som helst å allt såg bra ut smile bara renkapa kanterna nu å tvätta den så kan ja testa å gjuta upp en skräm sen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-ba5195ff31f8aaa53c06610ab15b86c1.jpg

Stoppa också ett litet klistermärke på instrumentpanelen för den där extra myskänslan smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-7cf70064ad5b74328f49eff96e6d8d65.jpg


1 080 Inlägg
7 november 2012
#724
Nice, ska bli kul att se hur det blir när skärmarna är klara smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
#725
pontiacen skrev:
Nice, ska bli kul att se hur det blir när skärmarna är klara smile

Jo ja håller med smile ena formen är de lite jobb på innan ja kan använda den men den andra verkade bli riktigt bra av de ja kollade just när ja tagit lös den smile

Måste bara renkapa den å tvätta så blir de nog att testa å gjuta i den smile fick också hem svart gelcoat i veckan så nu är de nära big_smile


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#726
Okej då kommer med en liten updatering om vad som hänt i veckan med, hoppas de roar nån smile

Har ju förberett att lyfta motorn å nu vart de gjort, dock inte helt smärtfritt då de fattades ca 5cm i lyfthöjd för att få motorn över frontbalken så fick bli att lyfta lite för hand hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-05a525ae14c21776359226430fbdb4d6.jpg

Tog lös kopplingen men den såg inte helt ok ut, ytan hade smetat lite å var massa småsprickor överallt, är de ok att bara plocka ihop å köra med den ändå eller kan man göra nå åt de? känns ju inte så kul å behöva köpa ny koppling/svänghjul iaf..

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-62bf16dea5d16fa87394b78f52098025.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-cec2c75b6f5442df636541b716556131.jpg

Sen var de dax att plocka isär motorn å där såg då allt bra ut tills jag lyfte toppen..

Känns som speedpartsdreven måste bytas ut innan ja slänger ihop den igen, va nån konstig skada på ena..
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-b4c0eaedcdfd1130c18be168f9c06868.jpg

å de här hitta ja under toppen, hur har den kommit dit? big_smile tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-f4a5ecfb554d3a2c20be973405b77717.jpg

I övrigt såg de bra ut, honingsreporna syndes fortfarande i blocket å inge andra repor att tala om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-13d92bb9a544f415e54bcea114a1da0f.jpg

Toppen såg väl med bra ut va ja kan se. Man brukar väl hälla T-röd i förbränningsrummen för å se om ventilerna läcker nå? Kanske ja skulle ta å göra iaf för å se smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-13e0ecbae23d08ba98c5f7bf45f5d35a.jpg

Tog lös ett ramlager å ett vevlager å de va lite nött men va väl ingen fara? vet inte hur mkt de brukar va men kommer ändå bli å byta dom då jag har nya liggandes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-c5c791bb1eb3f8e30782d809c86d8221.jpg

Sen kunde ja inte låta bli att lätta balansaxelpluggarna lite lättningstok som jag är big_smile får nu se bara om de blir att använda dom eller köra med B206

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-3383e348311705ac3c3ed4cd23223005.jpg

Dom nya justerbara topplagringarna fick ja också klara smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-4f5e57c76f80cb0393793488268975d8.jpg

Å en till bonusbild på instrumentpanelen som ja känner mig hyfsat nöjd med  big_smile Kommer blir kolfiber över handsfacket med.

https://www1.garaget.org/archive/14/13860/38527/38527-2964300.jpg


Saab Freak
292 Inlägg
1 december 2012
#727
Panelen va mumma smile


Kämpa på smile

Mvh:Andreas

1 697 Inlägg
1 december 2012
#728
Vad fint att här händer lite smile Har du ställbar caster på topplagringarna också?


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#729
Juvakka skrev:
Vad fint att här händer lite smile Har du ställbar caster på topplagringarna också?

Ja man måste ju ligga i lite om bilen ska bli klar till våren wink

Yes nu kan ja ställa caster, camber samt KPI med hjälp av topplagringarna å magic camber bulten i fjäderbenet smile Har faktist börjat fundera lite på om ja ändå ska bygga dom där spindlarna i vinter med smile


1 958 Inlägg
2 december 2012
#730
_aero skrev:
Juvakka skrev:
Vad fint att här händer lite smile Har du ställbar caster på topplagringarna också?

Ja man måste ju ligga i lite om bilen ska bli klar till våren wink

Yes nu kan ja ställa caster, camber samt KPI med hjälp av topplagringarna å magic camber bulten i fjäderbenet smile Har faktist börjat fundera lite på om ja ändå ska bygga dom där spindlarna i vinter med smile

Varför köpa magic camber bulten när du kan skaffa en vanlig mindre bult. wink Blir ju samma effekten hehe

Men topplagringarna är dom specialgjorda efter en ritning från dig eller några färdiga som finns att köpa på marknaden?

mvh Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#731
Mr_Lööf skrev:
_aero skrev:
Juvakka skrev:
Vad fint att här händer lite smile Har du ställbar caster på topplagringarna också?

Ja man måste ju ligga i lite om bilen ska bli klar till våren wink

Yes nu kan ja ställa caster, camber samt KPI med hjälp av topplagringarna å magic camber bulten i fjäderbenet smile Har faktist börjat fundera lite på om ja ändå ska bygga dom där spindlarna i vinter med smile

Varför köpa magic camber bulten när du kan skaffa en vanlig mindre bult. wink Blir ju samma effekten hehe

Men topplagringarna är dom specialgjorda efter en ritning från dig eller några färdiga som finns att köpa på marknaden?

mvh Mr_Lööf

Eller så kan man fila hålen ovala i fjäderbenen med om man vill de wink men nu har jag haft dom där magic camber bultarna i många år så, sen är de nog enklare å ställa lika på båda sidorna med magic camber än med en mindre bult wink

Topplagringarna är helt specialgjorda efter mina tankar hur jag vill ha framvagnen smile Ska bli riktigt kul att se till våren hur de kommer funka med så mkt mer caster smile


1 697 Inlägg
2 december 2012
#732
_aero skrev:
Juvakka skrev:
Vad fint att här händer lite smile Har du ställbar caster på topplagringarna också?

Ja man måste ju ligga i lite om bilen ska bli klar till våren wink

Yes nu kan ja ställa caster, camber samt KPI med hjälp av topplagringarna å magic camber bulten i fjäderbenet smile Har faktist börjat fundera lite på om ja ändå ska bygga dom där spindlarna i vinter med smile

Verkar finnas potential för att svänga riktigt snabbt till sommaren då smile

Kommer spindlarna ge dig mer inställningsmöjligheter då eller bara en bättre grundinställning?


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#733
Juvakka skrev:
_aero skrev:
Juvakka skrev:
Vad fint att här händer lite smile Har du ställbar caster på topplagringarna också?

Ja man måste ju ligga i lite om bilen ska bli klar till våren wink

Yes nu kan ja ställa caster, camber samt KPI med hjälp av topplagringarna å magic camber bulten i fjäderbenet smile Har faktist börjat fundera lite på om ja ändå ska bygga dom där spindlarna i vinter med smile

Verkar finnas potential för att svänga riktigt snabbt till sommaren då smile

Kommer spindlarna ge dig mer inställningsmöjligheter då eller bara en bättre grundinställning?

Jo får hoppas den blir ännu vassare i chassit nu smile inte för att den va dålig i somras men allt kan ju bli bättre smile

Största anledningen till att ja vill bygga nya spindlar är för att få bättre grundinställning men visst ska ja bygga så de finns lite justeringsmöjlighet också smile hoppas på att få dom lite lättare med.


1 697 Inlägg
2 december 2012
#734
_aero skrev:
Jo får hoppas den blir ännu vassare i chassit nu smile inte för att den va dålig i somras men allt kan ju bli bättre smile

Största anledningen till att ja vill bygga nya spindlar är för att få bättre grundinställning men visst ska ja bygga så de finns lite justeringsmöjlighet också smile hoppas på att få dom lite lättare med.

Gött, kör på. Hade vart kul att se hur du tänkt dig med spindlarna smile Tänkt jobba nåt mer med aerodynamiken i vinter?


5 710 Inlägg
3 december 2012
#735
Fan va du skruvar.....wink
_aero skrev:
Toppen såg väl med bra ut va ja kan se. Man brukar väl hälla T-röd i förbränningsrummen för å se om ventilerna läcker nå? Kanske ja skulle ta å göra iaf för å se smile

Japp.....fast häll från andra sidan istället så blir det lättare att se om de läcker.
I med en skvätt i kanalerna, lägg den på ett par brädbitar så du kan se ventilerna, låt den stå någon minut .
Min läckte som ett såll....


_aero skrev:
Tog lös ett ramlager å ett vevlager å de va lite nött men va väl ingen fara? vet inte hur mkt de brukar va men kommer ändå bli å byta dom då jag har nya liggandes.

Ser mycket bra ut. Det lilla avskavet blir när den roterar de första varven så det handlar om någon tusendels avskav.
Jag hade inte bytt, nu har du inkörda lager som du vet fungerar

_aero skrev:
Sen kunde ja inte låta bli att lätta balansaxelpluggarna lite lättningstok som jag är big_smile

big_smilewink
_aero skrev:
Dom nya justerbara topplagringarna fick ja också klara smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 8975d8.jpg

Jäkligt snygga! Gjort de själv?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#736
Juvakka skrev:
_aero skrev:
Jo får hoppas den blir ännu vassare i chassit nu smile inte för att den va dålig i somras men allt kan ju bli bättre smile

Största anledningen till att ja vill bygga nya spindlar är för att få bättre grundinställning men visst ska ja bygga så de finns lite justeringsmöjlighet också smile hoppas på att få dom lite lättare med.

Gött, kör på. Hade vart kul att se hur du tänkt dig med spindlarna smile Tänkt jobba nåt mer med aerodynamiken i vinter?

Jag har ju lagt upp en bild tidigare i tråden på hur ja tänkte att dom skulle se ut på ett ungefär smile Men största anledningen till att bygga dom är ju för att få upp RC.

Jag har lite planer på aerodynamiken men de är ett senare projekt, vill först få ihop bilen nu så den går att köra med å hjulupphängningen är som ja vill smile


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#737
jonTe skrev:
Fan va du skruvar.....wink
_aero skrev:
Toppen såg väl med bra ut va ja kan se. Man brukar väl hälla T-röd i förbränningsrummen för å se om ventilerna läcker nå? Kanske ja skulle ta å göra iaf för å se smile

Japp.....fast häll från andra sidan istället så blir det lättare att se om de läcker.
I med en skvätt i kanalerna, lägg den på ett par brädbitar så du kan se ventilerna, låt den stå någon minut .
Min läckte som ett såll....


_aero skrev:
Tog lös ett ramlager å ett vevlager å de va lite nött men va väl ingen fara? vet inte hur mkt de brukar va men kommer ändå bli å byta dom då jag har nya liggandes.

Ser mycket bra ut. Det lilla avskavet blir när den roterar de första varven så det handlar om någon tusendels avskav.
Jag hade inte bytt, nu har du inkörda lager som du vet fungerar

_aero skrev:
Sen kunde ja inte låta bli att lätta balansaxelpluggarna lite lättningstok som jag är big_smile

big_smilewink
_aero skrev:
Dom nya justerbara topplagringarna fick ja också klara smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 8975d8.jpg

Jäkligt snygga! Gjort de själv?

mvh Jonas

Ah tack för tipset att hälla i kanalerna istället, mkt smartare ju smile Ja hoppas att min inte läcker nå då toppen är renoverad -07 men man vet ju aldrig tongue

Nä kanske är onödigt å byta lager då? men ska nog kolla på dom andra också å se hur de ser ut fast ja tycker då de känns bäst å byta iaf wink går ju att mäta upp dom nya för å se om spelet är bra så smile

Jo topplagringarna har jag gjort själv, eller delen i mitten med lagret är från en D2 topplagring sen gjorde ja nya plattor. Du har väl också några fina topplagringar till dina fjäderben? smile

Mvh Magnus


1 497 Inlägg
4 december 2012
#738
Kan du inte sätta distanser mellan spindelled och länkarm för att ändra RC bara?

5 710 Inlägg
5 december 2012
#739
_aero skrev:
Ah tack för tipset att hälla i kanalerna istället, mkt smartare ju smile Ja hoppas att min inte läcker nå då toppen är renoverad -07 men man vet ju aldrig tongue

Ventilerna har öppnat o stängt ett par ggr sedan dess;)
Problemet med min och att den läckte var inte att det var slitet eller krokigt utan det var sot mellan säte-->ventil främst på avgassidan.
Plockade isär, putsade med typ 3M Scotsh Brite duk och slipade in ventilerna med pasta för hand. Blev kanon.'
Passade även på att putsa till kanaler från kanter osv . Såg bra ut men övergången mellan säte och kanal finns det oftast lite att göra på.
_aero skrev:
Nä kanske är onödigt å byta lager då? men ska nog kolla på dom andra också å se hur de ser ut fast ja tycker då de känns bäst å byta iaf wink går ju att mäta upp dom nya för å se om spelet är bra så smile

Du gör ju som du vill men ser det bra ut är det igentligen onödigt att byta och säkerligen en större risk än att låta de gamla sitta kvar.

_aero skrev:
Jo topplagringarna har jag gjort själv, eller delen i mitten med lagret är från en D2 topplagring sen gjorde ja nya plattor. Du har väl också några fina topplagringar till dina fjäderben? smile

Ok.
Nja de är skapliga, dock inte modellanpassade som dina utan jag valde ju att göra nya hål i karossen som passade lagringen istället för att anpassa lagringen efter hålen i karossen:)

MVH Jonas
..............

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
#740
AxlSam skrev:
Kan du inte sätta distanser mellan spindelled och länkarm för att ändra RC bara?

De gör tyvär ingen skillnad på RC då du mäter RC genom mittpunkterna i lederna/bussningarna så ska man bygga en distans så måste den vara mellan spindelled och spindel. Funderade på att göra en sån först men lyckades inte komma på nån lösning som kändes nog stadig så får bli nya spindlar istället. Inte så mkt jobb bara ja får alla plåtarna utskurna smile



Sök