maattias skrev:
RobinS2 skrev:
Okej jag förstår dig helt

jo saken är att Plenumet är byggt för M20lut och då är motorn mer upprättad..och eftersom jag kör med m50lut så skiljer det uppskattningsvis 70mm jag behöver flytta plenumet till höger för att röret ska komma någorlunda rätt för att dra vidare den till IC...alternativet är ju att sätta vinkelslipen i plenumet och vinkla röret mer men problemet försvinner inte helt då heller eftersom anslutningen från spjällen har en vinkel, vi kan säga 30grader och sen kommer plenumet som måste ligga vågrätt för annars går inte huven att stänga..vet inte om du förstod vad jag mena annars får jag rita upp en liten bild..på din bild har du ritat att rören går rakt mot varandra ju...
enda utvägen på det här är ju att fixa alurör och svetsa ihop allting men det är ju en del jobb med det och i och med att spällhuset är uppdelat i 3 sektioner så kommer det garanterat slå sig olika när man svetsar det och det kommer inte bli lätt att montera och få det tätt...
har för mig att Kalle sa att det var ganska känsligt att det kom rätt så att alla spjäll går att öppna och stänga lätt..
Vet inte hurpass känsligt det är med den här turbolensen som det kommer att bli då jag inte har någon erfarenhet av det!
Men tack för tipset det är värt att tänka över och kanske hitta en ny lösning på!

Ahaaa, jo knepigt knepigt!

Hmm, ja jaag e inte så inkommen i detta jag heller! Men visar du den bilden åt en riktit proffs innom detta kommer han nog att vifta med pekfingret.

Det är ju bara hur noggrann du e men turbolens uppstår det tyvärr nog, jag iallfall skulle nog fundera ut en ny lösning!
Jag var lite extra uppmärksam med detta nu för vi har som bäst om olika gas "flöden" i skolan (är inom fordons mekaniker).. Och läraren vi har är säkert 80 år gammal men har en ENORM kunskap!

Och han sa att tyvärr så tänker folk alldeles för lite på detta.. Han sa att det skulle tillåme måste vara styrtappar till insugspackingen tex. Räcker med att packningen e några mm. framm i insugsrören och det uppstår en rejäl turbolens, och turbolensen gör ju att det börjar försöka skuffa luften tebax! det är ju då det blir mycket sämre flöde.. Så kan bara tänka mig vad han skulle säga om han såg detta.

Om jag minns kan jag ta upp detta senare i veckan när vi har honom!
Du hittar ju säkert på näätet också mera inom detta om du söker..
Alltså säger inte att det inte kommer funka! Funkar garanterat, men menar bara att göra "rätt" där och du kommer få gratis hästkrafter! Det skall man ALDRIG tacka nej till brukar läraren min säga!

MVH. Mattias