1608
Sök

Stålmarcks Bmw E30 Goes M50 Turbo , Mappning avklarat!! 519hk 643nm! :D

230 Inlägg
6 december 2010
big_smile Man blir bara så lycklig av alla dessa bilderna! big_smile

Livet är roligare när man ligger på ställ!
SPACER.SE
JJAUTOPARTS.SE
NIPOTRADING.SE

1 067 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
Lemheden_ skrev:
big_smile Man blir bara så lycklig av alla dessa bilderna! big_smile

Haha vad bra! big_smile

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY

27 Inlägg
6 december 2010
tjena! riktigt imponerande bygge dehär big_smile

jo tänkte på de med luftflödet, kan det vara en halv lösning att fila i rören så att man får en "egg" eller vass kant inuti? då blir det ju inte samma motstånd längre smile

MVH Patrik.

200sx Ogs #301

1 067 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
ingenGuru skrev:
tjena! riktigt imponerande bygge dehär big_smile

jo tänkte på de med luftflödet, kan det vara en halv lösning att fila i rören så att man får en "egg" eller vass kant inuti? då blir det ju inte samma motstånd längre smile

MVH Patrik.

Tjena tack big_smile

Ja tanken slog mig faktiskt igår när jag satt och tänkte på det för det är ju väldigt lätt gjort i så fall! smile men frågan är ju hur känsligt det är ? Fler som har erfarenhet eller kunskap om detta? 
Tack för tipset! Vill lösa detta så seriöst som möjligt så kom med förslag smile Mvh

354 Inlägg
6 december 2010
RobinS2 skrev:
maattias skrev:
shittt va nice de blir! big_smile

Jobba på!

en sak började jag fundera på bara när jag kollade bilderna.. Du har väl inte så långa silicon stumpar mellan insugsrören och spjällhusen så "ändorna" av rören inte är helt emot varandra..

jag e inget proffs på paint men skissade snabbt ihop en bild så det är lättare att förstå. wink

http://forumbilder.se/images/345201082436Pa1fb.jpg

om du har som på första bilden så luften slipper och "slå" i ändan av rören från spjällhuset kommer det ju ske en enorm turbolens! du kommer få rejält sämre flöde.. Så om du inte redan har som på andra så rekkomenderar jag det!

MVH. Mattias

Okej jag förstår dig helt wink  jo saken är att Plenumet är byggt för M20lut och då är motorn mer upprättad..och eftersom jag kör med m50lut så skiljer det uppskattningsvis 70mm jag behöver flytta plenumet till höger för att röret ska komma någorlunda rätt för att dra vidare den till IC...alternativet är ju att sätta vinkelslipen i plenumet och vinkla röret mer men problemet försvinner inte helt då heller eftersom anslutningen från spjällen har en vinkel, vi kan säga 30grader och sen kommer plenumet som måste ligga vågrätt  för annars går inte huven att stänga..vet inte om du förstod vad jag mena annars får jag rita upp en liten bild..på din bild har du ritat att rören går rakt mot varandra ju...
enda utvägen på det här är ju att fixa alurör och svetsa ihop allting men det är ju en del jobb med det och i och med att spällhuset är uppdelat i 3 sektioner så kommer det garanterat slå sig olika när man svetsar det och det kommer inte bli lätt att montera och få det tätt...
har för mig att Kalle sa att det var ganska känsligt att det kom rätt så att alla spjäll går att öppna och stänga lätt..
Vet inte hurpass känsligt det är med den här turbolensen som det kommer att bli då jag inte har någon erfarenhet av det!
Men tack för tipset det är värt att tänka över och kanske hitta en ny lösning på! smile

Ahaaa, jo knepigt knepigt! hmm

Hmm, ja jaag e inte så inkommen i detta jag heller! Men visar du den bilden åt en riktit proffs innom detta kommer han nog att vifta med pekfingret. wink

Det är ju bara hur noggrann du e men turbolens uppstår det tyvärr nog, jag iallfall skulle nog fundera ut en ny lösning!

Jag var lite extra uppmärksam med detta nu för vi har som bäst om olika gas "flöden" i skolan (är inom fordons mekaniker).. Och läraren vi har är säkert 80 år gammal men har en ENORM kunskap! lol Och han sa att tyvärr så tänker folk alldeles för lite på detta.. Han sa att det skulle tillåme måste vara styrtappar till insugspackingen tex. Räcker med att packningen e några mm. framm i insugsrören och det uppstår en rejäl turbolens, och turbolensen gör ju att det börjar försöka skuffa luften tebax! det är ju då det blir mycket sämre flöde.. Så kan bara tänka mig vad han skulle säga om han såg detta. lol Om jag minns kan jag ta upp detta senare i veckan när vi har honom!

Du hittar ju säkert på näätet också mera inom detta om du söker..

Alltså säger inte att det inte kommer funka! Funkar garanterat, men menar bara att göra "rätt" där och du kommer få gratis hästkrafter! Det skall man ALDRIG tacka nej till brukar läraren min säga! wink

MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

1 067 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
maattias skrev:
RobinS2 skrev:
maattias skrev:
shittt va nice de blir! big_smile

Jobba på!

en sak började jag fundera på bara när jag kollade bilderna.. Du har väl inte så långa silicon stumpar mellan insugsrören och spjällhusen så "ändorna" av rören inte är helt emot varandra..

jag e inget proffs på paint men skissade snabbt ihop en bild så det är lättare att förstå. wink

http://forumbilder.se/images/345201082436Pa1fb.jpg

om du har som på första bilden så luften slipper och "slå" i ändan av rören från spjällhuset kommer det ju ske en enorm turbolens! du kommer få rejält sämre flöde.. Så om du inte redan har som på andra så rekkomenderar jag det!

MVH. Mattias

Okej jag förstår dig helt wink  jo saken är att Plenumet är byggt för M20lut och då är motorn mer upprättad..och eftersom jag kör med m50lut så skiljer det uppskattningsvis 70mm jag behöver flytta plenumet till höger för att röret ska komma någorlunda rätt för att dra vidare den till IC...alternativet är ju att sätta vinkelslipen i plenumet och vinkla röret mer men problemet försvinner inte helt då heller eftersom anslutningen från spjällen har en vinkel, vi kan säga 30grader och sen kommer plenumet som måste ligga vågrätt  för annars går inte huven att stänga..vet inte om du förstod vad jag mena annars får jag rita upp en liten bild..på din bild har du ritat att rören går rakt mot varandra ju...
enda utvägen på det här är ju att fixa alurör och svetsa ihop allting men det är ju en del jobb med det och i och med att spällhuset är uppdelat i 3 sektioner så kommer det garanterat slå sig olika när man svetsar det och det kommer inte bli lätt att montera och få det tätt...
har för mig att Kalle sa att det var ganska känsligt att det kom rätt så att alla spjäll går att öppna och stänga lätt..
Vet inte hurpass känsligt det är med den här turbolensen som det kommer att bli då jag inte har någon erfarenhet av det!
Men tack för tipset det är värt att tänka över och kanske hitta en ny lösning på! smile

Hmm, ja jaag e inte så inkommen i detta jag heller! Men visar du den bilden åt en riktit proffs innom detta kommer han nog att vifta med pekfingret. wink

Det är ju bara hur noggrann du e men turbolens uppstår det tyvärr nog, jag iallfall skulle nog fundera ut en ny lösning!

Jag var lite extra uppmärksam med detta nu för vi har som bäst om olika gas "flöden" i skolan (är inom fordons mekaniker).. Och läraren vi har är säkert 80 år gammal men har en ENORM kunskap! lol Och han sa att tyvärr så tänker folk alldeles för lite på detta.. Han sa att det skulle tillåme måste vara styrtappar till insugspackingen tex. Räcker med att packningen e några mm. framm i insugsrören och det uppstår en rejäl turbolens, och turbolensen gör ju att det börjar försöka skuffa luften tebax! det är ju då det blir mycket sämre flöde.. Så kan bara tänka mig vad han skulle säga om han såg detta. lol Om jag minns kan jag ta upp detta senare i veckan när vi har honom!

Alltså säger inte att det inte kommer funka! Funkar garanterat, men menar bara att göra "rätt" där och du kommer få gratis hästkrafter! Det skall man ALDRIG tacka nej till brukar läraren min säga! wink

MVH. Mattias

Okej ja det låter ju som att det är läge att göra något vid det! sitter och tänker så det knakar!tongue 
Men om man gör en platta som motsvarar skruvhålen i toppen där man spänner fast spjällhuset gör en sådan och spänner fast spjällen så dom sitter fast..sen om man köper mer rör och svetsar dit rörbitarna emellan! chansen borde ju vara lite mindre att det slår sig då? men det blir ju ett jäkla åbäke o skruva dit...tongue vad tror du om den iden? smile

1 513 Inlägg
6 december 2010
RobinS2 skrev:
maattias skrev:
RobinS2 skrev:

MVH. Mattias

Okej ja det låter ju som att det är läge att göra något vid det! sitter och tänker så det knakar!tongue 
Men om man gör en platta som motsvarar skruvhålen i toppen där man spänner fast spjällhuset gör en sådan och spänner fast spjällen så dom sitter fast..sen om man köper mer rör och svetsar dit rörbitarna emellan! chansen borde ju vara lite mindre att det slår sig då? men det blir ju ett jäkla åbäke o skruva dit...tongue vad tror du om den iden? smile

kommer aldrig märka någon skillnad för då skulle du få turbolens i tryck rören också ju å till dumpen å allt annat på resans gång

1 067 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
Okej jag har bestämt mig nu i alla fall! Eftersom mitt effektmål inte är så högt så kommer det inte bli några problem att ta ut det jag vill han endå!
Det blir att jag slipar rören invändigt så det blir minimal turbolens. Kommer nog att fungera fint endå! Hade varit sin sak om jag var ute efter att jaga ur dom sista hästarna ur motorn men det gör jag inte smile
Tack för alla idéer ! smile

vinnarskalle!
907 Inlägg
7 december 2010
Du ligger i ser jag wink kämpa på, snart vår!!

354 Inlägg
7 december 2010
evo_krolle skrev:
RobinS2 skrev:
maattias skrev:

MVH. Mattias

kommer aldrig märka någon skillnad för då skulle du få turbolens i tryck rören också ju å till dumpen å allt annat på resans gång

hur tänker du då?

Jaja, robin! smile Joo slipa rör ändrona så fina och koniska som möjligt iallfall! big_smile Sämre blir det ju iallfall INTE!

Kommer funka finemang, jaa som sagt det är ju när man vill jaga dom sista hästarna man måste vara noga med sånt här iaf! smile

Lycka till med allt nu!

edit: måste tillägga, du evo_krolle, du skulle ju måste vara extremt noga med detta när du sugtrimmar! Det är ju inom detta du plockar dina hästkrafter! Tror du folket med 1000 hästars motorer tänker lika som du "ähh, skit samma, inte märker man hur som hellst någon skillnad".. Ska man ha rejält med effekt skall allt stämma överens.. smile

MVH. Mattias
Senast redigerat av maattias (7 december 2010)

Bygger M20 turbo!

vinnarskalle!
907 Inlägg
7 december 2010
men sluta quote'a så inne h****** Evo_krolle tänker att det är många fler skarvar som luften passerar innan den kommer in i förbränningsrummet. Så det har ingen betydelse i detta fall, det finns andra saker som har större betydelse och är viktigare att tänka på. Men det är jättebra att din lärare är 80 år och har massor med kunskap smile
Senast redigerat av Casy (7 december 2010)

354 Inlägg
7 december 2010
Casy skrev:
men sluta quote'a så inne h****** Evo_krolle tänker att det är många fler skarvar som luften passerar innan den kommer in i förbränningsrummet. Så det har ingen betydelse i detta fall, det finns andra saker som har större betydelse och är viktigare att tänka på. Men det är jättebra att din lärare är 80 år och har massor med kunskap smile

nu gör du ju inte saken precis bättre..

Utan vidare!! smile Men hoppas ni inte jämnför tryckrören med insugrören nu..

Försökte inte vara gnällig elr nåt om du trodde det, bara kul att diskutera och fundera tycker jag! smile Det är lärorikt!

men nu slut pratar, BACK TO TOPIC!! robin får ta bort allt skit här om han vil sen...

blir grymmt robin!!

MVH. Mattias!

Bygger M20 turbo!

1 067 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Var inne på Hydroscan idag efter jobbet och skulle ha fatt i kontramutter och en tätande bricka till ventilkåpan smile Och självklart kunde dom hjälpa mig med det!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/93443/1026828_je6epm.jpg
Fina saker:) Rikigt trevlig tjej i kassan, hon sa bara ta du det tongue så betala behövde man inte heller! wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/93443/1026829_7ebvjd.jpg
Såhär ser det då ut på insidan nu..Och för att vara på säkra sidan så det inte börjar läcka så kommer jag sätta lite packning på tub också för säkerhets skull smile

Gamla vevhushålet är nu igensvetsat och ska bara målas igen..smile
Senast redigerat av RobinS2 (7 december 2010)

30 Inlägg
7 december 2010
Som jag sa på msn, gör någon harang så de inte sprutar olja där sen, det kastas om rätt bra med olja där smile
Är ju bara gaserna som ska ut genom hålen:P
Exempelvis en platta med små hål i. Går dock inte att svetsa i kåpan!

1 067 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
_Kalle_ skrev:
Som jag sa på msn, gör någon harang så de inte sprutar olja där sen, det kastas om rätt bra med olja där smile

Okej tror jag har en ide på ungefär det ska se ut! smile vet du ungefär hur långt man kan gå innan det tar emot dreven? Rätt svårt att mäta upp det!

230 Inlägg
7 december 2010
RobinS2 skrev:
_Kalle_ skrev:

Okej tror jag har en ide på ungefär det ska se ut! smile vet du ungefär hur långt man kan gå innan det tar emot dreven? Rätt svårt att mäta upp det!

Skulle du inte kunna fylla kopplingarna med lite stålull typ? bör väl stoppa oljan?

Livet är roligare när man ligger på ställ!
SPACER.SE
JJAUTOPARTS.SE
NIPOTRADING.SE

1 067 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Lemheden_ skrev:
RobinS2 skrev:
_Kalle_ skrev:

Skulle du inte kunna fylla kopplingarna med lite stålull typ? bör väl stoppa oljan?

Jo men tror att när det blir oljigt så kommer det täppa till helt och sen vill man inte att dom lossnar o flyger runt i motorn:P ..har en annan ide här!

18 Inlägg
7 december 2010
kunde borrat o satt en i den boxen prginal ventilation satt i ?

1 067 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Vet inte om ni kan förstå min bild men ska försöka förklara!https://www1.garaget.org/gallery/archive/93443/1026925_brjdwz.jpg
Tänk er att man viker till en tunn plåt runt hela kontramuttern, viker fram alla dem delar som är 15mm rakt mot er sen den stora biten där uppe viker man ner som ett lock så blir det stängt på alla sidor och ovanifrån sen har man det öppet underifrån..muttern bygger 10 mm..biten där nere i mitten gör man ett 24mm hål i så man använder muttern till att spänna fast plåtbiten.  någon som förstår vad jag menar? tongue
i så fall kan man göra det i rostfri plåt så svetsar man alla skarvar sen.smile

För er som fortfarande inte förstår, tänk er en fågelholk fast utan botten wink hehe

1 067 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
G3kkO skrev:
kunde borrat o satt en i den boxen prginal ventilation satt i ?

Går inte när jag har M3spjällhusen då fuelrailen tar i  orginalet.wink

Sök