3182
Sök

Stålmarcks Bmw E30 Goes M50 Turbo , Mappning avklarat!! 519hk 643nm! :D

1 051 Inlägg
74 Inlägg
4 juni 2011
#843
Låter riktigt rart m50in! Vad är det som strular med el delen?

Skam den som ger sig!

TBM NINJA
917 Inlägg
5 juni 2011
#844
siiick!! big_smile

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

1 067 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#845
Så tänkte lägga upp en update nu om mappningsdagen som inte gick något vidare... Vi körde vid 07:00 o var framme vid halv 12..Var ju tänkt att de skulle bli en halvdag där uppe från 12-17:00 meeen riktigt så blev det inte...
Vi började med att provtrycka systemet med tryckluft för att se om det fanns några läckage och mkt riktigt så upptäckte vi att det pös lite vid siliconslangarna mellan spjäll o plenum..Lyckades få dessa någorlunda tätt och så drog vi ett spännband runt för säkerhetsskull..
Efter det så updatera vi Vipecboxen..Sen börja problemen rulla in, Den interna mappsensorn verka det inte vara något liv i vilket är sjukt märkligt..Den ena Tempingången var helt död...Så vi koppla på en extern mappsensor och då fungera det..
När vi försökte dra igång bilen sen så ville den inte starta längre..och då hade jag precis kört in den på bänken 1 timme tidigare o starta utan problem...
Efter några timmars felsökning så upptäcker Natanael många brister vid inkopplingen av Vipecet..Långt om länge hittar vi det största problemet o det var att bara 3 av spridarna gick..Fick sprätta upp alla strumpor o börja dra om all el till spridarna då det var felkopplat..Ett anant fel var att boxen hade + konstant även när tändingen var avstängd... Timmarna gick o Natanael sa redan när vi kom att han var tvungen  o stick direkt efter kl 5 o just då tänkte man jaja det är väll lugnt...
Kl 9 fick vi igång bilen o då fungera inte vattentempen, testa flera varianter för att få igång den bla att sätta dit en ny tempgivare..men när man satte på kontakten på tempgivaren så fick han kontakt inne på datorn men slockna sen efter 2-3 sekunder....
Kändes ju skit att åka hem om man inte ens vet om motorn håller eller fungerar nästa gång man kommer så vi bestämde oss för att dra nån pull...
Natanael grovmappa den i ca 10 min o vi fick en pull på 0,7 bar @ 5900rpm med lite insugsläckage o en icke fungerande vattentemp..
Hade det inte varit för ett felkopplat sprut så hade man åkt hem med en färdigmappad bil..

Vi kom fram till att all el behöver dras om från vipecet  och att jag kommer behöva ytterliggare en heldag där uppe så drar han om allt o mappar bilen..Han förstod väll att detta blev en hård ekonomiskt slag för mig så han erbjöd mig att vid nästa tillfälle jag är där så behöver jag inte betala före siste december i år så jag skulle hinna köra något i sommar och det är jag stort tacksam för...Kl 22:00 rulla vi ut bilen från hallen..och 02.00 var vi hemma igen

Vill ge ett STORT tack till Natanael på Maxxtuning som jag varmt kan rekommendera! Kl 22:00 rulla vi ut bilen från rullarna igen..

Denna dagen tog hårt på mina krafter o mitt go som jag hade innan...därför det inte hänt så mkt här inne på tråden.. men har i alla fall börjat med att plocka ner insugssidan helg igen o börjat bygga om för att få det 100% tätt... lägger upp lite bilder längre ner på det..

Nu till bilderna  och FILM efter mkt text med tråkigheter...smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93443/93443-fde1cb53d8d100adddef66e7a0179d99.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93443/93443-7d0b32c101a6a6bd59bdd856739c6aea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93443/93443-47ba38b9c0b80b35efde386b6c663d6e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93443/93443-0c386c53127ab6134c07e2976bb8d3d3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93443/93443-7d2991ca15bdbc47f2a131a792573f0f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93443/93443-d4084d0da716997682d323bd8553da8a.jpg
Tankar lite miljöbränsle wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93443/93443-ccc88cc728a179529651ff3502c9985a.jpg
60L E85 fylls upp.. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93443/93443-32ab7a5fe0fea61c0f8cdbd66efd6830.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93443/93443-c9b027388d780ede2ec3ce512bc54309.jpg
Vägen upp gick problemfritt, mkt fint väder denna dagen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93443/93443-c82b9d16ab6f0a3a349d2253cf2ae120.jpg
Uppe på rullarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93443/93443-0914baa206e0c567aa966c4181c02ce5.jpg

Här kommer även filmen som Gabbe redan smygvisat men nu ligger den uppe här på garaget så gå gärna in där o lägg en kommentar eller en tumme upp eller ner vad du nu tycker smile Laddtrycket kommer fördubblas nästa gång i alla fall wink Men motormässigt  och drivlinemässigt så gick allt felfritt så det är jag sjukt glad över big_smile

Video: http://www.garaget.org/video/105620     4:ans växel gjorde den 220 km/h
Senast redigerat av RobinS2 (6 juni 2011)

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY

368 Inlägg
6 juni 2011
#846
synd att det blev som det blev hmm men de blir la fixat vid nästa besök smile ???


1 067 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#847
hemmafixarn skrev:
synd att det blev som det blev hmm men de blir la fixat vid nästa besök smile ???

Ja riktigt tråkigt.. Ja jag har lite kvar på insugssidan men sen e det dags för nästa besök där och ska det fungera eftersom vi drar om all el igen! smile

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY

1 067 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#848
Eurospecen skrev:
Synd att det var felkopplat...
Hoppas verkligen inte jag får stanna där så länge uppe hos Maxxtuning den 15.de Juni när jag beger mig dit med Supran!

mvh
/daniel

Han räknar en halvdag på att mappa en bil och då är de oftast 80% skruvande o 20% mappande.. Har du en bil du kört med innan som bara behöver mappas om så tar det Max runt 1 timme smile

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY

German Engineering
9 083 Inlägg
6 juni 2011
#849
Tråkigt med strul men hoppas att det ordnar sig smile

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

KHRacing
10 juni 2011
#850
RobinS2 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93443/93443-a95ab75371c0adc621d47043641d79c3.jpg
Även in i B-stolparna skar jag till så bitar smile Tyck till nu smile

Over and out!

Buren ser mkt bra ut - men eftersom den ej är tillverkad utav en SBF-godkänd burbyggare så får man enligt reglerna ej tillföra material mellan karossen & buren... dock får man svetsa direkt om buren ligger nära nog.

1 067 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#851
KHRacing skrev:
RobinS2 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93443/93443-a95ab75371c0adc621d47043641d79c3.jpg
Även in i B-stolparna skar jag till så bitar smile Tyck till nu smile

Over and out!

Buren ser mkt bra ut - men eftersom den ej är tillverkad utav en SBF-godkänd burbyggare så får man enligt reglerna ej tillföra material mellan karossen & buren... dock får man svetsa direkt om buren ligger nära nog.

Okej där ser man! låter ju märkligt att hela buren får vara byggd av en icke SBF-godkänd burbyggare men inte en sånn där liten sak som dom plattjärnen som sitter in i B-stolparna..Där fram är det svetsat direkt i A-stolparna...
Menmen i värsta fall får man väll fila av dem vid reggningen och sätta dit dem sen igen för dom lär ju göra nytta! smile

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY

102 Inlägg
10 juni 2011
#852
tror inte du får igenom buren vid reg. har ni fått ordning på elen?


1 067 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#853
janni_ruda skrev:
tror inte du får igenom buren vid reg. har ni fått ordning på elen?

Okej den är ju helt o håLlet byggd efter SBF:s regelbok och allt är FIA-godkänt stolar, bälten, bältesinfästning i golvet och lutningen på bältestagen där bak är mellan 0-10 grader... Varför skulle det inte gå och hur skulle man bygga i så fall?
Jag är ju inte så duktig på El så jag ska bara förbereda några lättare saker sen kopplas det om uppe hos Natanael på Maxxtuning, han skulle förbereda en kabelhärva smile

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY

102 Inlägg
11 juni 2011
#854
den är inte svetsad hela vägen runt upp mot taket på strävorna som går fram tex. det släpper dom inte igenom. va han tvungen och göra om hela härvan då. det va väl bara spridarna som bråka?


1 067 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#855
janni_ruda skrev:
den är inte svetsad hela vägen runt upp mot taket på strävorna som går fram tex. det släpper dom inte igenom. va han tvungen och göra om hela härvan då. det va väl bara spridarna som bråka?

Det behöver dom inte vara det är sagt 80% självklart kan man inte komma åt överallt!
Spridarna var bara en del av det hela, hade det bara varit det så hade
Man inte bytt ut allt.. Det är nog inte meningen att spridare o spolar ska ha ström alltid även när tändningen är av.. Men självfallet kommer det upp bilder och info på det nya när fet är klart vad som ändrats osv..
Senast redigerat av RobinS2 (11 juni 2011)

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY

77 Inlägg
11 juni 2011
#856
Mycket negativt om din bur nu!! jag tycker du har gjort ett bra jobb med buren och om du nu har gjort efter alla regler så ska den nog bli godkänd smile Hoppas allt löser sig med elen vid nästa bänkning och att du får ut fin effekt! cool

Mvh


1 067 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#857
kxponta skrev:
Mycket negativt om din bur nu!! jag tycker du har gjort ett bra jobb med buren och om du nu har gjort efter alla regler så ska den nog bli godkänd smile Hoppas allt löser sig med elen vid nästa bänkning och att du får ut fin effekt! cool

Mvh

Ja så är det men självfallet är all sorts kritik välkommet annars hade jag inte haft denna tråden smile Men känns som jag har annat o tänka på än buren just nu det är ju inte reggning av den förens Nästa år sen är det ju inte fel att läsa reglerna innan man klankar ner på någon annans jobb.. Kan säga att jag byggt den buren med precision och läst igenom boken många gånger för att inte missa något smile
Tack så mkt smile

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY

102 Inlägg
11 juni 2011
#858
RobinS2 skrev:
janni_ruda skrev:
den är inte svetsad hela vägen runt upp mot taket på strävorna som går fram tex. det släpper dom inte igenom. va han tvungen och göra om hela härvan då. det va väl bara spridarna som bråka?

Det behöver dom inte vara det är sagt 80% självklart kan man inte komma åt överallt!
Spridarna var bara en del av det hela, hade det bara varit det så hade
Man inte bytt ut allt.. Det är nog inte meningen att spridare o spolar ska ha ström alltid även när tändningen är av.. Men självfallet kommer det upp bilder och info på det nya när fet är klart vad som ändrats osv..

tjena. hade du gjort hål i golvet både vid huvudbågen och bågen vid A stolpen hade det gått så har vi alltid gjort på folkracebilar+ en bur vi byggt tillgat bil. var har du fått 80% från? det ända jag hittar på sbf är detta TR 5.8.3.4 Svetsinstruktioner:
Svetsningen ska utföras runt hela omkretsen av röret.
Alla svetsar ska vara av hög kvalitet med full genomträngning (ljusbågsvetsning varvid TIG eller
MIG svetsning rekommenderas).

det är väl bara att ändra dragströmmen till relät som gick till spolarna och spridarna?det va väl det som bråka när strömmen sjönk så mycket att relät släppte när man körde på starten?


505 Inlägg
14 juni 2011
#859
Håller tummarna för kommande mappning! Ska bli sjukt kul att se den ute i sommar! big_smile

Sous Chef
389 Inlägg
14 juni 2011
#860
hur går det?  snart dags för mappning igen?


Sök