Tack ja blir inget meckande mitt i veckan som det är nu så därför jag ahr tid att uppdatera:P Allt det rostfria handlar jag på Rupes rör i här i vellinge..men ska du handla något där så säg till så kan jag fixa lite rabbat till dig
Föresten hur går det med karossen är den blästrad än? kommer så fort bilen är tillbaka o kikar om det är ok?
haha ja de är klart då finns de tid okej schyst men då säger jag till dig innan jag ska köpa såna
den är på blästring nu kanske blir klar till nästa helg så de går skit bra att du kommer och kollar sen:)
Okej låter bra ja säg bara till när så löser vi det Föresten vad har du använt dig av för att gera hela buren? hur många mm större ska hålborren vara jämfört med rören?
Ja absolut de gör jag:) först andvände jag mig av tigersåg och vinkelslip :p men nu har vi ett special borr till svarven och ett egenbyggt fäste till röret så funkar de typ samma som en fräs:) misstänker att de va de du syfta på
Kompressorhuset går att vinkla:) I värsta fall får han svetsa på en böj om det inte går med slang.
Ja det är sant.. Går att vinkla upp men inte ner för då tar flänsen till WGn i.. Ser lite värre ut än vad det är ska nog gå bra med en slang Är mer orolig för att det kommer bli trångt framför turbon med 100mm insugsrör,76mm tryckrör och 60mm WG :p kommer bli ett fint litet fågelbo där
Fick hjälp av leo igår vilket verkligen behövdes tog oss 1h att bara få bilen till verkstan och det är 10m ungefär Han fick även med sin systemkamera så blev en del bilder
Leo in action! haha
Ok och fälgar äntligen på plats för att stanna denna gången = ) får bli tunnare däck sen då dessa ser lite fläskiga ut..
mkt slangar o kopplingar blir det
Spjällhusen och fuelrailen på plats!
Fint skit!
Dom små samco-stumparna byts ut mot längre
Grr
Griffinkylare med spalfläkt trycks i för provmontering..
vet inte..är tajt rätt namn för detta? anslutningarna är i alla fall felvända så dom måste svetsas om..
Hålen i ventilkåpan gjordes och satt i kopplignarna lite löst bara..får testa med lådan sen och se hur motorn kommer ligga om det kommer funka med den kylaren eller inte..
Leo som leker lite med kameran
börjar ju snart likna något
folk brukar ju inte klaga på att där är för mkt bilder så öser på lite
Har bytt ut matningen till en lite längre..och kortat ner några..
får såga av det svarta röret på generatorn lite så ska det funka fint
Fick även på den bakre delen av kardanen..fick modifiera stödlagret litegrann.
skär loss dom små stödbenen och vinklar dom 90 grader neråt istället samt kortar ner den och gör nya hål.
Det var allt som behövde göras för att köra med 328 e36 kardan
Gamla vevhusvent låg lite nära fuelrailen så den slipas ner och pluggas.
klart för svetsning
korta även ner dessa lite så det inte blir problem på insidan.
Det var allt för denna helgen.. Tack för hjälpen Leo;)
kommer inte bli bra med den kylaren anslutningarna sitter inte alls bra hö sida ska vara där nere å vä där uppe!! annars ser de ju bra ut
Jo jag vet men skrev ju att dom skulle svetsas om det är väll inga problem med att plugga igen dom gamla och flytta dem så dom kommer rätt? för det går ju att lösa i så fall men det är värre med tjockleken..skulle vatt tunnare..
kommer inte bli bra med den kylaren anslutningarna sitter inte alls bra hö sida ska vara där nere å vä där uppe!! annars ser de ju bra ut
Jo jag vet men skrev ju att dom skulle svetsas om det är väll inga problem med att plugga igen dom gamla och flytta dem så dom kommer rätt? för det går ju att lösa i så fall men det är värre med tjockleken..skulle vatt tunnare..
j de också för maskinen kommer betydligt längre fram när lådan e på.. nja jag vet inte hur tjocka dom e i godset e den bara tjock nog så går dom ju att flytta..(missa du skrivit de )
kommer inte bli bra med den kylaren anslutningarna sitter inte alls bra hö sida ska vara där nere å vä där uppe!! annars ser de ju bra ut
Jo jag vet men skrev ju att dom skulle svetsas om det är väll inga problem med att plugga igen dom gamla och flytta dem så dom kommer rätt? för det går ju att lösa i så fall men det är värre med tjockleken..skulle vatt tunnare..
j de också för maskinen kommer betydligt längre fram när lådan e på.. nja jag vet inte hur tjocka dom e i godset e den bara tjock nog så går dom ju att flytta..(missa du skrivit de )
Okej ja får kasta på lådan då så man ser om det kommer funka! annars finns där en Griffinkylare till salu snart
en sak började jag fundera på bara när jag kollade bilderna.. Du har väl inte så långa silicon stumpar mellan insugsrören och spjällhusen så "ändorna" av rören inte är helt emot varandra..
jag e inget proffs på paint men skissade snabbt ihop en bild så det är lättare att förstå.
om du har som på första bilden så luften slipper och "slå" i ändan av rören från spjällhuset kommer det ju ske en enorm turbolens! du kommer få rejält sämre flöde.. Så om du inte redan har som på andra så rekkomenderar jag det!
MVH. Mattias
Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!
en sak började jag fundera på bara när jag kollade bilderna.. Du har väl inte så långa silicon stumpar mellan insugsrören och spjällhusen så "ändorna" av rören inte är helt emot varandra..
jag e inget proffs på paint men skissade snabbt ihop en bild så det är lättare att förstå.
om du har som på första bilden så luften slipper och "slå" i ändan av rören från spjällhuset kommer det ju ske en enorm turbolens! du kommer få rejält sämre flöde.. Så om du inte redan har som på andra så rekkomenderar jag det!
MVH. Mattias
Okej jag förstår dig helt jo saken är att Plenumet är byggt för M20lut och då är motorn mer upprättad..och eftersom jag kör med m50lut så skiljer det uppskattningsvis 70mm jag behöver flytta plenumet till höger för att röret ska komma någorlunda rätt för att dra vidare den till IC...alternativet är ju att sätta vinkelslipen i plenumet och vinkla röret mer men problemet försvinner inte helt då heller eftersom anslutningen från spjällen har en vinkel, vi kan säga 30grader och sen kommer plenumet som måste ligga vågrätt för annars går inte huven att stänga..vet inte om du förstod vad jag mena annars får jag rita upp en liten bild..på din bild har du ritat att rören går rakt mot varandra ju... enda utvägen på det här är ju att fixa alurör och svetsa ihop allting men det är ju en del jobb med det och i och med att spällhuset är uppdelat i 3 sektioner så kommer det garanterat slå sig olika när man svetsar det och det kommer inte bli lätt att montera och få det tätt... har för mig att Kalle sa att det var ganska känsligt att det kom rätt så att alla spjäll går att öppna och stänga lätt.. Vet inte hurpass känsligt det är med den här turbolensen som det kommer att bli då jag inte har någon erfarenhet av det! Men tack för tipset det är värt att tänka över och kanske hitta en ny lösning på!
trevligt trevligt;) Även jag undrar lite om Ic röret/ slangen till turbon kommer att bli lite tight?
ska bli kul att se uppstarten !
På denna bilden här ser man lite mer att det är inte så tajt som det ser ut att vara frammifrån! Tycker inte vi ska kalla det problem Ja det dröjer nog ett par månader innan uppstart