Ford Focus Sedan 2004 2.0 ratten låste sig en stund och motorn stannade nästan

keffouffe
15 november 2010 · 180 Inlägg

Tjenare!

Jag hade en ganska otrevlig upplevelse igår, var påväg till jobbet
och skulle svänga i en egen fil som går utanför en rondell, där man slipper bry sig om trafiken i
rondellen, precis när jag skall svänga höger (kör o ca 40 km/h) så låser ratten sig och vill inte svänga, kör rakt fram,
bilen tappar fart och samtliga varningslampor lyser på panelen.
Jag lyckas till slut ratta på så att jag kommer in till kanten och står där och stänger av bilen.
Bilen bromsade även sig själv och svarade inte när jag gasade.

En kvart senare startade jag bilen och körde hem och ställde den och sedan dess har den stått stilla.
Då var det inga problem att köra, jag höll dock mycket låg hastighet.
Ratten kändes kanske lite lite trögare än vanligt men jag tror inte att servoremmen gått av eller vad den heter.

Jag har en Ford Focus sedan 2004 ghia 2.0.
Har aldrig varit med om något liknande.

Kan någon känna igen detta eller veta vad som kan ha gått galet?
Maskinellt har jag inte rört bilen.

Tacksam för svar!

Mvh Uffe

BMW 318i "E46 Limousine" (2003)
Drönirettab
15 november 2010 · 21 761 Inlägg

Är det vanligt styrservo eller elstyrt servo?
Var ratten helt låst eller gick den bara ruskigt trögt?

Att varningslamporna tändes gör ju att man misstänker laddningen på något sätt. Kolla så att alla kablar sitter som de ska vid både generator och batteri.

keffouffe
16 november 2010 · 180 Inlägg

Drönirettab skrev:
Är det vanligt styrservo eller elstyrt servo?
Var ratten helt låst eller gick den bara ruskigt trögt?

Att varningslamporna tändes gör ju att man misstänker laddningen på något sätt. Kolla så att alla kablar sitter som de ska vid både generator och batteri.

Oj, ingen aning!
Den var nästintill helt låst först men sen kunde jag rubba den och svänga.

Okej tack så mycket!
Har kollat och vad jag kan se så sitter alla kablar som de ska.
Skall in och bråka lite på Hedbergs idag för jag hade bilen inlämnad för några veckor sedan just p g a
att en lampa lös hela tiden och de "fixade" problemet.

BMW 318i "E46 Limousine" (2003)
Gnomen Dope MF
16 november 2010 · 213 Inlägg

Det där var jag med om FLERTALET gånger med min escort förra vintern.. Trodde jag skulle köra ihjäl mig flera gånger. Felet för mig var en trasig luftmassemätare vilket gjorde att bilen dog så fort man lättade på gasen. För antar att du har tomgång som vanligt?

Även på familjebilen (Carisma 00:a) har detta hänt, att bilen dött, alla varningslampor tänds och ratten går att vrida men satans trögt. På den var det en strulande LMM samt något med spjället..

Har bilen känts ovanligt slö eller liknande vid gaspådrag?

Jag är säkert ute och svävar friskt nu.. =/

/ Robban

Saab 9-3 Aero "Brukisen" (2002)
Volkswagen Golf 5 GTI "Missödet" (2005)
Skoda Octavia RS TDI "Bruksåsnan" (2011)
Pinstriping
16 november 2010 · 3 Inlägg

Hade liknande problem med min, d finns en vakum slang mellan motor å torpeden som brukar spricka på just focus så dom drar tjuvluft, kolla om d kan vara problemet, funkade på min.

Pontiac catalina "Golden Dreams" (1965)
AudiFille
19 november 2010 · 42 Inlägg

Har för mig att när man byter till öppet luftfilter och när lmm'en dör så kan man få liknande syndrom på bilen. Så kolla så ett lmm'en fungerar.
Har du öppet filter på den?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang