3769
Sök

Volvo 940 GL, startar ej, tänder på startgas.

490 Inlägg
18 november 2010
240bns skrev:
bilen skall starta utan tankpumpen,iaf om man har några liter i tanken,  kolla hellre huvudpumpen under bilen om den surrar medan du försöker starta den.

Eller kolla båda. Tar 30 sekunder max tongue

4 257 Inlägg
19 november 2010
Du kan kolla ganska så många saker och utesluta mycket med ganska lite jobb.
Ta loss en spridare och kolla så den sprutar ut bensin som den ska. Gör den det så fungerar antagligen bensinpumparna och alla relän som dom ska. Då är det antagligen gnistan det är fel på.

Och eftersom den är lite konstig att starta på startgas så är det ju mycket möjligt att det är gnistan det är fel på. Ta loss fördelarlocket och kolla så det inte har sprutat in olja där för då kan det ske mycket konstiga saker. Min 740 gick packboxen sönder på så jag fick olja in där. Hade inga symtom innan och stannade på en mack för att tanka sen var bilen helt död. Billigt och enkelt att återgälda och kontrollera så det är bara prova:)

Arg Snickare
875 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
ja det där med spridarna var ju jävligt smart. inte tänkt på innan. och sedan "lufta" spridarbryggan ska jag testa. gör allt i morgon. ösregnar ute nu.

jag tycker det verkar som det ska vara en helt okej gnista på stiften ändå, eftersom den nästan går igång på startgas.  för annars borde den väl gå igång som vanligt om den får bensin? eller?

4 257 Inlägg
19 november 2010
volvo_r-optik skrev:
ja det där med spridarna var ju jävligt smart. inte tänkt på innan. och sedan "lufta" spridarbryggan ska jag testa. gör allt i morgon. ösregnar ute nu.

jag tycker det verkar som det ska vara en helt okej gnista på stiften ändå, eftersom den nästan går igång på startgas.  för annars borde den väl gå igång som vanligt om den får bensin? eller?

Jag hade gnista när jag fick olja i fördelarlocket, men den var för svag eller kom bara ibland eller vid fel tillfälle. Du måste ju ha en kraftig gnista och eftersom den går konstigt på startgas som är lättare att få eld på än bensin så skulle jag tro att det är det som är felet. En ny kostar en hundring lr 2 på biltema. Lika bra att köpa en ny och byta när du tar loss den gammla.

Arg Snickare
875 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
ja helt klart!

Arg Snickare
875 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Har fixat med bilen idag, kollat det mesta som ni skrivit om.

Tog loss spridarbryggan och monterade den igen. Kunde inte se om det kom någon bensin när jag drog runt motorn så antar att det inte kom fram något.

Sen testade jag att starta bilen, och då hoppar den igång men den går skit. Lägger upp en länk till youtube där jag lagt upp en film.

http://www.youtube.com/watch?v=a9rqFzXVDgc

Efter det tog jag bort fördelarlocket och rengjorde det grundligt.  Ingen skillnad.

Verkar som den får bensin o allt men det verkar vara för lite bensin, kan det vara pumpen i tanken kanske som sagt upp sig?
Senast redigerat av volvo_r-optik (20 november 2010)

4 257 Inlägg
20 november 2010
volvo_r-optik skrev:

Tog loss spridarbryggan och monterade den igen. Kunde inte se om det kom någon bensin när jag drog runt motorn så antar att det inte kom fram något.

Sen testade jag att starta bilen, och då hoppar den igång men den går skit. Lägger upp en länk till youtube där jag lagt upp en film.

Efter det tog jag bort fördelarlocket och rengjorde det grundligt.  Ingen skillnad.

Verkar som den får bensin o allt men det verkar vara för lite bensin, kan det vara pumpen i tanken kanske som sagt upp sig?

Ta loss bensinslangen som går till fuelrailen och lägg den i en burk. Dra runt tändningen och se hur mkt bensin det kommer. Det ska vara som att öppna en kran typ. Prova byta spridarrelät också.

Arg Snickare
875 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
zemet skrev:
volvo_r-optik skrev:

Ta loss bensinslangen som går till fuelrailen och lägg den i en burk. Dra runt tändningen och se hur mkt bensin det kommer. Det ska vara som att öppna en kran typ. Prova byta spridarrelät också.

ok gör det i morgon!

Arg Snickare
875 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
tjo igen.
var nyss ute och lyssnade på bränslepumpen som sitter bak i tanken, den lät inte när man vred på tändningen.  kan det vara det som är felet?

läste även ut felkoder igår, följande:

1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång

luftmassemätaren har jag bytt, och lamda/motorlampan lyser inte.

kan lamdan har något med att göra hur  bilen går?

4 257 Inlägg
21 november 2010
Lambdan kan absolut ha något med hur bilen går, Råkade "tappa" katten en gång på en 740gl och den ville inte starta alls efter det. Var tvungen att köpa en ny lambda.

Arg Snickare
875 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
zemet skrev:
Lambdan kan absolut ha något med hur bilen går, Råkade "tappa" katten en gång på en 740gl och den ville inte starta alls efter det. Var tvungen att köpa en ny lambda.

hm okok.

vad är mest troligast då? att pumpen i tanken är slut eller lamdan som bara fått för sig att dö?

kan det inte vara så att lamdan får fel värden när motorn inte får rätt med bensin osv osv?

4 257 Inlägg
21 november 2010
Lambdan mäter ju avgasvärden som sedan påverkar luft blandningen osv så tror inte att den får för lite bensin från spridarna ska påverka den. Lambda sonder brukar ju inte bara gå sönder av sig själva vad jag vet men det är ju möjligt. Bensinpumparna däremot brukar ju gå sönder förr eller senare på en gammal bil så troligare att det är en pump som gett upp isf.

1 008 Inlägg
21 november 2010
Så dåligt som bilen går i filmklippet och med tanke på felkoderna så tror jag att din luftmassamätare sagt godnatt, alternativt att kamremmen kuggat över.

Om du har en multimeter så kan du prova att mäta signalSpänningen mellan stift 2 och 3 på lmm när tändningen är påslagen och motorn avstängd, du kommer åt att mäta genom att dra tillbaka gummit över kontaktstycket.
Det bör vara mellan 1,35-1,42 Volt däremellan.

Arg Snickare
875 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
ok, jag har bytt lmm idag. och den går likadant som innan när jag startade den.

om remmen har hoppat ettkugg så skulle ju inte bilen gå bra dom tillfällena när bilen har funkat och gått bra eller hur?
Senast redigerat av volvo_r-optik (21 november 2010)

490 Inlägg
22 november 2010
volvo_r-optik skrev:
ok, jag har bytt lmm idag. och den går likadant som innan när jag startade den.

om remmen har hoppat ett kugg så skulle ju inte bilen gå bra dom tillfällena när bilen har funkat och gått bra eller hur?

Kanske kanske inte! inte lätt att säga. 1 kugg kanske inte spelar hela världen men det utesluter ju inte att kolla remmen! Tycker defenitivt du ska kolla kamremmens position jämfört med veven och kammen. Min kamrem var felet! jag har fått igång min pärla. Det var styrstiftet till drevet som sitter på kammen som hade gått sönder! mycket värt att ta en kik på!

10 287 Inlägg
22 november 2010
Pumpen skall bara gå en sekund när man vrider på nyckeln till läge II. Det är bara för att trycksätta systemet. Sedan skall inte pumpen starta igen förrän tändboxen detekterar att motorn snurrar på starten och att tändboxen är klar att skicka gnista.
(Tändboxen skickar en OK-signal till bränsleboxen som i sin tur aktiverar bränslereläet)

/Göran

volvo_r-optik skrev:
var nyss ute och lyssnade på bränslepumpen som sitter bak i tanken, den lät inte när man vred på tändningen.  kan det vara det som är felet?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
22 november 2010
Har du låsbart tanklock? Jag har faktiskt själv varit med om sabotage där jag fick vatten hällt i tanken.

Annars är det som UniCross säger att både kamdrevet och drevet på veven kan släppa och vrida sig så innan man är bombsäker på kammens inställning så måste man kolla detta.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Arg Snickare
875 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Har du låsbart tanklock? Jag har faktiskt själv varit med om sabotage där jag fick vatten hällt i tanken.

Annars är det som UniCross säger att både kamdrevet och drevet på veven kan släppa och vrida sig så innan man är bombsäker på kammens inställning så måste man kolla detta.

/Göran

hm, nja jag har bara ägt bilen i 1 vecka innan den vart såhär. och då har den stått ute hos mig på landet.

får väl ta en titt på kamdrevet och veven. behöver man ta bort remskivan som sitter nere på veven för att se märket? minns ej om man såg det eller inte.

har iaf varit o köpt en pump till tanken. o nytt bränslefilter. ska mästa om det går fram ström först till pumpen.

tack för tipsen! skriver om jag hittar någon lösning på problemet!

1 008 Inlägg
22 november 2010
Det där med pumparna, det beror på årsmodell/boxnummer/programvara hur dessa fungerar.
Äldre Lh 2.4 kör Inte pumparna pumparna när man slår på tändningen, utan enbart vid startförsök.

Arg Snickare
875 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
ok, en vän till mig är påväg hit nu, o då ska vi mäta lite ström osv.

kan det inte vara så att bilen går sähär för att den inte får fram tillräckligt med soppa, dvs att pumpen i tanken inte pumpar. och den främre högtryckspumpen bara jobbar?

ska även byta bränslefilter nu också.
Senast redigerat av volvo_r-optik (22 november 2010)

Sök