Bi Xenon h4 fråga...

Block
18 november 2010 · 103 Inlägg

Hur funkar det om man vill efterhandsmontera Xenon-kit i h4 strålkastare som har ett metallhölje runt lampan i orginal. Jag undrar detta eftersom h4 bi-xenon har också metallhölje som skall in i det inbyggda metallhöljet?

MVH B.

denton
19 november 2010 · 214 Inlägg

Menar du själva h4lampan hur den ser ut? tongue xenonkittet ser precis likadant ut, om du köper h4 såklart wink men du måste borra hål för sladdar och ev modda om själva "lamplåset" så att lampan sitter fast smile som tex på min 940 fick jag ta bort plasten för själva mekanismen som låser lampan så den sitter för att xenonlampan skulle få plats smile

henke_99 Offroad Racing
19 november 2010 · 3 122 Inlägg

Förstår inte riktigt vad du menar. Alla h4 har ju en metallsockel på själva glödlampan. likadant på xenonlampan.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
henke_99 Offroad Racing
19 november 2010 · 3 122 Inlägg

Är lite ful o kapar tråden med en liknande fråga. Har h4 i allar fyra originalstrålkastarna fram på bruksbilen, men endast två är kopplade på halvljus. Går det att köpa en sats "singel-h4" att sätta i dom andra två strålkastarna som bara lyser på helljuset? Det känns lite onödigt att lägga ut pengar på bi-xenon när det inte behövs, men samtidigt krävs det ju då att en sån singellampa funkar till helljus. Så dom inte har nån avskärmning eller nåt för att bara funka som halvljus.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
denton
19 november 2010 · 214 Inlägg

vad jag vet kostar väl inte bi-xenon jätte många hundringar extra? smile

henke_99 Offroad Racing
20 november 2010 · 3 122 Inlägg

Dom hundringarna räcker nästan till en sats till det sista paret extraljus, och hellre det än att bara slösa dom helt i onödan.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
LeafBox Lat Perfektionist
20 november 2010 · 6 359 Inlägg

Jag tror jag vet vilket hölje han menar, och på dom flesta kit går det att ta bort!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Janneutanb
20 november 2010 · 7 272 Inlägg

henke_99 skrev:
Är lite ful o kapar tråden med en liknande fråga. Har h4 i allar fyra originalstrålkastarna fram på bruksbilen, men endast två är kopplade på halvljus. Går det att köpa en sats "singel-h4" att sätta i dom andra två strålkastarna som bara lyser på helljuset? Det känns lite onödigt att lägga ut pengar på bi-xenon när det inte behövs, men samtidigt krävs det ju då att en sån singellampa funkar till helljus. Så dom inte har nån avskärmning eller nåt för att bara funka som halvljus.

Rätt säker på att det finns H4 xenon som inte är bixenon!

Melin Trafikledare
20 november 2010 · 563 Inlägg

henke_99 skrev:
Är lite ful o kapar tråden med en liknande fråga. Har h4 i allar fyra originalstrålkastarna fram på bruksbilen, men endast två är kopplade på halvljus. Går det att köpa en sats "singel-h4" att sätta i dom andra två strålkastarna som bara lyser på helljuset? Det känns lite onödigt att lägga ut pengar på bi-xenon när det inte behövs, men samtidigt krävs det ju då att en sån singellampa funkar till helljus. Så dom inte har nån avskärmning eller nåt för att bara funka som halvljus.

Har haft två Cheva Vans (88-89) och det är väl likadana lyktor som på din brukis? Jag kopplade ialf in både hel och halv plus pakering i alla fyra fram lyktorna.. Kolla om du inte ser ett nummer i glaset på dina lyktor, det borde vara identiska lyktor på alla fyra positioner.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Alex-s Bakhjulskrafs
20 november 2010 · 1 479 Inlägg

henke_99 skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar. Alla h4 har ju en metallsockel på själva glödlampan. likadant på xenonlampan.

så är det inte. xenonlampan har plastsockel som då är lite tjockare. kan bli svårt att få dit låsningen och man får böja till den lite.

Senast redigerat av mk2_power (20 november 2010)

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Block
20 november 2010 · 103 Inlägg

Hej hej!

Det jag menade att strålkastaren på min bil har ett hölje som ska täcka runt H4-halogen lampan när man monterar in den. Sen finns det H4 Bi-Xenon som har själva metallhöljet på lampan. Det jag undrar då är om höljet från Xenon passar in i höljet från strålkastaren?

Se bilden nedan:
http://www.bikudo.com/photo_stock/678158.jpg

Brådhis * Voff voff *
20 november 2010 · 10 287 Inlägg

Block skrev:
Hej hej!

Det jag menade att strålkastaren på min bil har ett hölje som ska täcka runt H4-halogen lampan när man monterar in den. Sen finns det H4 Bi-Xenon som har själva metallhöljet på lampan. Det jag undrar då är om höljet från Xenon passar in i höljet från strålkastaren?

Se bilden nedan:
http://www.bikudo.com/photo_stock/678158.jpg

Ja, det ska passa! Gjorde iaf det när vi stoppade i ett så´nt kit i kompisens bil!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
denton
20 november 2010 · 214 Inlägg

inga problem eftersom alla h4 halogenlampor är lika långa smile xenonet är anpassat efter det big_smile

Block
20 november 2010 · 103 Inlägg

Va bra smile
Tackar för det....
Kommer en följdfråga. Hur många K ska man ha för att få samma "färgnyans" som volvo v70/s60?

Hilmer
20 november 2010 · 1 789 Inlägg

De flesta original xenon ligger väl på 4300k, antagligen för att detta ger bäst ljus.

Block
20 november 2010 · 103 Inlägg

Vad ska man ha för watt-antal på ballasterna? 55W eller 30W? Är det stor skillnad? Blir 55W varmare så att det skadar reflektorn?

Brådhis * Voff voff *
20 november 2010 · 10 287 Inlägg

Block skrev:
Vad ska man ha för watt-antal på ballasterna? 55W eller 30W? Är det stor skillnad? Blir 55W varmare så att det skadar reflektorn?

Du ska ha 35w som halvljus! Annars är risken stor att det bländar! Bilar som har originalmonterat xenon har alltid 35w!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Block
20 november 2010 · 103 Inlägg

Brådhis skrev:

Block skrev:
Vad ska man ha för watt-antal på ballasterna? 55W eller 30W? Är det stor skillnad? Blir 55W varmare så att det skadar reflektorn?

Du ska ha 35w som halvljus! Annars är risken stor att det bländar! Bilar som har originalmonterat xenon har alltid 35w!

//Brådhis

Men brukar inte bilar som har separata reflektorer "tex h7" för halvljus och helljus ha samma watt på båda utan att det bländar nån. Är det inte vinkeln på reflektor som ska ta hand om det? Bara en tanke.

denton
20 november 2010 · 214 Inlägg

55W är starkare än 35W, det säger ju sig självt. Jag vet ju inte vad du har för bil men det är olagligt att eftermontera xenon i halvljus om man inte skaffar automatisk justering av strålkastarn. Det är ju onödigt att dra till sig onödig uppmärksamhet av polisen så jag tycker du ska köra på 35W 4000- 6000k smile jag har 6000k i min, lyser lite blåare än 4300 men lite sämre ljus oxå tyvärr tongue

denton
20 november 2010 · 214 Inlägg
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang