4854
Sök

Citroen xsara vts 2,0 -99 kylproblem

448 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
jag har en citroen xsara vts 2,0 -99 och det hela började med att jag körde på motorväg, sen svängde av, och då slutade värmen i kupén fungera.
jag fyllde på vatten & glykol, sen bytte jag termostat & termostathus. och fortfarande ingen värme, endast 2gånger har jag lyckats få det när jag kört under en liten stund.

har fortsatt att hälla i glykol&vatten eftersom det varit tomt i mitt kärl, efter jag kört.

och nu idag när jag var påväg till jobbet. så dog bilen när jag kopplade och lade i neutral växel, typ motorstopp.

sedan har jag kunnat starta den igen och köra utan problem.
förutom 1 gång till nu på hemvägen då den gjorde precis likadant.

vatten tempen inne i bilen svajjar mellan 50-90 grader upp o ner .
tror inte det blir 90 grader på 1km sträcka heller för den delen.

något tips på vad som kan vara felet ? eller vad jag kan göra?

tycker det borde inte vara toppa packning om bilen går klockrent med bra kraft osv.

Xzit

448 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
ingen som har ngn idé ?

Xzit

Tvivlare
2 266 Inlägg
20 november 2010
Du säger att du måste hälla på vatten hela tiden, var blir vattnet av då? Inga synliga yttre läckage? Antagligen toppackning då. Bilen behöver inte gå dåligt om toppackningen är dålig.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

448 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
ska se om det går åt mer vatten nu , annars får man väl lämna in den på komp test eller nåt. och hoppas att topppackningen är hel

Xzit

448 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
tjena felsökte lite mer nyss.
inget syns i olja. provade att ha bilen igång nu och se det försvann vatten, till en början gjorde det inte det, men när det blir varmt, så rinner det i stort sett ut under bilen. , jag kan inte se specifikt ifrån var eftersom har ingen tillgång till lyft just nu. men som sagt kommer när temperaturen blivit högre samtidigt som jag häller på vatten.
så känns som det kanske kan vara returslangen eller nåt ?
om det är toppapackning så borde väl inte vattnet rinna ut på marken ?

Xzit

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 november 2010
XzitXR3I skrev:
tjena felsökte lite mer nyss.
inget syns i olja. provade att ha bilen igång nu och se det försvann vatten, till en början gjorde det inte det, men när det blir varmt, så rinner det i stort sett ut under bilen. , jag kan inte se specifikt ifrån var eftersom har ingen tillgång till lyft just nu. men som sagt kommer när temperaturen blivit högre samtidigt som jag häller på vatten.
så känns som det kanske kan vara returslangen eller nåt ?
om det är toppapackning så borde väl inte vattnet rinna ut på marken ?

Kan vara lite vad som helst, mest troligen kylaren eller en kylarslang.

448 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
låter betydligt billigare när du säger så iaf.
men tror det är retur slangen eller nåt eftersom det endast kommer när det är varmt, det är ju bara då vattnet släpps igenom till motorn.
men ska försöka jaga fatt i någon lift så man lättare kan se.
du har inget tips på var man kan hitta passande kylarslangar ?

tack för hjälpen änsålänge smile

Xzit

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 november 2010
XzitXR3I skrev:
låter betydligt billigare när du säger så iaf.
men tror det är retur slangen eller nåt eftersom det endast kommer när det är varmt, det är ju bara då vattnet släpps igenom till motorn.
men ska försöka jaga fatt i någon lift så man lättare kan se.
du har inget tips på var man kan hitta passande kylarslangar ?

tack för hjälpen änsålänge smile

Nja, när bilen blir varm släpps ju vattnet ut i kylaren. Så de kan vara kylaren också. Citroën har fina modellanpassade smile

Ingen fara! smile

Sök