Ang. köp på kredit, "Klarna"

bjornt herr
23 november 2010 · 321 Inlägg

Hej,
Tjejen är intresserad av att köpa en ridsadel från ett företag, och de erbjuder avbetalning via Klarna (fd. kreditor). Jag skummade snabbt igenom deras information och såg till min förvåning att om man väljer att betala av på 12 månader är räntan 0%. De enda avgifterna de nämner är en startavgift på ett par hundra, och en fakturaavgift på någon tia i månaden.

Det jag undrar,
Tycker personligen att det verkar lite konstigt att de inte tar någon ränta, kan det finnas dolda avgifter som man åker på senare? Jag menar, dom måste ju tjäna pengar på det?

Om någon har erfarenheter av "Klarna" eller liknande företag, skriv gärna vad ni tycker, positiva/negativa.

Mvh
Björn

Sarge
23 november 2010 · 2 337 Inlägg

Är det räntefritt så är det. Jag har köpt TV på Onoff, räntefritt (via Resurs Bank). Uppläggningsavgift på ett par hundra och aviavgift på 29 kr / månad, inget annat. Det är faktiskt förmånligt, inget lurendrejeri.

Sanizz
23 november 2010 ·

Försvinner inte fakturaavgiften om man betalar via internet?

kolvas
23 november 2010 · 4 001 Inlägg

Sanizz skrev:
Försvinner inte fakturaavgiften om man betalar via internet?

Nej, dom tar fakturaavgift istället för ränta.

Fakturaavgift på 20 kr/ månad i 12 månader på totalt 2000kr blir egentligen en ganska hög ränta yikes
och sedan uppläggningsavgiften på det, jag brukar kunna räkna med att sådana lån kostar ca 8-10% mer än om man köper cash

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Muttley
23 november 2010 ·

kolvas skrev:

Sanizz skrev:
Försvinner inte fakturaavgiften om man betalar via internet?

Nej, dom tar fakturaavgift istället för ränta.

Fakturaavgift på 20 kr/ månad i 12 månader på totalt 2000kr blir egentligen en ganska hög ränta yikes
och sedan uppläggningsavgiften på det, jag brukar kunna räkna med att sådana lån kostar ca 8-10% mer än om man köper cash

Fakturaavgift får du ändå även om de hade haft ränta. I med de skickar hem fakturan.

Jävligt skönt med sådana lån.  Och de där 29 kr eller var de kostar i fakturaavgift kan man undvara.

Madhouse
23 november 2010 · 1 079 Inlägg

säg att det är 20kr/mån i 12mån det är 240kr+uppläggningsavgift på en summa av ex 2000kr så är det ju en hög ränta säkert närmare 25%+ som dessutom inte är avdragsgill anser inte det är någon vidare bra affär mot att slanta upp kontant.

Senast redigerat av Madhouse (23 november 2010)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
kolvas
24 november 2010 · 4 001 Inlägg

Fakturaavgift är ett djävulens påfund som lurar konsumenter och skapar prisglidningar, det är något som är vedertaget idag bland företag men jag anser att det är att lura kunden, har man kommit överens om ett pris så är det det som gäller, jag betalar aldrig en fakturaavgift.

Jämför med att köpa 1 liter mjölk på ICA, när du kommer till kassan ska dom ha 2 kr extra i "kassa-avgift"

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
matteeee Ingen himmel är så blå som min
24 november 2010 · 2 972 Inlägg

Exempel:
Sadeln kostar 4000kr (rimligt?)
Avi-avgiften 25kr/mån
Uppläggningsavgift på 295kr
Då blir den effektiva räntan hela 14.86%. Ett vanligt lån ligger idag på ca 6-7%....

Lyxfällan nästa???

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
FireTraXX DFFL
24 november 2010 · 9 020 Inlägg

kolvas skrev:
Fakturaavgift är ett djävulens påfund som lurar konsumenter och skapar prisglidningar, det är något som är vedertaget idag bland företag men jag anser att det är att lura kunden, har man kommit överens om ett pris så är det det som gäller, jag betalar aldrig en fakturaavgift.

Jämför med att köpa 1 liter mjölk på ICA, när du kommer till kassan ska dom ha 2 kr extra i "kassa-avgift"

Företagen vill ha pengarna nu, inte imorgon, där har du anledning 1.
Därför får du betala en mindre summa i avgift när du inte betalar direkt.

Och kom igen, 100 kunder om dagen á 29kr är 2900kr/dag.
20300kr/vecka
81200kr/månad
974400kr/år

Där har du anledning 2, det är ju en helt ok förtjänst på en papperslapp...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Sued
24 november 2010 · 238 Inlägg

Personligen gillar jag inte avbetalning via Klarna, Resursbank, GE Money Bank etc, dock som sagt innan är det räntefritt så är det, oftast blir det dock en saftig ränta när nämnd tid har gått ut. Beroende på pris på sadeln så skulle jag personligen hellre tagit det på kredit via ett kort, oftast samma ränta etc, men oftast bättre villkor och flexibilitet.

Ansök om 5.000-10.000 kredit på ditt Visa/Mastercard som jag redan gissar du har via din bank (samt på separat konto). Detta brukar bli betydligt billigare och flexiblare. Samma gäller andra kort, själv har jag ett Re:member kort som jag har 10.000:- kredit på, där jag gör alla "större" inköp.

Senast redigerat av Sued (24 november 2010)

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Muttley
24 november 2010 ·

Madhouse skrev:
säg att det är 20kr/mån i 12mån det är 240kr+uppläggningsavgift på en summa av ex 2000kr så är det ju en hög ränta säkert närmare 25%+ som dessutom inte är avdragsgill anser inte det är någon vidare bra affär mot att slanta upp kontant.

Var får du uppläggningavgift på 2 tusen ?.

Muttley
24 november 2010 ·

Sued skrev:
Personligen gillar jag inte avbetalning via Klarna, Resursbank, GE Money Bank etc, dock som sagt innan är det räntefritt så är det, oftast blir det dock en saftig ränta när nämnd tid har gått ut. Beroende på pris på sadeln så skulle jag personligen hellre tagit det på kredit via ett kort, oftast samma ränta etc, men oftast bättre villkor och flexibilitet.

Ansök om 5.000-10.000 kredit på ditt Visa/Mastercard som jag redan gissar du har via din bank (samt på separat konto). Detta brukar bli betydligt billigare och flexiblare. Samma gäller andra kort, själv har jag ett Re:member kort som jag har 10.000:- kredit på, där jag gör alla "större" inköp.

Klarna vet jag inget om men resurs är helt okej att handla via. Om jag handlar på onoff brukar jag ta de på 1-3 månader annars handlar jag inte om jag vet de blir längre.  GE money bank däremot de är ett jävla mög. Sjuk ränta pluss fakturaavgifterna. Bara extrakostnaderna kosta nästa lika mycket som varorna.

JAg skulle aldrig i hela mitt liv sponsra den banken jag har idag med att ta kredit via dem. Med tanke på att de inte är mig tillmötesgående så betalar jag hellre den lilla summa de blir av en avgift. Banken har dessutom mycket högre ränta.

Andreas_ace
25 november 2010 · 375 Inlägg

Sued skrev:
Personligen gillar jag inte avbetalning via Klarna, Resursbank, GE Money Bank etc, dock som sagt innan är det räntefritt så är det, oftast blir det dock en saftig ränta när nämnd tid har gått ut. Beroende på pris på sadeln så skulle jag personligen hellre tagit det på kredit via ett kort, oftast samma ränta etc, men oftast bättre villkor och flexibilitet.

Ansök om 5.000-10.000 kredit på ditt Visa/Mastercard som jag redan gissar du har via din bank (samt på separat konto). Detta brukar bli betydligt billigare och flexiblare. Samma gäller andra kort, själv har jag ett Re:member kort som jag har 10.000:- kredit på, där jag gör alla "större" inköp.

Remember kort har Effektiv ränta på 17,85%

Volvo 740GL (1990)
Andreas_ace
25 november 2010 · 375 Inlägg

bjornt skrev:
Hej,
Tjejen är intresserad av att köpa en ridsadel från ett företag, och de erbjuder avbetalning via Klarna (fd. kreditor). Jag skummade snabbt igenom deras information och såg till min förvåning att om man väljer att betala av på 12 månader är räntan 0%. De enda avgifterna de nämner är en startavgift på ett par hundra, och en fakturaavgift på någon tia i månaden.

Det jag undrar,
Tycker personligen att det verkar lite konstigt att de inte tar någon ränta, kan det finnas dolda avgifter som man åker på senare? Jag menar, dom måste ju tjäna pengar på det?

Om någon har erfarenheter av "Klarna" eller liknande företag, skriv gärna vad ni tycker, positiva/negativa.

Mvh
Björn

Ja, Klarna har räntefritt i 12månader,
uppläggniingsavgift brukar vara på runt 295kr (?)

Även om avbetalningsperioden är på 12 månader så kan man beala in snabbare.
Dock är det minst 1/12 av ursprungsvärdet som ska betalas in varje gång

Volvo 740GL (1990)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
25 november 2010 · 2 972 Inlägg

tkd_rille skrev:

Sued skrev:
Personligen gillar jag inte avbetalning via Klarna, Resursbank, GE Money Bank etc, dock som sagt innan är det räntefritt så är det, oftast blir det dock en saftig ränta när nämnd tid har gått ut. Beroende på pris på sadeln så skulle jag personligen hellre tagit det på kredit via ett kort, oftast samma ränta etc, men oftast bättre villkor och flexibilitet.

Ansök om 5.000-10.000 kredit på ditt Visa/Mastercard som jag redan gissar du har via din bank (samt på separat konto). Detta brukar bli betydligt billigare och flexiblare. Samma gäller andra kort, själv har jag ett Re:member kort som jag har 10.000:- kredit på, där jag gör alla "större" inköp.

Klarna vet jag inget om men resurs är helt okej att handla via. Om jag handlar på onoff brukar jag ta de på 1-3 månader annars handlar jag inte om jag vet de blir längre.  GE money bank däremot de är ett jävla mög. Sjuk ränta pluss fakturaavgifterna. Bara extrakostnaderna kosta nästa lika mycket som varorna.

JAg skulle aldrig i hela mitt liv sponsra den banken jag har idag med att ta kredit via dem. Med tanke på att de inte är mig tillmötesgående så betalar jag hellre den lilla summa de blir av en avgift. Banken har dessutom mycket högre ränta.

Varför byter du inte bank då istället för att betala en massa extra avgifter till andra? Och ja, banken har högre ränta, men räknar du ut den effektiva räntan på alla dessa små-avgifter så blir det dyrare än bankens.
Totalt betalar du alltså mer med småkrediter än med ett banklån. Det är fakta! Om du inte tror mig kan du kika på lyxfällan, valfritt program. Där försöker dom alltid få till ett banklån eftersom det är fördelaktigare än småkrediter. Det verkar ju korkat om det var som du säger....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Nexius
25 november 2010 · 414 Inlägg

varför inte köpa grejerna kontant så slipper man allt krångel med kredit och räntor .
sen känns det bättre med att man äger grejerna på samma gång man betalat för dom.
slipper vara orolig att man ska kunna betala varje månad om man "exempel"(blir av med jobbet, blir sjukskriven)

men det är helt don efter person

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
Martin 9-3 Fisketokig
25 november 2010 · 2 997 Inlägg

Nexius skrev:
varför inte köpa grejerna kontant så slipper man allt krångel med kredit och räntor .
sen känns det bättre med att man äger grejerna på samma gång man betalat för dom.
slipper vara orolig att man ska kunna betala varje månad om man "exempel"(blir av med jobbet, blir sjukskriven)

men det är helt don efter person

Så sant.

Sen argumenterar folk att det är bara småpengar hit och dit.

Okej att en TV för 8000:- kostar 9000:- totalt på 2 år, det är väl ingen jättetabbe i livet värd att spy galla över.

Men om folk nöjde sig med det. Många har 2-3-4-5 sådana krediter samtidigt. och fyller på med nya allt eftersom. Det blir mycket pengar totalt.

När man kan hålla sig lugn i 1-2 månader och ha en buffert och köpa allt sånt men cash!

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Muttley
25 november 2010 ·

matteeee skrev:

tkd_rille skrev:

Sued skrev:
Personligen gillar jag inte avbetalning via Klarna, Resursbank, GE Money Bank etc, dock som sagt innan är det räntefritt så är det, oftast blir det dock en saftig ränta när nämnd tid har gått ut. Beroende på pris på sadeln så skulle jag personligen hellre tagit det på kredit via ett kort, oftast samma ränta etc, men oftast bättre villkor och flexibilitet.


Ansök om 5.000-10.000 kredit på ditt Visa/Mastercard som jag redan gissar du har via din bank (samt på separat konto). Detta brukar bli betydligt billigare och flexiblare. Samma gäller andra kort, själv har jag ett Re:member kort som jag har 10.000:- kredit på, där jag gör alla "större" inköp.

Klarna vet jag inget om men resurs är helt okej att handla via. Om jag handlar på onoff brukar jag ta de på 1-3 månader annars handlar jag inte om jag vet de blir längre.  GE money bank däremot de är ett jävla mög. Sjuk ränta pluss fakturaavgifterna. Bara extrakostnaderna kosta nästa lika mycket som varorna.

JAg skulle aldrig i hela mitt liv sponsra den banken jag har idag med att ta kredit via dem. Med tanke på att de inte är mig tillmötesgående så betalar jag hellre den lilla summa de blir av en avgift. Banken har dessutom mycket högre ränta.

Varför byter du inte bank då istället för att betala en massa extra avgifter till andra? Och ja, banken har högre ränta, men räknar du ut den effektiva räntan på alla dessa små-avgifter så blir det dyrare än bankens.
Totalt betalar du alltså mer med småkrediter än med ett banklån. Det är fakta! Om du inte tror mig kan du kika på lyxfällan, valfritt program. Där försöker dom alltid få till ett banklån eftersom det är fördelaktigare än småkrediter. Det verkar ju korkat om det var som du säger....

Har inget behov ännu av banken, då jag bara har den till att hålla i pengarna för lönen och de jag sparar. När jag ska ta huslån så kommer jag defenitivt byta bank för att de inte ger mig lån trots att man alltid skött sig och haft de hela livet wink

De exemplar lyxfällan tar upp är enbart löjligt för de har noll koll vilket är sjukt.

Jämförelse typ.
Min bank har 7% ränta på blancolån
Volvofinans hade 3 nånting.
När jag betalade till banken för ett blancolån så tex låg räntan på 200 Kr i månaden. Och volvo har 94 kr månaden just nu och de låg på samma avbetalningsplan (antal år)
Det tycker jag är fel.  Därför jag använder resurs om jag känner för att fixa nån pryl och betala räntefritt 3 månader smile. För att jag kan betala av det och kan undvara 29 kr extra i månaden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang