1922
Sök

Volvo 945 automat vibrerar i ratt och framvagn vid lätt inbromsning

8 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
Hej!
Undrar om någon har en idé vad som kan vara fel.
945 automat, har nya skivor, klossar, backar fram och bak. Ratten och framvagnen skakar rejält när man trycker lätt på bromsen, trycker man hårt skakar det inte lika mycket känns det som, mest när man trycker lätt på bromsen.
Besiktigade bilen i måndags och en styrled var riktigt dålig, har bytt på båda sidor men problemet kvarstår.
Har inte superkoll på spindelleder osv där fram men har lite hjälp av Haynes.
Någon idé hur jag kan kolla vad som är fel?

1 020 Inlägg
24 november 2010
kärvande bromsok eller skeva skivor kolla du så allt löpte lätt när du monterade nya belägg?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

8 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
Bromsoken fram är också nya, skivorna borde väl inte vara skeva när dom är helt nya?
Allt snurra bra när det var monterat, gör det idag också.

1 020 Inlägg
24 november 2010
man ska aldrig bromsa hårt om skivorna är nya då blir dom skeva
vibrerar den endast vid inbromsning?
inte alls under körning?
kolla alla lederna bilprovningen är ingen garanti att leder mm är bra

8 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
Vibrerar bara vid inbromsning och mest när man touchar bromsen.
Hur kollar jag lederna lättast? Är det gummibussningarna där lederna sitter fast?

679 Inlägg
24 november 2010
låter nästan som dina skivor är skeva, en del skivor blir skeva dölätt även att dom är nya

8 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
Problemet var där innan jag bytade bromsarna, trodde det var de först.

679 Inlägg
25 november 2010
fel balanserade däck ?

Game On!
244 Inlägg
25 november 2010
snedslitna däck ? fick så på en BMW vi hade för ett tag sen med billiga Tjingtjong däck som satt på när vi köpte den, va lite dåligt inställd i framvagnen så däcken slet snett, när man låg 88km/h och bromsade "lätt" så vibrera det som fan. hela ratten skakade... smile Allt försvann med nya däck smile

8 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
köpte nya vinterdäck förra veckan och den betedde sig likandant med sommardäcken....

1 020 Inlägg
26 november 2010
felinställd framvagn? kolla hur dom gamla däcken slitits om ena däcket slitits mer än andra?
lyfft upp bilen och ta med en hand under däcket o en ovanför o dra fram o tillbaka känner du glapp där e det hjullager eller spindelled ta en hand på höger sida av hjulet en på vänster gör likadant känner du glapp där e det styrled o då stämmer ej framvagnen har inget missljud annars? har varit med om likvärdigt fel när kardankorsen o kardanlager varit dåliga/torra har även gummit där kardanen sitter fast i framdelen intill växellådan kolla om den är hel

173 Inlägg
26 november 2010
tror mest på att skivorna är skeva  en gammal mekaniker där ja hade praktik engång i tiden sa att de är till 95% att det är skivorna som är skeva  vid det du besskrev som fel Mvh

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 november 2010
andreas1 skrev:

Faktiskt så stämmer inte det. Skivorna är härdade redan från fabrik så de påverkas inte. Edit: Skivorna blir skeva framförallt om de monteras snett på hubben, inte pga värmen.

Det som påverkas är nya belägg. Man kan med fördel köra in nya belägg mycket hårt men man måste göra det på rätt sätt.

Kör till en enslig väg och ha koll i backspegeln. Gasa upp till 100, bromsa hårt, men lås inte bromsarna, ner bilen till drygt rullande, gasa upp igen och gör om detta 5-7ggr så bromsarna känns matta. Nu är de inkörda, men epoxin i beläggen har smält och därför är det mycket viktigt att man nu inte stannar bilen förrän bromsarna svalnat igen, dvs många minuters körning utan att stanna.

Om man stannar för tidigt så kommer epoxin från beläggen att överföras till skivan och de känns skeva då de "hugger" när de passerar. Gammalt rallyknep. Och ja, det funkar och nej, det är inte jag som kommit på det. Jag har gjort så i 20 år.
Senast redigerat av caromania (26 november 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

8 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
andreas1 skrev:
felinställd framvagn? kolla hur dom gamla däcken slitits om ena däcket slitits mer än andra?
lyfft upp bilen och ta med en hand under däcket o en ovanför o dra fram o tillbaka känner du glapp där e det hjullager eller spindelled ta en hand på höger sida av hjulet en på vänster gör likadant känner du glapp där e det styrled o då stämmer ej framvagnen har inget missljud annars? har varit med om likvärdigt fel när kardankorsen o kardanlager varit dåliga/torra har även gummit där kardanen sitter fast i framdelen intill växellådan kolla om den är hel

Tack för tipsen om hur jag ska dra i däcket för att kolla var det kan vara glapp, ska testa det.
Ska även kolla kardanen, ur ser man lättast om de är slitna.
Nästan hundra att det inte är skivorna, tror på något glapp någonstans, eller dämpare fast vet inte hur det känns när de är kassa.

Tack för tipsen.

8 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
caromania skrev:
andreas1 skrev:

Faktiskt så stämmer inte det. Skivorna är härdade redan från fabrik så de påverkas inte. Edit: Skivorna blir skeva framförallt om de monteras snett på hubben, inte pga värmen.

Det som påverkas är nya belägg. Man kan med fördel köra in nya belägg mycket hårt men man måste göra det på rätt sätt.

Kör till en enslig väg och ha koll i backspegeln. Gasa upp till 100, bromsa hårt, men lås inte bromsarna, ner bilen till drygt rullande, gasa upp igen och gör om detta 5-7ggr så bromsarna känns matta. Nu är de inkörda, men epoxin i beläggen har smält och därför är det mycket viktigt att man nu inte stannar bilen förrän bromsarna svalnat igen, dvs många minuters körning utan att stanna.

Om man stannar för tidigt så kommer epoxin från beläggen att överföras till skivan och de känns skeva då de "hugger" när de passerar. Gammalt rallyknep. Och ja, det funkar och nej, det är inte jag som kommit på det. Jag har gjort så i 20 år.

När jag tänker efter så bromsade jag rätt hårt och oförsiktigt när jag satt på de nya skivorna och beläggen, luktade en hel del och dom fick inte svalna ordentligt. Finns det något sätt att se om beläggen är skeva eller om skivorna är det, känns tråkigt att behöva byta ut det igen.
Men det hade inte förvånat mig om det är det då det vibrerar som mest när det är lätt bromsning och vibrerar mindre vid hårdare bromsning.

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 november 2010
Kolla dina skivor. Om du har ett skuggliknande avtryck i form av klossen så har lite av epoxin överförts till skivan om hjulet stannade innan beläggen svalnat första gången.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 020 Inlägg
28 november 2010
låna eller köp en indikatorklocka brukar vara magnetfäste på dom fäst den på en fast punkt o klockans stav på skivan när du sedan snurrar skivan skvallrar klockan direkt klockan kostar ca 300 kr på jula

Sök