Problem med laddning Skoda Felicia - 00. HJÄLP!

Branden
25 november 2010 · 27 Inlägg

Hallå!

Har en skoda Felicia årsmodell 2000.

För 2 veckor sedan upptäckte jag till min stora förvåning att batteriet var "otillräckligt"
Under ett par dagar hade den varit seg vid starten, detta trodde jag berodde på den kalla väderleken då
den beter sig så ibland när det är kallt ute. Tji fick jag.
Denna gång orkade inte startmotorn få igång kärran. Vid första försöket lyckades den nästan. Vid andra och tredje var det inte ens nära, stereon, lampor, fläkt osv fungerade som det
skulle så helt strömlöst var det inte. Men inte tillräckligt för att dra igång startmotorn fullt ut.
Vad jag har fattat, det lilla jag vet så är det en av de mest strömkrävande funktionerna i en bil.

Trodde då att batteriet felade, då det inte är bytt på 10 år. Köpte ett nytt sådant och bilen gick och startade som en klocka under ungefär 10 dagar. I morse var det samma fel som jag tidigare beskrev.
Ingen laddlampa eller batterilampa lyser varken under färd eller med enbart tändningen påslagen.
Åker enbart kortare sträckor, fram och tillbaka till jobbet (ca 6 km)

Vad tror ni om detta fenomem. Jag ser en rad tänkbara möjligheter.
1. Jag åker så korta sträckor, bilen är kall under hela färden. Generatorn kommer inte upp i temp för att ge optimal laddning vilket medför att varje gång bilen startas och körs så tappar batteriet sin förmåga, lite för v arje dag?

2. Generatorn är helt slut, den laddar inte alls. (Vilket är något konstigt då jag inte har indikering på instrumentpanelen samt att jag tycker att batteriet borde laddas ut betydligt fortare än så om det vore noll kräm från generatorn)

3. Kolen i generatorn är slut och behöver bytas ut för optimal laddning?

Ni som är betydligt mer skickliga på detta område, vad tror ni om mtit problem.
Har inte felsökt mer än så, nu står batteriet på laddning i källaren tills jag
får tips på hur man skall gå vidare på problemet.

Hemskt tacksam för svar!

Mvh David

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Drönirettab
25 november 2010 · 21 761 Inlägg

Branden skrev:
Ingen laddlampa eller batterilampa lyser varken under färd eller med enbart tändningen påslagen.

Där är åtminstone ett fel, att batterilampan inte lyser med tändningen påslagen. Om inte batterilampan lyser med tändningen påslagen så kan inte generatorn börja ladda normalt sett, vissa generatorer kan dock komma igång med laddningen om man varvar upp motorn till tex 3000-4000 varv.

Fast när man stänger av motorn så finns felet kvar, dvs nästa gång får man varva upp motorn igen för att få igång laddningen. Du bör kolla upp varför inte lampan lyser vid påslagen tändning.

Jag har kikat på en generator där batterilampan inte lyser med tändningen påslagen men generatorn börjar ladda "redan" vid kanske 1500-2000 varv, vilket gör att man i princip inte märker av att den inte ger laddning direkt från start.

Om din generator beter sig på liknande sätt så skulle det kanske kunna förklara att det nya batteriet håller i 10 dagar innan det blir startproblem, men detta är bara spekulationer. smile

Branden skrev:
Åker enbart kortare sträckor, fram och tillbaka till jobbet (ca 6 km)

Även med fungerande laddning så är såna här korta körsträckor generellt sett inte bra för batteriet, generatorn hinner knappt fylla på det som förbrukades vid start enligt min åsikt. Fast om dessa 6 km består av kökörning så att körtiden blir 30 minuter eller kanske ännu mer, då är det en annan sak förstås. smile

Branden
25 november 2010 · 27 Inlägg

Körningen är normalkörning. Inga köbildning. Det finns inga Bilköer i Blekinge. Det här är inte storstockholm smile
Men för att återkomma till problemet nu när du vet körningen.
Tror du att det är det som kan vara felet i mitt fall?
Att sträckan mellan jobb-hem t/r är för kort sträcka för att generatorn skall kunna aarbeta
upp den "förlust" man har vid körning och start?

Mvh David

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Drönirettab
25 november 2010 · 21 761 Inlägg

Det bidrar iaf till problemet, men med tanke på att inte batterilampan lyser med påslagen tändning så har du en till bidragande orsak. smile

Just nu vill vi nog veta om generatorn ger laddning eller inte, det görs enklast genom att du startar motorn och låter den gå på tomgång med endast halvljuset påslaget. Mät på batteripolerna vilken spänning det är, håll kvar mätpinnarna på batteriet och öka motorvarvet successivt upp till tex 3000-4000 varv. Se om spänningen ändras.

Branden
25 november 2010 · 27 Inlägg

Tror jag skrev lite slarvigt. Batterilampan lyser (som den ska) när jag vrider på tädningen men inte startat bilen.
Då jag startar bilen så slocknar laddlampan/batterilampan samt airbaglampan som sig bör.
Med andra ord, precis som vanligt.

Ska testa på det du sa, nu har någon snott min multimeter (Eller så har jag slarvat bort den)
Så jag skall köpa en ny i morgon.

Hur skall spenningen ändras vid högre motorvarv? Med hur mycket ungefär för att det ska vara OK?
Sedan någon mer fråga.
Hur ska volt-talet vara för att det ska vara okej. Både när bilen är påslagen, då den enbart står med tändning på
och när bilen är helt avslagen?
Kan vara bra att kika det i samma veva menar jag.

Mvh David.

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Drönirettab
25 november 2010 · 21 761 Inlägg

Branden skrev:
Tror jag skrev lite slarvigt. Batterilampan lyser (som den ska) när jag vrider på tädningen men inte startat bilen.

Okej, då ska den biten vara bra. Då bör ju generatorn fungera, men visst är det bäst att mäta för säkerhets skull. smile

Branden skrev:
Hur skall spenningen ändras vid högre motorvarv?

Det behöver du egentligen inte mäta eftersom batterilampan beter sig som den ska, denna mätning var bara för att se om generatorn började ge laddning vid högre varv. Du kan iof göra testet ändå för att se att generatorn klarar av när du slår på flera strömförbrukare, i så fall bör laddspänningen höjas några tiondelar vid höga varv jämfört med tomgångsvarv.

Har du endast halvljuset igång så ska inte laddspänningen ändras mer än kanske en tiondel vid höga varv eftersom den ska klara av att ge tillräcklig laddning på tomgång om endast havljuset är påslaget. smile

Branden skrev:
Hur ska volt-talet vara för att det ska vara okej. Både när bilen är påslagen, då den enbart står med tändning på
och när bilen är helt avslagen?

Med motorn på tomgång och bara halvljuset igång så räknas 14-14,4 V som en "vanlig" laddspänning, helst inte under 14 V och inte över 15V med "varm" generator. Om endast tändningen är påslagen så ligger nog spänningen på omkring 12 V, mer exakt kan jag inte säga beroende på att olika bilar har olika mycket saker som drar ström med tändningen påslagen. smile

Branden
25 november 2010 · 27 Inlägg

Okej..Tack för hjälpen.
Då kan jag med stor säkerhet konstatera att generatorn inte har något bekymmer med sig. Att den fungerar då laddlampan/batterilampan lyser enbart då tändningen är påslagen och motorn inte igång. Så fort motorn startas slocknar alla lampor och det blir mest bara svart. Då är det med andra ord något annat problem.

Om du hade varit jag, med problemet jag har beskrivit. Hur hade du gått vidare.
Batteriet är sprillans nytt och sitter i skrivande stund på laddning.
Hur ska jag gå till väga för att lösa problemet, och vad fan är problemet?

Mvh David

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Drönirettab
25 november 2010 · 21 761 Inlägg

Det finns dock en liten varning för att lita alltför mycket på batterilampan, även om den slocknar efter start så innebär det inte att generatorn laddar med tillräcklig spänning (tex vid lite mer belastning). Av den anledningen bör man som sagt göra en mätning för säkerhets skull.

Mät först att generatorn verkligen ger ut åtminstone 14 V med halvljus påslaget, gör det det så slår du på de förbrukare som du normalt sett har igång när du kör till jobbet. Se om laddspänningen sjunker markant på tomgång, gör den det så höjer du varvtalet till tex 1500-2000 varv och ser om spänningen orkar upp till runt 14 V. Mät hela tiden direkt på batteripolerna.

Det kan också vara bra att göra en tjuvströmsmätning för att kolla att inget drar onormalt mycket ström med bilen helt avstängd. För bilar med larm kan man nog godkänna uppåt 50-60 mA, finns det inget larm eller annat "lull lull" så bör strömmen ligga på kanske 20 mA eller mindre.

Visar det sig att generatorn "klarar" alla dessa tester och att bilen inte drar märkvärdigt mycket ström i avslaget läge, då får man nog anse att den korta körsträckan är huvudboven. Lösningen på det problemet är underhållsladdning med jämna mellanrum. smile

Senast redigerat av Drönirettab (25 november 2010)

Branden
25 november 2010 · 27 Inlägg

Okok.
Det var tydligt och pedagogiskt.
Ska kolla på det under morgondagen. Skall även ut och köra en rejäl runda med bilen så den blir varm och go.
Återkommer med resultaten under helgen.
Om det inte fungerar som jag tänkt mig så kommer jag fortsätta och gnälla och fråga. smile

Tack så mycket för hjälpen än så länge.

Ps: Färjestad leder med 3-0 mot Luleå hemma. Om du bryr dig.
ps2: Riktigt fräck bild du har, skulle ju kunna tro att du hade andra syften än
att hjälpa bortkommna snorungar på garaget.org smile

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 november 2010 · 17 579 Inlägg

Oftast så kan man avgöra hur mycket generatorn laddar vid en koll på den. Säg att den i ditt fall laddar 45A (troligt) Så hinner den ladda upp kanske 12-18A på den korta vägen du har. Har du sedan på fläkt och bakruta samt sätesvärme så är siffran lätt nere i 2A per väg. Det räcker inte... Byt till en fet generator eller ställ bilen på underhållsladdning under kvällarna. Kvarstår felet så kanske det kan vara nåt annat!

Elektrikern har talat!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Drönirettab
25 november 2010 · 21 761 Inlägg

Branden skrev:
Färjestad leder med 3-0 mot Luleå hemma.

Det var ju inte bra. sad

Branden skrev:
skulle ju kunna tro att du hade andra syften än att hjälpa bortkommna snorungar på garaget.org smile

Jag ville väl mest visa den "fina" mekoverallen och även något som har med mitt nick att göra. wink

Branden
25 november 2010 · 27 Inlägg

Aj fan..känner mig otäckt träffad där.
Vanligtvis kör jag stereon, fläkten på max, bakrutevärmaren, stolsvärmen, innerbelysning vid instrumentbrädan, vindrutetorkarna fram och bak (För att få bort den där förbannade isen jag skrapat)
Så ja, problemet kanske ligger där som du säger. Skall mäta under helgen och återkommer
med resultat.

Att byta till en lastbilsgenerator är väl inget alternativ men en underhållsladdare
Är ingen dum idé. Eller kanske ge fan i att åka så korta sträckor, och om jag ändå ska göra det
ge fan i att sätta på allt i bilen som drar ström smile

Tack igen så hjärtligt för dina goda och pedagogiska hjälp.

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Drönirettab
25 november 2010 · 21 761 Inlägg

Branden skrev:
Vanligtvis kör jag stereon, fläkten på max, bakrutevärmaren, stolsvärmen, innerbelysning vid instrumentbrädan, vindrutetorkarna fram och bak

Där går det ju åt en del ström kan man säga. Gör gärna en testmätning så får vi se. wink

Branden
25 november 2010 · 27 Inlägg

Det skall jag göra. Återkommer med hur det går.
Funderar på att man kanske kan ge tusan i att släppa lös allt med el i bilen också.
Det är ju inte fullt så nödvändigt den korta sträckan man ska köra.
Dieselknutten rekommenderade underhållsladdning, det gjorde du också förvisso.
Det skall jag också kolla upp.
Men det vore otroligt gött om problemet var så enkelt som att man kör för kort sträcka
med för mycket el i kupén påslagen. Det vore ju hemskt underhållande om man
kunde slippa byta generatorn eller något annat. För det har jag verkligen inte lust med.
Är ju för fan minusgrader ute. GAH!

// David

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Branden
26 november 2010 · 27 Inlägg

Nu jävlar ska du få höra vad mina testmätningar ger för resultat. Skall försöka vara lika pedagogisk som dig.

Test:

1: Nyladdat batteri i bilen vid avstängt tändningen frånslagen : 13,02 volt.

2: Bilen på tomgång med enbart halvljuset påslaget : 13,81.

3: Enbart på tomgång med all elektronik som finns i bilen påslagen
(Helljuset, domljuset, fläkten på max och värmen på max, båda stolsvärmarna, cigguttaget, radion, defroster bakrutan, vindrutetorkare) Där hamnade på pendel mellan 12,35 och 12,42 Volt

4: Stänger av all elektronik, som punkt 2. 13:80 volt.

5: Vid 3000 varv enbart halvljus påslaget ger den 13:80.

6: Nytt test, allt avstängt. Bilen avstängd : 13:24.

7: Bilen på tomgång enbart halvljus påslaget 13:81.

8: All elektronik på, bilen påslagen pendlar mellan 12:30 - 12,35.

9: Vid 3000 varv enbart halvljus på 13:80.

10: OBS! All elektronik i bilen påslagen vid 3000 varv ger den 13,20

11: Kört 10 minuter tändningen frånslagen 13:11.

12: Kört ytterligare 10 min på tomgång halvljus på 13:80.

Gjorde inget test på hur mycket tjuvström den drar. Vet inte riktigt hur multimetern skall ställas in för att mäta det. Men får forska i det. Har inget "lull lull" i bilen och heller inget larm.
Dock kan ju någon lampa ligga och tjuvnypa ström. Det kan jag inte utesluta än.

Efter att ha gjort testet så kom jag aldrig upp i de 14-14,5 volt du pratade om vid tomgång.
13,80 som högst. Vad kan man dra för slutsats av det tycker du?
Det är en skoda felicia, en liten bil med liten motot. Kan det spela in på att den inte ger mer än 13:80 som mest på tomgång och halvljuset påslaget?

När jag ökar motorvarvet och ingen elektronik är påslagen ökar inte laddningen något alls.
Sätter jag dock på samtlig el i bilen och sedan ökar motorvarvet ökar laddningen till 13:20.
För mig så tyder detta på att generatorn känner av att den ger kass laddning med allt påslaget och kompenserar då förlusten då all elektronik är på upp till 13.20. Även om det inte är i närheten av
14 som du sa.

Vad tror du om detta nu när du fått testresultaten? Vart är boven? Är det generatorn eller
kolen som är förstörda eller vad är felet?

Tacksam för svar.

Mvh David Rådström

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Drönirettab
26 november 2010 · 21 761 Inlägg

Att laddspänningen är ca 13,8 V på batteriet anser jag vara i underkant, men tyvärr tror jag att det inte är alltför ovanligt. Ny regulator borde kunna ge lite högre spänning iaf.

Man ser tydligt att generatorn inte orkar hålla spänningen uppe när du slår på alla de där sakerna, en laddspänning på 13,2 V ger ingen märkbar laddning och batteriet hålls kanske på halvladdat skick som mest. Har du lägre motorvarvtal så sjunker ju spänningen ännu mer och tex vid tomgång så måste batteriet ge ström istället för att bli uppladdat.

Det finns en annan sak som bör kollas upp, det är om spänningen på generatorn är ungefär samma som på batteriet. Är det dålig kontakt i generatorns laddkabel eller eventuell jordkabel så blir det förluster innan spänningen har kommit till batteriet. Mät även vad spänningen är på generatorns B+, sätt minusmätpinnen på generatorchassit.

Du behöver dock inte göra likadana tester igen, det räcker med att slå på några förbrukare (tex fläkt och elbakruta) och ha typ 1500 varv. smile

Vi kan nog konstatera att generatorn inte klarar av alla saker som du har igång när du kör till jobbet, det skadar troligen inte att byta regulatorn till en ny som helst är specad till minst 14,4-14,5 V men du får helt enkelt slå av någon av förbrukarna om batteriet ska kunna bli uppladdat av generatorn.

Branden
26 november 2010 · 27 Inlägg

Okej..
Om jag fattade dig helt rätt och vilket jag tror stämmer så är det att om jag kör som jag gör nu. Till jobbet och hem från jobbet men ger fan i att vräka på alla dessa förbrukare så laddas batteriet även den korta biten. Dvs batteriet blir inte urladdat av den korta biten. Är det så du menar? Att om jag fortsätter köra som jag gör men tar bort alla förbrukare så kommer problemet som uppstår inte uppstå mer?'

Jag skall kika in till mekonomen och köpa en laddregulator med annan spec och klämma dit den. Så får vi se om det ger någon skillnad. Skall även mäta generatorns B+ innan för att se om vi har någon förlust från generatorn till batteriet. Felet kanske ligger där som du säger.

Återkommer med besked om hur det hela gick vägen under helgen.

Tack

// David Rådström

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Drönirettab
26 november 2010 · 21 761 Inlägg

Branden skrev:
Är det så du menar? Att om jag fortsätter köra som jag gör men tar bort alla förbrukare så kommer problemet som uppstår inte uppstå mer?

Jag kan inte garantera att du inte får problem, däremot ökar chansen markant att batteriet får någorlunda laddning om du har "så pass få" strömförbrukare igång att laddspänningen kan hållas på närmare 14 V eller högre. smile

Knappast det svar du ville ha förstås, men personligen har jag inte kört min bil under såna förhållanden och kan därför inte säga absolut säkert hur bra batteriet blir uppladdat vid så kort körtid med "godkänd" laddspänning.

Branden
26 november 2010 · 27 Inlägg

Jag förstår. Misstänker också att ju längre sträcka man kör (låt säga att jag åker en liten omväg på 10-15 min) desto mer laddat blir såklart batteriet. Jag menar som en akut åtgärd innan man kommer till
någon lösning med den kassa laddningen. Surfat runt lite på internet och läst i olika forum.
Har inte hittat något specifikt om just skoda felicia 1.3i men tvetydligt är alla forumsskribenter överrens om att laddningen skall ligga över 14 vid drift.
Nu vet jag ju inte om den laddar mer om bilen är rull så att säga.
Men jag tar åt mig av det du säger, kanske ska gambla lite. Ha med ett extrabatteri som är fulladdat utifall det skulle bli stopp i maskineriet. Men skall hålla batteriets status under uppsikt och
kolla det med jämna mellanrum för att se hur krämet i batteriet förändras (om det föränmdras) över tiden.

Återkommer under helgen så får vi se vad det ger för resultat.

// David

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Drönirettab
27 november 2010 · 21 761 Inlägg

Branden skrev:
Misstänker också att ju längre sträcka man kör (låt säga att jag åker en liten omväg på 10-15 min) desto mer laddat blir såklart batteriet. Jag menar som en akut åtgärd innan man kommer till
någon lösning med den kassa laddningen.

Ja, det är helt klart vettigt. Laddtiden (i detta fall körtiden) och laddspänningen är huvudfaktorerna för att hålla batteriet i bra laddat skick.

Branden skrev:
men tvetydligt är alla forumsskribenter överrens om att laddningen skall ligga över 14 vid drift.
Nu vet jag ju inte om den laddar mer om bilen är rull så att säga.

14-14,4 V är ett generellt värde som innebär att batteriet ska hållas i ganska bra skick så länge laddspänningen håller sig där vid körning, har man någon tiondel högre spänning än 14,4 V så är det ingen nackdel.

Det kommer inte att bli bättre laddning när bilen körs jämfört med dina tester med stillastående bil och 3000 varv på motorn. 

De flesta sorters bilbatterier behöver runt 14,4 V för att kunna bli helt fulladdade, vid den spänningen börjar nämligen syran att "gasa" och det gör att syran cirkulerar runt i varje cell så att syran i både botten+toppen blir lika koncentrerad. Är laddspänningen hela tiden lägre än tex 14 V så blir inte all syra i cellen lika koncentrerad och man får inte ut hela batterets kapacitet.

Branden skrev:
Ha med ett extrabatteri som är fulladdat utifall det skulle bli stopp i maskineriet. Men skall hålla batteriets status under uppsikt och
kolla det med jämna mellanrum för att se hur krämet i batteriet förändras (om det föränmdras) över tiden.

Att ha med ett extra batteri är ju en bra ide, håller med. Att med jämna mellanrum även hålla koll på batteriets status är också bra, för att få ett pålitligt mätresultat så tänk på att låta batteriet vara orört i minst 8 timmer eller mer. Det måste få tid på sig att komma ner i "viloläge" där polspänningen är stabiliserad. smile

Senast redigerat av Drönirettab (27 november 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang