Volvo 855 -95 tänder inte efter dött batteri.

AndreasHolm
26 november 2010 · 9 Inlägg

Hej

Har ett problem som liknar några andra här på forumet. Har läst dem alla men då jag har några andra symptom tänkte jag starta en ny tråd.

Hoppas på hjälp men vill informera om att jag är en Svensson med inte allt för mycket kunskap. Så kör inte för mycket förkortningar och invecklade förklaringar :)

Problemet har inträffat 3 ggr då jag haft en dörr som inte gått igen vilket gjort att batteriet har dragits tomt vid tre tillfällen.

De två första gångerna verkade bilen helt totalt död när jag skulle starta med kablar. Efter ett himla matande med startmotorn tände den äntligen till och gick igång. Efter det finns inga problem med tändning alls. Tills dess att batteriet återigen dött. Även andra gången gick det, att med lite tålamod, få igång den med kablar.

Men denna gång är allt helt dött. Inte det minsta lilla tecken på att tända.

Har testat att byta batteri efter att läst trådarna här. Ingen skillnad.
Testat att dra runt den länge, Ingen skillnad.

Felkoderna säger:
- Motortemperaturgivarens period för lång 
- Defekt givare för bromspedalläge, kortsluten till jord efter fas
- Lastsignal från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig
- Motortemperaturgivarens period för lång
- Motortemp, ingen frekvenssignal

Bilen har alltså aldrig några andra tändproblem än just när batteriet laddats ur. Något måste hända när just detta inträffar.

Några idéer som kan rädda mig från ett dyrt verkstadsbesök?

tack på förhand.

Andreas

Senast redigerat av AndreasHolm (26 november 2010)

Enholmski
26 november 2010 · 58 Inlägg

Det ända jag får på skallen när jag läser detta det är antigen är det jordfel någonstans eller så är tändspolen slut... Vet inte vad andra människor här på Garaget tror ?

/ FlipparN

AndreasHolm
26 november 2010 · 9 Inlägg

Hej Flipparn

Om tändspolen skulle vara slut borde jag väl ha tändproblem annars med?

/Andreas

Fick som sagt även dessa nu felkoder nu:
Defekt givare för bromspedalläge, kortsluten till jord efter fas 
Lastsignal från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig
Motortemperaturgivarens period för lång 
Motortemp, ingen frekvenssignal

Senast redigerat av AndreasHolm (26 november 2010)

AndreasHolm
27 november 2010 · 9 Inlägg

Ingen som har något kreativt förslag?

turbodeath
27 november 2010 · 2 452 Inlägg

tändspolen är ganska vanlig att den ger sig på 850...har hänt mig 2 gånger samnt att bränslepumpen gett sig....kolla för säkerhets skull dessa grejer...

döden kommer tillbaka
jes
27 november 2010 · 582 Inlägg

Lastsignal från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig

den felkoden tippar jag på

hej
AndreasHolm
27 november 2010 · 9 Inlägg

Jes

Förslag på vad man gör åt det? Och varför händer detta när batteriet laddas ur?

Marlboroman
27 november 2010 · 8 229 Inlägg

Det är inte bara det att det har varit för lite ström kvar i batteriet? Det finns ju en undre gräns för det och är batteriet klenae laddat än så görs inga startförsök.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
AndreasHolm
27 november 2010 · 9 Inlägg

Marlboroman. Borde gått med kablar då väl? Har även testat ett annat men med samma resultat.

Marlboroman
27 november 2010 · 8 229 Inlägg

AndreasHolm skrev:
Marlboroman. Borde gått med kablar då väl? Har även testat ett annat men med samma resultat.

Efter att batteriet kommit upp över minigränsen på laddning ska det funka.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
snurbo_diesel Egen företagare
27 november 2010 · 864 Inlägg

Byt tempgivare, du har ju felkod på den, om inte jag minns helt fel så sitter det väll 2 tempgivare på  850. och den ena styr tändning.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Marlboroman
27 november 2010 · 8 229 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
Byt tempgivare, du har ju felkod på den, om inte jag minns helt fel så sitter det väll 2 tempgivare på  850. och den ena styr tändning.

Motortempgivaren talar ju bara om hur varmt vattnet är, och en ska gå ändå. Dessutom kan man få kod på för lång period om termostaten är trasig. Även om givaren är kass så ska den gå- Skillnaden är bara tt de komer gå lite fetare och att fläkten komemr gå hela tiden.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
AndreasHolm
29 november 2010 · 9 Inlägg

jes skrev:
Lastsignal från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig

den felkoden tippar jag på

Vad gör man för att lösa detta?

Tack på förhand.

AndreasHolm
1 december 2010 · 9 Inlägg

Nu har jag:

Bytt batteri, bytt stift, bytt relä 103, bytt vattentempsensor, bytt termostaten.

Inget händer. Har gnista på stiften men inget mer.

Förslag?

snurbo_diesel Egen företagare
1 december 2010 · 864 Inlägg

Går motorn väldigt lätt runt eller går den som den ska om man säger?

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
AndreasHolm
8 januari 2011 · 9 Inlägg

Snurbo: Känns som vanligt. Har även testat att droppa några droppar olja i var cylinder för att öka kompen. Utan resultat.

Ingen som vet vad man gör åt koden: Lastsignal från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig, Eller vad det beror på?

Har gnista på stiften om jag glömt säga det.

Senast redigerat av AndreasHolm (8 januari 2011)

Marlboroman
8 januari 2011 · 8 229 Inlägg

Lastsignalen hämtas ju från Lmm, nolla alla koder och ryck ur kabeln till den. Då borde du få kod på lmm'en men inte på lastsignalen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 januari 2011 · 13 736 Inlägg

skulle pröva att dra igång den

dom muppar sig ibland smile

framför allt när man startat bilen en kortare stund eller inte får den att tända direkt
då brukar dom vägra starta om man inte står 10-20min på starten eller drar en längre sträcka
har hänt mig mängder med gånger

felkoderna finns nog där pga batteriet var så dålig att databoxen fick för dåligt med spänning när tändningen slogs på när batteriet mer eller mindre var tomt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
AndreasHolm
8 januari 2011 · 9 Inlägg

Growe. har testat att dra runt den några kilometer. Inte minsta lilla livstecken sad

Dark_Tuning
19 januari 2011 · 3 Inlägg

Att den inte går igång kan bero på flera saker, kolla om den får gnista, får den gnista så kan du kolla bränslet, dvs du har 2 bränsle rör vid spridarbryggan som du kan losa och kolla om det kommer, kommer det inte så skulle jag gissa på bränslepumpsrelä eller pumpen själv. Sen kan du också mäta upp kamaxelgivaren, du har en packbox som sitter mellan ventilkåppan och toppen som kan ge sig ibland och när den gör det så läcker det in olja till givaren vilket gör att den inte startar. Sen som han sa ovan att kolla tempgivaren för du har 2, en för tempen "värmen" och en för gnistan, är det glapp i den så startar inte bilen. sen kan du tänka på att om du får gnista till tändhattarna så är det inte rotorn,fördelan,stiften eller tändkablarna för annars hade du inte fått gnista. bränslepumpsrelät sitter i säkringsdosan i hö övre delen av motorutrymmet. ta bort dom 3 torksen och så sitter det under där. Mvh Fredrik

Volvo 855 T5 "Mr. Morot" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang