1793
Sök

Volvo 855 -95 tänder inte efter dött batteri.

9 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#1
Hej

Har ett problem som liknar några andra här på forumet. Har läst dem alla men då jag har några andra symptom tänkte jag starta en ny tråd.

Hoppas på hjälp men vill informera om att jag är en Svensson med inte allt för mycket kunskap. Så kör inte för mycket förkortningar och invecklade förklaringar :)

Problemet har inträffat 3 ggr då jag haft en dörr som inte gått igen vilket gjort att batteriet har dragits tomt vid tre tillfällen.

De två första gångerna verkade bilen helt totalt död när jag skulle starta med kablar. Efter ett himla matande med startmotorn tände den äntligen till och gick igång. Efter det finns inga problem med tändning alls. Tills dess att batteriet återigen dött. Även andra gången gick det, att med lite tålamod, få igång den med kablar.

Men denna gång är allt helt dött. Inte det minsta lilla tecken på att tända.

Har testat att byta batteri efter att läst trådarna här. Ingen skillnad.
Testat att dra runt den länge, Ingen skillnad.

Felkoderna säger:
- Motortemperaturgivarens period för lång 
- Defekt givare för bromspedalläge, kortsluten till jord efter fas
- Lastsignal från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig
- Motortemperaturgivarens period för lång
- Motortemp, ingen frekvenssignal

Bilen har alltså aldrig några andra tändproblem än just när batteriet laddats ur. Något måste hända när just detta inträffar.

Några idéer som kan rädda mig från ett dyrt verkstadsbesök?

tack på förhand.

Andreas
Senast redigerat av AndreasHolm (26 november 2010)

58 Inlägg
26 november 2010
#2
Det ända jag får på skallen när jag läser detta det är antigen är det jordfel någonstans eller så är tändspolen slut... Vet inte vad andra människor här på Garaget tror ?

/ FlipparN


9 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#3
Hej Flipparn

Om tändspolen skulle vara slut borde jag väl ha tändproblem annars med?

/Andreas

Fick som sagt även dessa nu felkoder nu:
Defekt givare för bromspedalläge, kortsluten till jord efter fas 
Lastsignal från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig
Motortemperaturgivarens period för lång 
Motortemp, ingen frekvenssignal
Senast redigerat av AndreasHolm (26 november 2010)

9 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#4
Ingen som har något kreativt förslag?

2 452 Inlägg
27 november 2010
#5
tändspolen är ganska vanlig att den ger sig på 850...har hänt mig 2 gånger samnt att bränslepumpen gett sig....kolla för säkerhets skull dessa grejer...

döden kommer tillbaka

582 Inlägg
27 november 2010
#6
Lastsignal från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig

den felkoden tippar jag på

hej

9 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#7
Jes

Förslag på vad man gör åt det? Och varför händer detta när batteriet laddas ur?

8 267 Inlägg
27 november 2010
#8
Det är inte bara det att det har varit för lite ström kvar i batteriet? Det finns ju en undre gräns för det och är batteriet klenae laddat än så görs inga startförsök.


9 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#9
Marlboroman. Borde gått med kablar då väl? Har även testat ett annat men med samma resultat.

8 267 Inlägg
27 november 2010
#10
AndreasHolm skrev:
Marlboroman. Borde gått med kablar då väl? Har även testat ett annat men med samma resultat.

Efter att batteriet kommit upp över minigränsen på laddning ska det funka.


Egen företagare
864 Inlägg
27 november 2010
#11
Byt tempgivare, du har ju felkod på den, om inte jag minns helt fel så sitter det väll 2 tempgivare på  850. och den ena styr tändning.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

8 267 Inlägg
27 november 2010
#12
snurbo_diesel skrev:
Byt tempgivare, du har ju felkod på den, om inte jag minns helt fel så sitter det väll 2 tempgivare på  850. och den ena styr tändning.

Motortempgivaren talar ju bara om hur varmt vattnet är, och en ska gå ändå. Dessutom kan man få kod på för lång period om termostaten är trasig. Även om givaren är kass så ska den gå- Skillnaden är bara tt de komer gå lite fetare och att fläkten komemr gå hela tiden.


9 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
#13
jes skrev:
Lastsignal från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig

den felkoden tippar jag på

Vad gör man för att lösa detta?

Tack på förhand.

9 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#14
Nu har jag:

Bytt batteri, bytt stift, bytt relä 103, bytt vattentempsensor, bytt termostaten.

Inget händer. Har gnista på stiften men inget mer.

Förslag?

Egen företagare
864 Inlägg
1 december 2010
#15
Går motorn väldigt lätt runt eller går den som den ska om man säger?

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

9 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#16
Snurbo: Känns som vanligt. Har även testat att droppa några droppar olja i var cylinder för att öka kompen. Utan resultat.

Ingen som vet vad man gör åt koden: Lastsignal från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig, Eller vad det beror på?

Har gnista på stiften om jag glömt säga det.
Senast redigerat av AndreasHolm (8 januari 2011)

8 267 Inlägg
8 januari 2011
#17
Lastsignalen hämtas ju från Lmm, nolla alla koder och ryck ur kabeln till den. Då borde du få kod på lmm'en men inte på lastsignalen.


Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
8 januari 2011
#18
skulle pröva att dra igång den

dom muppar sig ibland smile

framför allt när man startat bilen en kortare stund eller inte får den att tända direkt
då brukar dom vägra starta om man inte står 10-20min på starten eller drar en längre sträcka
har hänt mig mängder med gånger

felkoderna finns nog där pga batteriet var så dålig att databoxen fick för dåligt med spänning när tändningen slogs på när batteriet mer eller mindre var tomt

Kör fort så hinner inget hända...

9 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#19
Growe. har testat att dra runt den några kilometer. Inte minsta lilla livstecken sad

3 Inlägg
19 januari 2011
#20
Att den inte går igång kan bero på flera saker, kolla om den får gnista, får den gnista så kan du kolla bränslet, dvs du har 2 bränsle rör vid spridarbryggan som du kan losa och kolla om det kommer, kommer det inte så skulle jag gissa på bränslepumpsrelä eller pumpen själv. Sen kan du också mäta upp kamaxelgivaren, du har en packbox som sitter mellan ventilkåppan och toppen som kan ge sig ibland och när den gör det så läcker det in olja till givaren vilket gör att den inte startar. Sen som han sa ovan att kolla tempgivaren för du har 2, en för tempen "värmen" och en för gnistan, är det glapp i den så startar inte bilen. sen kan du tänka på att om du får gnista till tändhattarna så är det inte rotorn,fördelan,stiften eller tändkablarna för annars hade du inte fått gnista. bränslepumpsrelät sitter i säkringsdosan i hö övre delen av motorutrymmet. ta bort dom 3 torksen och så sitter det under där. Mvh Fredrik



Sök