4931
Sök

Volvo 740 gle automat. Startar med kabelhjälp, men laddar ur sig själv.

Osponsrad
1 631 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
Hej, jag köpte en vinterleksak igår och den funkar finfint.
Jag monterade på mitt nyinköpta batteri och den startade.
Jag körde i en kvart ungefär sen började all belysning sjunka i effekt och bilen dog kort efter. Jag fick kabelhjälp igen och den startade finfint. Denna gången tog jag av pluspolen och bilen fortsatte att va igång, det har jag fått reda på att om man gör så så laddar generator. Är det fel på generatorn ändå ? Jag har tagit bort alla onödiga kablar såsom, extraljus,stereo och ja alla onödig kablar.
Jag har kollat alla jordflätorna och dom är hela, men jag bytte ut dom ändå.

Vad kan det vara för fel ? Mvh

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

1 008 Inlägg
29 november 2010
Att koppla bort batteriet medan bilen är igång är ett utmärkt sätt att försöka avliva generatorn.
Håll tummarna att den inte tog skada av tilltaget.
Lyser laddlampan när du vrider på tändningen och slocknar den vid start?
Gissningsvis är det kolen/regulatorn som behöver bytas om den inte verkade ladda, dock brukar man oftast få en förvarning om detta genom att laddlampa oh några till varningslampor börjar glöda lite svagt under körning.

Osponsrad
1 631 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
240bns skrev:
Att koppla bort batteriet medan bilen är igång är ett utmärkt sätt att försöka avliva generatorn.
Lyser laddlampan när du vrider på tändningen och slocknar den vid start?
Gissningsvis är det kolen/regulatorn som behöver bytas om den inte verkade ladda, dock brukar man oftast få en förvarning om detta genom att laddlampa oh några till varningslampor börjar glöda lite svagt under körning.

Okej jag har sett mekaniker på volvo göra så. Men vad vet jag.
Jag har inte sett ngn laddlampa lysa i panelen iallafall.
Jag fick tips om att spänna alla remmar av en kompis (dutappadedinsked) så det skall jag göra efter jobbet. Mvh

5 710 Inlägg
29 november 2010
Har du ett universalinstrument?
ISF kan du lyfta av pluspolen och sätta instrumentet mellan pluspolen på batteriet och andra änden i bilens pluspol.
Sätt instrumentet i amperemätande läge så ser du hur mycket bilen förbrukar.
Är sedan förbrukningen hög rycker du en säkring åt gången så kommer du lite närmare det som feler OM det nu är något fel.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
29 november 2010
240bns skrev:

Hur kommer det sig?
Föklara gärna för en ovetande smile

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

21 761 Inlägg
29 november 2010
BudgetDunkaren skrev:
Denna gången tog jag av pluspolen och bilen fortsatte att va igång, det har jag fått reda på att om man gör så så laddar generator. Är det fel på generatorn ändå ?

Man ska som sagt inte göra så, det finns risk att generatorn skenar iväg i laddspänning pga att batteriet inte "gör motstånd". Resultatet kan bli trasig generator.

Plocka fram en multimeter och mät vilken laddspänning det är från generatorn, väldigt enkelt. När du har mätaren framme så kan du göra diverse felsökning om det visar sig att generatorn fungerar. Batterilampan i instrummenthuset ska lysa när du vrider på tändningen, annars kan inte generatorn börja ladda normalt sett.

Vissa generatorer kan man dock "tvinga igång" laddningen på genom att varva upp motorn till tex 3000-4000 varv, men felet finns fortfarande kvar och nästa gång man startar motorn igen så får man göra samma sak. smile
Senast redigerat av Drönirettab (29 november 2010)

474 Inlägg
29 november 2010
kolla att remmen är riktigt spänd, sen startar du och mäter batteriet med en multimeter, då kommer du se på multimeter om bilen laddar eller om den bara förbrukar. smile

Mvh

Osponsrad
1 631 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
Tack för alla svaren. Jag har satt på ett sprillans batteri idag,spännt alla remmar och satt ännu grövre plus och minus kablar, samt monterat ännu grövre jordkablar till kaross osv, passade på att kolla över exakt alla kablar med multimeter som går från batteriet, och dom har ingen anstymmelse till att tjyva ström. Så kvarstår problemet imorgon så kör jag skiten till skroten smile hehe nej men tack för alla svar.

Och jag skall införskaffa mig en multimeter nu och aldrig mer lyfta en pol från batteriet när bilen är igång. Tack hej

Sök