Volvo 850 GLT -97 bytte till sportavgassystem men ingen skillnad ljudmässigt?

Spacemonkey Den Okunniga
29 november 2010 · 14 Inlägg

Hej! Jag har monterat mitt Simons Sportavgassystem 2,5'' idag från orginalsystemet på min Volvo 850 GLT, från katalysatorn och bakåt. (katten är alltså orginal) Men det är absolut ingen skillnad på ljudet vilket jag hade hoppats på. Vad ska jag göra/köpa för att det ska låta sportigare?
Tacksam för svar snarast!
MVH

Volvo 850 GLT "Tweak" (1997)
Wilsgaard
29 november 2010 · 560 Inlägg

sportluftfilter!

ironhead volvoraggare
29 november 2010 · 4 776 Inlägg

passa på att rensa ljuddämparna med

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
mr_green
29 november 2010 · 847 Inlägg

Kolla med simons om det finns ett ersättningsrör för en av dämparna (har för mig att det är 2 på simons iaf). Hade en GLT förut med 2.5 system med en dämp o sportkatt på. Den lät riktigt fint ;-)

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Mobilsvar Godsägare
29 november 2010 · 264 Inlägg

Låt det gå 2veckor till... låt det bli ordentligt inbränt...., det kommer låta mer.... o bry dig inte om öppet filter.... bara inläggsfilter som gäller.... om inte du vill köpa ny LMM....

MVH

-=Mr SLIR=-
Peugeot 308 SW "WhiteTrash" (2015)
Spacemonkey Den Okunniga
30 november 2010 · 14 Inlägg

mr_green skrev:
Kolla med simons om det finns ett ersättningsrör för en av dämparna (har för mig att det är 2 på simons iaf). Hade en GLT förut med 2.5 system med en dämp o sportkatt på. Den lät riktigt fint ;-)

Okej men vilken av dämparna ska av då tycker du? Den stora, första eller den mindre som ändröret sitter på? smile

Volvo 850 GLT "Tweak" (1997)
Spacemonkey Den Okunniga
30 november 2010 · 14 Inlägg

Mobilsvar skrev:
Låt det gå 2veckor till... låt det bli ordentligt inbränt...., det kommer låta mer.... o bry dig inte om öppet filter.... bara inläggsfilter som gäller.... om inte du vill köpa ny LMM....

MVH

Hmm okej, har aldrig hört talas om att det ska bli "inbränt" men du vet säkerligen mer än vad jag gör... gör öppet luftfilter stor skillnad på ljudet annars då?
mvh!

Volvo 850 GLT "Tweak" (1997)
Underdog
30 november 2010 · 170 Inlägg

Kör ett par veckor med det så den blir inkörd så kommer du höra skillnad, när motorvärmen e hög så kommer du märka större skillnad! Öppet filter får motorn att ge av sig ett mörkare/dovare ljud vid gaspådrag. Ja tycker de ljudet e skönt big_smile

Wilsgaard
30 november 2010 · 560 Inlägg

Öppet sportluftfilter är ju ingen jätte bra grej för motorn osv. eftersom de släpper in en del skit också! Men för ljudetskull gör de riktigt mycket och bilen går bättre. Blir större slitage men går/låter suveränt wink

mr_green
30 november 2010 · 847 Inlägg

Spacemonkey skrev:

mr_green skrev:
Kolla med simons om det finns ett ersättningsrör för en av dämparna (har för mig att det är 2 på simons iaf). Hade en GLT förut med 2.5 system med en dämp o sportkatt på. Den lät riktigt fint ;-)

Okej men vilken av dämparna ska av då tycker du? Den stora, första eller den mindre som ändröret sitter på? smile

Den första stora tycker jag.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Spacemonkey Den Okunniga
30 november 2010 · 14 Inlägg

mr_green skrev:

Spacemonkey skrev:

mr_green skrev:
Kolla med simons om det finns ett ersättningsrör för en av dämparna (har för mig att det är 2 på simons iaf). Hade en GLT förut med 2.5 system med en dämp o sportkatt på. Den lät riktigt fint ;-)

Okej men vilken av dämparna ska av då tycker du? Den stora, första eller den mindre som ändröret sitter på? smile

Den första stora tycker jag.

Okej tack för ditt svar! smile

Volvo 850 GLT "Tweak" (1997)
Mobilsvar Godsägare
30 november 2010 · 264 Inlägg

Spacemonkey skrev:

mr_green skrev:

Spacemonkey skrev:

Okej men vilken av dämparna ska av då tycker du? Den stora, första eller den mindre som ändröret sitter på? smile

Den första stora tycker jag.

Okej tack för ditt svar! smile

Ett bra tips. Låt avgasröret bli inbränt ca 400 mil.... så ska du snart se att det låter mer.
Plocka inte bort någon dämpare  det låter förskräckligt...,

många som apar efter det man skirvit ang luftfilter o att det röret o dämparna ska brännas in. ha lite mer blandad körning, alltså galet o lugnt.... ca några 100 mil... så ska du jämnföra sen...,

MVH En som kan

-=Mr SLIR=-
Peugeot 308 SW "WhiteTrash" (2015)
Spacemonkey Den Okunniga
30 november 2010 · 14 Inlägg

Wilsgaard skrev:
Öppet sportluftfilter är ju ingen jätte bra grej för motorn osv. eftersom de släpper in en del skit också! Men för ljudetskull gör de riktigt mycket och bilen går bättre. Blir större slitage men går/låter suveränt wink

Aa jag vet att det kan vara/är skadligt mot motorn men jag vill att den ska låta....gudomligt(A)...hahah tongue men vilket luftfilter skulle vara det du rekomendera för bäst ljud och minst "nerskitning" ? KN? BSR? JR? (:
mvh

Volvo 850 GLT "Tweak" (1997)
Spacemonkey Den Okunniga
30 november 2010 · 14 Inlägg

Mobilsvar skrev:

Spacemonkey skrev:

mr_green skrev:

Den första stora tycker jag.

Okej tack för ditt svar! smile

Ett bra tips. Låt avgasröret bli inbränt ca 400 mil.... så ska du snart se att det låter mer.
Plocka inte bort någon dämpare  det låter förskräckligt...,

många som apar efter det man skirvit ang luftfilter o att det röret o dämparna ska brännas in. ha lite mer blandad körning, alltså galet o lugnt.... ca några 100 mil... så ska du jämnföra sen...,

MVH En som kan

Okej det ska jag göra! Tack så mycket!!

Volvo 850 GLT "Tweak" (1997)
Mobilsvar Godsägare
30 november 2010 · 264 Inlägg

Spacemonkey skrev:

Mobilsvar skrev:

Spacemonkey skrev:

Okej tack för ditt svar! smile

Ett bra tips. Låt avgasröret bli inbränt ca 400 mil.... så ska du snart se att det låter mer.
Plocka inte bort någon dämpare  det låter förskräckligt...,

många som apar efter det man skirvit ang luftfilter o att det röret o dämparna ska brännas in. ha lite mer blandad körning, alltså galet o lugnt.... ca några 100 mil... så ska du jämnföra sen...,

MVH En som kan

Okej det ska jag göra! Tack så mycket!!

Vassigo

-=Mr SLIR=-
Peugeot 308 SW "WhiteTrash" (2015)
Wilsgaard
1 december 2010 · 560 Inlägg

Spacemonkey skrev:

Wilsgaard skrev:
Öppet sportluftfilter är ju ingen jätte bra grej för motorn osv. eftersom de släpper in en del skit också! Men för ljudetskull gör de riktigt mycket och bilen går bättre. Blir större slitage men går/låter suveränt wink

Aa jag vet att det kan vara/är skadligt mot motorn men jag vill att den ska låta....gudomligt(A)...hahah tongue men vilket luftfilter skulle vara det du rekomendera för bäst ljud och minst "nerskitning" ? KN? BSR? JR? (:
mvh

Ja! Låter bra big_smile själv skulle jag köpt K&N eftersom jag bara hört bra om de, ett jävligt bra sportluftfilter är vad det är! Finns en del skit på marknaden som gör mer skada än nytta.... som t.e.x. de billigare från Biltema etc.... Men har hört att K&N är en av de bättre

Spacemonkey Den Okunniga
1 december 2010 · 14 Inlägg

Wilsgaard skrev:

Spacemonkey skrev:

Wilsgaard skrev:
Öppet sportluftfilter är ju ingen jätte bra grej för motorn osv. eftersom de släpper in en del skit också! Men för ljudetskull gör de riktigt mycket och bilen går bättre. Blir större slitage men går/låter suveränt wink

Aa jag vet att det kan vara/är skadligt mot motorn men jag vill att den ska låta....gudomligt(A)...hahah tongue men vilket luftfilter skulle vara det du rekomendera för bäst ljud och minst "nerskitning" ? KN? BSR? JR? (:
mvh

Ja! Låter bra big_smile själv skulle jag köpt K&N eftersom jag bara hört bra om de, ett jävligt bra sportluftfilter är vad det är! Finns en del skit på marknaden som gör mer skada än nytta.... som t.e.x. de billigare från Biltema etc.... Men har hört att K&N är en av de bättre

Okej, tack för tipset! smile

Volvo 850 GLT "Tweak" (1997)
joQue Game On!
1 december 2010 · 244 Inlägg

Köp ett oljefritt luftfilter så håller din LMM betydligt längre wink

Volvo V60 D5 AWD "R-Design" (2012)
Spacemonkey Den Okunniga
2 december 2010 · 14 Inlägg

joQue skrev:
Köp ett oljefritt luftfilter så håller din LMM betydligt längre wink

Hmm, okej, vad är skillnaden mellan ett oljefritt och ett...."icke" oljefritt luftfilter dårå? (a) en risk med öppter luftfilter är väl att det kan komma in varmluft från motorrummet och....påverka bilen/effekten på bilen på något negativt sätt...?

mvh :>

Senast redigerat av Spacemonkey (2 december 2010)

Volvo 850 GLT "Tweak" (1997)
Underdog
9 december 2010 · 170 Inlägg

Spacemonkey skrev:

joQue skrev:
Köp ett oljefritt luftfilter så håller din LMM betydligt längre wink

Hmm, okej, vad är skillnaden mellan ett oljefritt och ett...."icke" oljefritt luftfilter dårå? (a) en risk med öppter luftfilter är väl att det kan komma in varmluft från motorrummet och....påverka bilen/effekten på bilen på något negativt sätt...?

mvh :>

Finns oljefria som inte släpper in nått skräp, inte ens ett hårstrå.
http://www.jc-performance.se/produkter.php?id=233 (Filtrerar partiklar så små som 1 micron. Ett mänskligt hårstrå har en diameter på ca 100micron.) Tex.
Oljefilter kan ha tendens att olja ner LMM och då pajar den som blir en dyr historia.

Ang att den suger in varmluft så kan det skippas lite genom å ha kvar underdelen av luftburken som "skydd", så kör alla först. Sen kan du ju tillverka avskärmning med en bit alluminium etc... Den kan ge kanske någon enstaka hk men inte märkbart om du inte har sportavgas från grenrör och sedan mappar om ecu'n...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang