4550
Sök

Temp mätaren flaxar

407 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Bil: Skoda Fabia RS

Tjenare

Har ett litet problem med bilen, eller inget alls:). För att förklara lite snabbt, kallt som fan när jag slutande jobbet (-8) och jag drog iväg med bilen. Efter cirkus 1,1mil går tempmätaren upp på 90 grader men sedan hamnar jag bakom en lastbil och slökör kring 70-80 och då sjunker temp mätaren. Den hann sjunka ner mot 50 grader men sedan körde jag om och gasade på varvid mätaren varandra upp mot 90 grader snabbt igen. Är det normalt att det blir såhär när det är så kallt?

Vad jag vet har det inte hänt innan. Märkte av det första gången i helgen när jag körde till McDonalds. Temp mätaren hade precis kommit upp till 90 i motorn men det var fortfarande kallt i bilen. Ställde mig på parkeringen för att käka och hade värmen på för fullt flås och då började också temp mätaren sjunka. Det konstiga är att jag inte anmärkt på det innan och det var rätt kallt förra vintern också. Så är det något att oroa sig för? Antagligen inte men det är bara för jag inte har sett mätaren ändra sig så innan som jag tyckte det var lika bra att se om ni har något att säga.

Har varit med om trasig temp mätare innan så det är inget sådant. Min misstanke är att de har för dålig glykol blandning? Gjorde nämligen stora servicen för en månad sedan på firma.
Senast redigerat av Vallås Locos (30 november 2010)

Cupra_
30 november 2010
Kan ju vara så att termostsaten gett upp? Eftersom det fortfarande är kallt i bilen trots att den kommit upp i temp.. Eller glapp i någon kontakt/givare men det tvivlar jag på.. Vet inte om du kör med orginal glykolblandning.? I min så pallar orginalblandningen -45 så jag tror inte det har med det att göra heller..
Min gissning blir termostaten ändå..

560 Inlägg
30 november 2010
Kan vara termostaten, dom kan krångla lite när de är kallt ute. Riktigt kallt asså! Då öppnar den och stänger lite som den vill, vilket resulterar i att tempraturmätaren flaxar... detta är inget allvarligt utan mycket vanligt. Skulle inte vilja kalla de ett problem smile

Ingen åtgärd krävs om du inte vill byta termostat dvs.

Sök