3024
Sök

Krånglande varning för oljetryck Passat -02:a

Limnolog
170 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Köpte nyligen en fullservad Passat från -02. på hemvägen tändes varningen för oljetryck efter drygt 5 mil. Efter omstart var lampan släckt. Kollade genast oljan, nivån var ok. Efter en diagnostisering på verkstad kom de fram till att det måste vara oljetrycksgivaren. denna byttes (i samband med detta byttes även olja och filter).

Körde hem mina dryga 6 mil utan någon tänd lampa. Dagen efter var det kallt på morgonen (vet inte om det spelar någon roll) då tändes lampan igen...mad sen gjorde den det vid ytterliggare 3-4 starter samtliga när motorn var kall. Efter det har jag kunnat köra i mer än en vecka utan problem, igår körde vi över 20 mil utan incidenter.

Men så idag tändes varningslampan igen... slocknade dock direkt när motorn stängedes av och startades om. Jag kan i övrigt inte höra några missljud från motorn. Alla tips på detta kan bero på mottages med största tacksamhet! Bilen i övrigt är i toppskick så man vill ju helst inte behöva häva köpet och hålla på och krångla...

Tacksam för all hjälp jag kan få!

mvh Robert

Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg.

1 488 Inlägg
30 november 2010
Vilken Motor? Hur många mil har den rullat?

Limnolog
170 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
itouch skrev:
Vilken Motor? Hur många mil har den rullat?

Sorry... roll Det är en 1,8 T som rullat drygt 9500 mil. Senaste från verkstaden var att de funderade på om det kunde vara någon "service givare" under oljetråget. Vad tror ni om det?

//R

1 488 Inlägg
30 november 2010
Dessa motorer brukar få problem med att bygga oljetryck när oljepumpsilen i oljetråget är igensatt, väldigt vanligt och ett stort problem på just 1.8t vid dem miltalen, kollade verkstaden detta?

Limnolog
170 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Nix, det tror jag inte. Skall be dem kolla det. Men om det är igensatt. Hur kan felet komma och gå sådär då? Är det kanske så att den kalla oljan i en nystartad motor är trögare och därför har svårare att passera oljesumpssilen? När du skriver STORT problem, menar du då häva köpet stort eller går att fixa stort? Tack för att du lägger tid på detta!

//R

1 488 Inlägg
30 november 2010
Om din börjat bli igensatt så är det nog därför det kommer och går, passerar trögt och trycket är aldrig 100% stabilt. Vw känner till problemet och har färdiga kit för utbyte av sil och diverse tillhörande delar. Detta uppstår pga longlifeoljan körs alldeles för länge på denna motorn, bör bytas oftare. Det kostar några tusenlappar att få det åtgärdat om nu det är felet, kan även vara så enkelt som oljetryckssensorn som du säger.

Limnolog
170 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
De bytte vad jag förstod skulle vara oljetryckssensorn, nu pratade de om någon annan givare. Ja, det var i alla fall bra få lite mer på benen när man skall diskuttera med dem vad det kan vara. Har bara hört elände om de här longlife oljorna. rekommenderar du någon annan olja?

165 Inlägg
30 november 2010
Motorn är förmodligen koksad, Händer ofta på 1.8t motorerna !

Limnolog
170 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Hmm, har du lust att utveckla?

1 488 Inlägg
30 november 2010
Han menar samma sak som mig, att oljekanalerna sätter igen av gegga. Longlifeoljan är det inget fel på, problemet är att man inte ska byta så sent som de säger på dessa motorer och även andra enligt mig, byt var 800-1000 mil istället för 1500-3000 som de rekommenderar, det är alldeles för långt.

Limnolog
170 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Ok, ja då blir det att få oljesilen kollad. tack för hjälpen smile

//R

165 Inlägg
30 november 2010
ibland räcker det inte att bara byta oljesilen! man får tvätta ur hela motorn.. I värsta fall kan kamaxel lager överfallen tagit skada..

Limnolog
170 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Ok, ja detta behöver ju helt klart kollas upp. Tack för tipsen.
//R

Sök