30 november 2010
Trådstartare
Hej,
Jag har en vw polo -99 1,6 liters motorn. Den är köpt för ca en månad sedan och då fungerade allt jättebra, den startade snabbt och inga konstiga ljud eller dylikt. Tog en sväng med bilen i fredags och då var det heller inga konstigheter.
När jag däremot skulle ha bilen i lördags så knackade det när jag startade bilen och efter ca 10 sekunder så började lampan för oljetryck att blinka. Stängde av bilen och kollade oljenivån, den var lite låg men provade att starta bilen igen. Då tog det ca 1 minut innan lampan började blinka, stängde av och fyllde på med en liter olja av mineralsort och lät den stå still.
Efter att fyllt på med olja tog det ca 5 minuter tills lampan började blinka på nytt. Så jag lät den stå igen över natten och idag skulle jag flytta på den till en ny parkeringplats. Hinner inte mer än att åka ca 100 meter innan lampan börja blinka igen. Från motorn här man att den inte går rent det är ett knackande/tickande ljud som blir bättre om man gasar till lite.
Kan det vara så att det är dålig olja i bilen och att dessa fel uppkommer pga. det är iskallt ute? -7 till -10 grader ungefär. För när jag köpte bilen så var det plusgrader och då var det inga konstigheter.
Är det idé att försöka sig på och byta filter och in med ny olja? Eller är det att skynda sig ner till en verkstad som gäller?