Polisens tillvägagångssätt vid inbrott i bil

Nehe
5 december 2010 · 687 Inlägg

Sanizz skrev:
Vad är det för jävla polis vi har i sverige egentligen.. Dom gör ju för fan inget vettigt alls.. Ringde polisen vid ett slagsmål när vi blev påhoppade vid en mack.. Plus att dom sparkade sönder min gamla bil utan anledning. dom jävlarna kom inte ens, lämnade vårt nummer på macken med, men inte fan har dom ringt.. man blir trött på den så kallade polisen om man ens kan kalla dom för poliser..

Men snälla människa, gör matten lite. 20.000verksamma poliser 2010, räkna på hur många av de som är i yttre tjänst, möjligtvis 1/3 del av 20.000? Slå ut det på 9miljoner invånare. Slå ut det på avstånden som den enskilda myndigheten måste täcka upp.. Och fundera två sekunder extra varför det kan vara så att det inte alltid står en polis i varje gathörn och håller alla medborgare i handen.

volvoentusiasten
5 december 2010 · 4 005 Inlägg

Alla verkar vilja ha sina brott lösta skitsnabbt, men ingen vill ha den polisstat detta innebär..

Nehe
5 december 2010 · 687 Inlägg

PerArne skrev:
Bara för att man bor ute i glesbyden så ska man inte ha lika stor rätt att få dit en polisbil menar du??

Lagar är lagar å det ska väl faan vara när inte ens polisen följer dom!!

Bor man i glesbygden så ska man VETA OM att det inte alltid kan komma en polispatrull till plats pågrund av att det inte är lika många poliser i tjänst som i en storstad och att de i glesbygden oftast har väldigt stora områden att täcka upp.

Senast redigerat av Nehe (5 december 2010)

PerArne Mycke vill ha mer...
5 december 2010 · 611 Inlägg

Nehe skrev:

PerArne skrev:
Bara för att man bor ute i glesbyden så ska man inte ha lika stor rätt att få dit en polisbil menar du??

Lagar är lagar å det ska väl faan vara när inte ens polisen följer dom!!

Bor man i glesbygden så ska man VETA OM att det inte alltid kan komma en polispatrull till plats pågrund av att det inte är lika många poliser i tjänst som i en storstad och att de i glesbygden oftast har väldigt stora områden att täcka upp.

Förra sommaren täckte 2 patruller upp halva Sverige. 2 patruller tjänstgjorde per vardagsnatt uppe i Norrland, och ni undrar varför de inte kan komma på ett inbrott i en bil som dessutom är överspelat? (Nej har ingen källa, men antar att de som bor i Norrland kan intyga att det inte alltid kan komma en polis till plats pågrund av att det inte finns någon i närheten).

Rikta er ilska mot politikerna istället.

Jo jag vet man man blir bara så förbannad när man inte kan göra nånting mot detta.

//Per-Arne
Nehe
5 december 2010 · 687 Inlägg

PerArne skrev:
Jo jag vet man man blir bara så förbannad när man inte kan göra nånting mot detta.

Klart att man blir det, men jag tycker att man skall rikta sin ilska åt rätt håll isåfall. Och det är inte mot polisen utan det är mot de som styr Sverige. Det är inte polisen som kan påverka situationen utan det är politikerna.

K1NG3N
5 december 2010 · 557 Inlägg

Nehe skrev:

PerArne skrev:
Jo jag vet man man blir bara så förbannad när man inte kan göra nånting mot detta.

Klart att man blir det, men jag tycker att man skall rikta sin ilska åt rätt håll isåfall. Och det är inte mot polisen utan det är mot de som styr Sverige. Det är inte polisen som kan påverka situationen utan det är politikerna.

Polis stationen är typ ca 1km från mig.

Enligt polisens egna hemsida så står det såhära ;
•Tidiga utredningsåtgärder. Personal i yttre tjänst ska jobba då flest brott begås och börja utredningen direkt på brottsplatsen om det går, till exempel förhöra vittnen, målsägare och säkra bevis.

•Kompetenta förundersökningsledare ska finnas tillgängliga på brottsfrekventa tider och ansvara för att rätt åtgärder vidtas.

•Fler undersökningar av brottsplatser ska göras. Förutom kriminaltekniker som har hand om grova brott ska polismyndigheterna ha lokala brottsplatsundersökare som säkrar spår vid mängdbrott, till exempel inbrott. Poliser i yttre personal ska också kunna säkra spår.

•Brottsutredningar ska samordnas. Brott med samma misstänkta gärningsman ska utredas av samma utredare.

Så hur förklarar du detta?
1. Dom ska komma ut för att förhöra vittne, målsägare samt säkra bevis. Och att utredningens start ska göras på plats och inte någon annanstans
2. Någon slags förundersökningsledare ska finnas på platsen vart brottet har begåtts.
3. Samma som punkt 1.
4. Som det står, misstänker man en person så ska denne utredas av samma polis till den person i frågoans andra brott.

Tycker varken 1, 2 eller 3 har gjorts. Inte ens operatören skrev i anmälan att det finns fingeravtryck i bilen som är färska. Vilket ska stå i anmälan.
Hade dom inte slavarat så jäääävla mycket med mitt fall så skulle dom ha fått fast dessa. Men jag ska ringa till min farbror och fråga hur dom ska gå tillvägar vid ett sånt här fall.

Nehe
5 december 2010 · 687 Inlägg

1. Kan du inte förstå att det kanske fanns en möjligthet att DET INTE FANNS NÅGON LEDIG PATRULL SOM KUNDE ÅKA UT TILL DIG??????

2. Förundersökningsledare finns alltid i tjänst på LKC dygnet runt. De behöver inte finns på brottsplatsen vilket jag inte vet vart du har fått det ifrån. (nej det står inte i den text du citerar till). Förmodligen så kanske det låg ett antal viktigare jobb före ditt så ditt inbrott prioriterades bort.

3. Alla patruller kan säkra enklare spår såsom fingeravtryck men återigen, Kan du inte förstå att det kanske fanns en möjligthet att DET INTE FANNS NÅGON LEDIG PATRULL SOM KUNDE ÅKA UT TILL DIG??????

4. Nej du har fattat allt fel. Får man in flera anmälningar med samma misstänkt/målsägande så skall det gå till den handläggare som fick det första ärendet för att på så sätt effektivisera. Det står INTE att samma polis som är på brottsplatsen skall utreda vidare och det händer aldrig, läs mitt första inlägg.

Känner mig som 14år när jag måste använda caps i en hel mening, men du vägrar ju förstå. Dessutom om jag ska vara taskig så styrker detta bara mitt belägg för att du från början har missuppfattat operatören eftersom jag märker att du inte ens kan tolka den text rätt som du själv citerar till. Nu börjar det nästan bli personpåhopp från min sida men det är bara för att det är tröttsamt att prata med någon som inte läser det man skriver.

Tack och adjö, du får gärna tro att hela poliskåren har gått ihop mot endast dig just på grund av att de vill jävlas och inte åka ut på ditt bilinbrott. Ring aftonbladet.

K1NG3N
5 december 2010 · 557 Inlägg

Nehe skrev:
1. Kan du inte förstå att det kanske fanns en möjligthet att DET INTE FANNS NÅGON LEDIG PATRULL SOM KUNDE ÅKA UT TILL DIG??????

2. Förundersökningsledare finns alltid i tjänst på LKC dygnet runt. De behöver inte finns på brottsplatsen vilket jag inte vet vart du har fått det ifrån. (nej det står inte i den text du citerar till). Förmodligen så kanske det låg ett antal viktigare jobb före ditt så ditt inbrott prioriterades bort.

3. Alla patruller kan säkra enklare spår såsom fingeravtryck men återigen, Kan du inte förstå att det kanske fanns en möjligthet att DET INTE FANNS NÅGON LEDIG PATRULL SOM KUNDE ÅKA UT TILL DIG??????

4. Nej du har fattat allt fel. Får man in flera anmälningar med samma misstänkt/målsägande så skall det gå till den handläggare som fick det första ärendet för att på så sätt effektivisera. Det står INTE att samma polis som är på brottsplatsen skall utreda vidare och det händer aldrig, läs mitt första inlägg.

Känner mig som 14år när jag måste använda caps i en hel mening, men du vägrar ju förstå. Dessutom om jag ska vara taskig så styrker detta bara mitt belägg för att du från början har missuppfattat operatören eftersom jag märker att du inte ens kan tolka den text rätt som du själv citerar till. Nu börjar det nästan bli personpåhopp från min sida men det är bara för att det är tröttsamt att prata med någon som inte läser det man skriver.

Tack och adjö, du får gärna tro att hela poliskåren har gått ihop mot endast dig just på grund av att de vill jävlas och inte åka ut på ditt bilinbrott. Ring aftonbladet.

Jag har då inte misstolkat operatören. Tyvärr. Javisst, sluta skriv smile Stör inte mig. Finns flera på min sida som tycker att dom har gjort helt och hållet fel. Men iallafall så försöker jag få kontakt med min farbror som är polis så. smile
Men antinge så har du fel eller så har polisens hemsida helt och hållet fel.

K1NG3N
5 december 2010 · 557 Inlägg

Sådär. EFter ett långt samtal med farbrorn min så sa han att dom ska komma ut och säkra bevis. Dom ska även komma ut med en patrul när man ringer och anmäler. Samt förhöra osv.

Sanizz
6 december 2010 ·

Nehe skrev:

Sanizz skrev:
Vad är det för jävla polis vi har i sverige egentligen.. Dom gör ju för fan inget vettigt alls.. Ringde polisen vid ett slagsmål när vi blev påhoppade vid en mack.. Plus att dom sparkade sönder min gamla bil utan anledning. dom jävlarna kom inte ens, lämnade vårt nummer på macken med, men inte fan har dom ringt.. man blir trött på den så kallade polisen om man ens kan kalla dom för poliser..

Men snälla människa, gör matten lite. 20.000verksamma poliser 2010, räkna på hur många av de som är i yttre tjänst, möjligtvis 1/3 del av 20.000? Slå ut det på 9miljoner invånare. Slå ut det på avstånden som den enskilda myndigheten måste täcka upp.. Och fundera två sekunder extra varför det kan vara så att det inte alltid står en polis i varje gathörn och håller alla medborgare i handen.

Jag förstår att dom inte alltid kan vara där direkt, ingen har sagt att dom ska vara vid varje gathörn. men för helvete dom kan väl slå en pling senare och följa upp det ÅTMINSTÅNDE. Finns video bevis o massa vittnen att höra med. Det var ju slagsmål, hot mot personal, massa kränkande ord, och skadegörelse på min bil. Hände för 1 månad sen och inte ett ljud från polisen. Och ja det är KATASROF oavsett vad. Det kallar jag inte polis, vad hade hänt om det dom haft kniv då och nått allvarligare hänt, där ja inte kunde försvara mig ifs då tänker man mer på sitt liv, men polisen ska ju göra sitt jobb för fan! Har inte de minsta förtroende för svenska polisen.


Ber om ursäckt för jag pratar off topic, så tillbaka till topic nu!

Senast redigerat av Sanizz (6 december 2010)

volvoentusiasten
6 december 2010 · 4 005 Inlägg

heh, dumt att hitta på anklaganden när ni inte ens vet varför han blev nedprioriterad... Kanske var mord, misshandel som var viktigare?

Antingen anställer vi 15 000 nya poliser varje år, eller så får vi leva med denna prioritering!

K1NG3N
6 december 2010 · 557 Inlägg

Mord, misshandel eller nå viktigare? Tror ju som inte det. Kl 7.45 sitter dom nog och glor cops.

volvoentusiasten
6 december 2010 · 4 005 Inlägg

TeamNorrland skrev:
Mord, misshandel eller nå viktigare? Tror ju som inte det. Kl 7.45 sitter dom nog och glor cops.

Tror gör man i kyrkan, vad har du för erfarenheter/kunskaper inom polisyrket som du baserar du ditt påstående på?

Faktum kvarstår.

K1NG3N
6 december 2010 · 557 Inlägg

Jag bor i ett väldigt litet samhälle i Norrbotten som det verkligen inte händer mycket i samt att jag har snackat med min farbror som är polis. Han säger samma sak förutom knark och bilinbrott som vi har fått problem med här vart jag bor så har om verkligen inte mycket att göra. Polisen brukar ha som mest att göra under helgerna men annars så är det verkligen inte mycket.

Kunskaper/Erfarenheter inom vårat samhälles polis =  Bara kolla vad dom gör om dagarna.. ingenting. Samt att jag har ju min farbror som hjälper mycket.

dalmasens
7 december 2010 ·

Fick inbrott i min i somras. Baslådan å steget rök. Polisstation ligger typ 200m bort. De var inte förbi mig heller.

K1NG3N
7 december 2010 · 557 Inlägg

dalmasens skrev:
Fick inbrott i min i somras. Baslådan å steget rök. Polisstation ligger typ 200m bort. De var inte förbi mig heller.

Tycker att det är dålig stil. Dom vill att vi ska lita på dom. Men vi vill ju ha att dom ska komma ut på platsen. Man får ju inte röra på bilen inte ens vistas bredvid den till dom har varit och kollat till den. Vad ska man göra då? Lämna allt det som var öppet tills dom kommer, om dom nu kommer?

Men iallafall "dalamasens", hur hanterade dom ditt fall?

dalmasens
7 december 2010 ·

de skickade mig en lunta med papper att utredningen var nerlagd. lät bilen stå kvar på parkeringen i fall de ville se hur den stog o så. men de hörde aldrig av sig, så de vart inget.
Bilen var ju bara trafikförsäkrad så fick ju inte ut nått på den, men man hade gärna sätt att de åkte fast.
Men de sket ju sig de med.

Murvald Knegare
7 december 2010 · 718 Inlägg

TeamNorrland skrev:

dalmasens skrev:
Fick inbrott i min i somras. Baslådan å steget rök. Polisstation ligger typ 200m bort. De var inte förbi mig heller.

Tycker att det är dålig stil. Dom vill att vi ska lita på dom. Men vi vill ju ha att dom ska komma ut på platsen. Man får ju inte röra på bilen inte ens vistas bredvid den till dom har varit och kollat till den. Vad ska man göra då? Lämna allt det som var öppet tills dom kommer, om dom nu kommer?

Men iallafall "dalamasens", hur hanterade dom ditt fall?

Ursäkta att jag lägger mig i men...
Klart att man ska lita på polisen, ni har bekymmer med inbrott och knark?
Polisen kanske förhörde något vittne om en knaraffär, smuggling, vapenhandling eller vad som helst...

William 2009-02-20
Cupra_
7 december 2010 ·

Plus att det inte är ovanligt att de byter/går av sitt skift vid just 08..

New_options
7 januari 2012 · 15 Inlägg

Sanizz skrev:

Nehe skrev:

Sanizz skrev:
Vad är det för jävla polis vi har i sverige egentligen.. Dom gör ju för fan inget vettigt alls.. Ringde polisen vid ett slagsmål när vi blev påhoppade vid en mack.. Plus att dom sparkade sönder min gamla bil utan anledning. dom jävlarna kom inte ens, lämnade vårt nummer på macken med, men inte fan har dom ringt.. man blir trött på den så kallade polisen om man ens kan kalla dom för poliser..

Men snälla människa, gör matten lite. 20.000verksamma poliser 2010, räkna på hur många av de som är i yttre tjänst, möjligtvis 1/3 del av 20.000? Slå ut det på 9miljoner invånare. Slå ut det på avstånden som den enskilda myndigheten måste täcka upp.. Och fundera två sekunder extra varför det kan vara så att det inte alltid står en polis i varje gathörn och håller alla medborgare i handen.

Jag förstår att dom inte alltid kan vara där direkt, ingen har sagt att dom ska vara vid varje gathörn. men för helvete dom kan väl slå en pling senare och följa upp det ÅTMINSTÅNDE. Finns video bevis o massa vittnen att höra med. Det var ju slagsmål, hot mot personal, massa kränkande ord, och skadegörelse på min bil. Hände för 1 månad sen och inte ett ljud från polisen. Och ja det är KATASROF oavsett vad. Det kallar jag inte polis, vad hade hänt om det dom haft kniv då och nått allvarligare hänt, där ja inte kunde försvara mig ifs då tänker man mer på sitt liv, men polisen ska ju göra sitt jobb för fan! Har inte de minsta förtroende för svenska polisen.


Ber om ursäckt för jag pratar off topic, så tillbaka till topic nu!

Hade de hotat personalen på macken med kniv hade personalen nog tryckt på överfallslarmet (vilket alltid får hög prioritet!)
Du skriver heller inget om slagsmålet inträffade en vardagkväll eller på helgen. Var det en helg så är det ju så att många går ut och super skallen av sig. Fylleslagsmål utan direkta personskador är inte direkt något som får hög prioritet hos polisen som kan ha fullt upp med allvarliga misshandelsfall (de är vanligare än du tror). OM det nu varit knivar inblandade hade också prioriteringen blivit annorlunda - ja!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang