Fundering kring köp av större generator volvo 740.

TTW
5 december 2010 · 214 Inlägg

Jag har då sökt runt men inte riktigt hittat mycket vettig information.
Jag börjar bli lite less på att mitt ljud ska dra ner spänningen på batteriet efter en längre stunds spelning med bilen på, vilket resulterar i usel bas bland annat.
Jag har ett Optima yellow top batteri på 55Ah och en generator på 80A, frågan är.. Ger det någonting att uppgradera till en starkare generator då batteriet ligger på 55Ah eller är det som att kasta pengarna i sjön?

Det jag har i slutstegsväg är ett mac audio MPX 4500 samt ett mac audio ZX 1000 och basarna är 2 st Hertz ES 300.

Och ifall det ger någonting att skaffa starkare generator, vart kan man få tag på en starkare? Från vilka bilar kan man montera en generator på en B230? Och hur många A är att rekomendera?

Mvh Tommy

Senast redigerat av TTW (5 december 2010)

Drönirettab
5 december 2010 · 21 761 Inlägg

Först och främst är det ju viktigt att all ström från generatorn verkligen kommer till batteriet utan förluster, om du inte har kollat upp det på din bil så gör gärna så. Tex jordkabeln mellan generatorchassi och motorblock kan ha lite dålig kontakt (hade så på min 240) och då försvinner fort några tiondels volt vid belastning. smile

Enbart bassteget kan dra runt 60 A med 14,4 V spänning om det körs riktigt hårt i 2 Ohm. Även om man räknar på halva strömförbrukningen hos båda stegen och utgår ifrån 4 Ohms belastning hos MPX 4500 så drar sakerna runt 50 A, lägger man då till bilens egen förbrukning med halvljus+insprutning+fläkt så är vi uppe i omkring 80 A.

Den strömmen kan inte 80 A generator ge med rätt laddspänning, även 100 A generator får nog problem om man inte har åtminstone 2000 varv på motorn.

Jag har själv en 100 A universalgenerator från Biltema på min bil, vid ett litet test så gav den ca 13,8 V på batteriet när den belastades med 75 A (enligt en tångamperemeter), då fick jag hålla minst 1800 varv på motorn för att spänningen inte skulle sjunka markant.

TTW
5 december 2010 · 214 Inlägg

Drönirettab skrev:
Först och främst är det ju viktigt att all ström från generatorn verkligen kommer till batteriet utan förluster, om du inte har kollat upp det på din bil så gör gärna så. Tex jordkabeln mellan generatorchassi och motorblock kan ha lite dålig kontakt (hade så på min 240) och då försvinner fort några tiondels volt vid belastning. smile

Enbart bassteget kan dra runt 60 A med 14,4 V spänning om det körs riktigt hårt i 2 Ohm. Även om man räknar på halva strömförbrukningen hos båda stegen och utgår ifrån 4 Ohms belastning hos MPX 4500 så drar sakerna runt 50 A, lägger man då till bilens egen förbrukning med halvljus+insprutning+fläkt så är vi uppe i omkring 80 A.

Den strömmen kan inte 80 A generator ge med rätt laddspänning, även 100 A generator får nog problem om man inte har åtminstone 2000 varv på motorn.

Jag har själv en 100 A universalgenerator från Biltema på min bil, vid ett litet test så gav den ca 13,8 V på batteriet när den belastades med 75 A (enligt en tångamperemeter), då fick jag hålla minst 1800 varv på motorn för att spänningen inte skulle sjunka markant.

Jo, jag har nya kablar dvs plus och jord.. Jord från chassit till generatorn samt en jord från generatorn till blocket.
Så kan man tänka sig att en 120A generator räcker? Har min 80A nu och med denna måste jag i stort sett köra omkring för att den ska ladda nog mycket, annars sjunker den sakta från runt 14V ner till 13.5 eller lite lägre. Har Amperetimmarna på batteriet någon betydelse när det gäller att ladda?

Mvh Tommy

Drönirettab
5 december 2010 · 21 761 Inlägg

120 A bör räcka ganska bra, men om du även kör omkring med full fäkt+en massa extraljus+bakrutevärmare+stolvärmare så blir även 120 A troligen för lite. smile

Det spelar ingen större roll med antalet amperetimmar på batteriet, det är viktigare med skicket på batteriet. Optima YT är ett kraftigt batteri och kan ta emot hög laddström utan problem.

TTW
5 december 2010 · 214 Inlägg

Drönirettab skrev:
120 A bör räcka ganska bra, men om du även kör omkring med full fäkt+en massa extraljus+bakrutevärmare+stolvärmare så blir även 120 A troligen för lite. smile

Det spelar ingen större roll med antalet amperetimmar på batteriet, det är viktigare med skicket på batteriet. Optima YT är ett kraftigt batteri och kan ta emot hög laddström utan problem.

Haha, jo det kan jag förstå! Tur att man har varken bakrutevärmare eller stolvärmare wink Däremot har jag xenonkonverterade extraljus men det är sådant man får ta iom att dom bara sitter på bilen under vintern!

Du vet möjligen inte vart man kan tänkas få tag på en 120A generator?

Mvh Tommy

Drönirettab
5 december 2010 · 21 761 Inlägg

Vet inte riktigt vilka generatorer som passar utan att behöva göra om fästet, det verkar ju annars vara ganska vanligt med 120 A generatorer på många bilar. Sedan vet jag inte heller vilken skillnad det är i utväxling om man får tag på en generator med multiremdrivning och byter mot kilremsskiva. hmm

Lonefox här på forumet slängde in en 143 A generator på en Volvo 740 (tror jag) från en 960 ambulans, men fästet fick väl göras om.

Senast redigerat av Drönirettab (5 december 2010)

Lonefox Bad music kills good sound
5 december 2010 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:
Vet inte riktigt vilka generatorer som passar utan att behöva göra om fästet, det verkar ju annars vara ganska vanligt med 120 A generatorer på många bilar. Sedan vet jag inte heller vilken skillnad det är i utväxling om man får tag på en generator med multiremdrivning och byter mot kilremsskiva. hmm

Lonefox här på forumet slängde in en 143 A generator på en Volvo 740 (tror jag) från en 960 ambulans, men fästet fick väl göras om.

Nä.....240 var det.
Men i övrigt har du rätt:P


Ang. fäste så kan jag säga att de nyare generatorerna från vitblockamotorerna passar rakt av i det vänstermonterade fästet man har på 7/900 då man har AC.
Bara ett tips.

Största nackdelen är väl att man får byta remskivan, antingen på generatorn (man tar sin gamla remskiva) eller så byter man till beltdrive på resten av remskivorna på motorn wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
zepppe SMR | SM Racing
5 december 2010 · 280 Inlägg

Går att köra med två generatorer också, det finns ett till fäste längre ner på motorn som inte används.

Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
TTW
5 december 2010 · 214 Inlägg

@Lonefox, Mjo jag har ju två fästen på ena sidan av motorn, vänster sida bakfirån sett. Ungefärligt, vilka modeller är det som är vitblockare?
Att byta remskivan kan jag ju tänka mig, det har jag väl gjort ett flertal gånger smile

@EkF, Jo det är ju sant.. Gäller bara att hitta 2 st som passar iom att det är två olika fästen.

Mvh Tommy

zepppe SMR | SM Racing
5 december 2010 · 280 Inlägg

Vitblockare är de från 940 och framåt.
Rödblockare är 140-740

Senast redigerat av EkF (5 december 2010)

Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
Hopstadius
5 december 2010 · 93 Inlägg

EkF skrev:
Vitblockare är de från 940 och framåt.
Rödblockare är 140-740

FEL!

Rödblock är 4cyl gjutjärnsmotorer som sitter i 140/240/740/940

Vitblock är aluminiummotorer 4,5 och 6 cylindriga som sitter i 960/850/S40/V70 osv

Samtliga vitblock har flerspårig multirem.

zepppe SMR | SM Racing
5 december 2010 · 280 Inlägg

Jasså, då vet man

Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
TTW
5 december 2010 · 214 Inlägg

Hopstadius skrev:

EkF skrev:
Vitblockare är de från 940 och framåt.
Rödblockare är 140-740

FEL!

Rödblock är 4cyl gjutjärnsmotorer som sitter i 140/240/740/940

Vitblock är aluminiummotorer 4,5 och 6 cylindriga som sitter i 960/850/S40/V70 osv

Samtliga vitblock har flerspårig multirem.

Ah, tackar så mycket!

Mvh Tommy

kalle_kalle
6 december 2010 · 2 914 Inlägg

har ett steg som drar 100A, en biltema 100A generator (den för 1300 eller 1400:-) och den håller då laddningen fint tycker jag. tongue

Lonefox Bad music kills good sound
6 december 2010 · 7 241 Inlägg

kalle_kalle skrev:
har ett steg som drar 100A, en biltema 100A generator (den för 1300 eller 1400:-) och den håller då laddningen fint tycker jag. tongue

Möjligt att steget är säkrat med 100A, men det drar knappast det annat än vid EXTREMT hård last ;-)
Mitt steg i bruxen är avsäkrat med 60A och generatorn på 55A vilket inte skulle räcka till om mitt steg drog konstant 60A. Inte sant? ;-)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
TTW
7 februari 2011 · 214 Inlägg

Haha, nu är jag tillbaka.. AC pumpen brukar väl sitta på höger sida sett framifrån? Längst ner? för i övre fästet på höger sida framifrån har jag generatorn och vänster sida har jag servopumpen.

Lonefox Bad music kills good sound
7 februari 2011 · 7 241 Inlägg

TTW skrev:
Haha, nu är jag tillbaka.. AC pumpen brukar väl sitta på höger sida sett framifrån? Längst ner? för i övre fästet på höger sida framifrån har jag generatorn och vänster sida har jag servopumpen.

Framifrån stämmer det ja.
Jag talar alltid i fordonets färdriktning.

Men då tror jag att nyare generatorer från vitblocksmotorer skall passa.
Bara att byta ut remskivan till den du har på din generator idag iom att de nyare allt som oftast har beltdrive.

Senast redigerat av Lonefox (7 februari 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
TTW
7 februari 2011 · 214 Inlägg

Annars borde det väl gå att ha två stycken? den jag har nu är ändå på 80 eller 90A, så sätta dit en 120A nedanför iom att jag har endel slutsteg, stereo och massa sådant som slukar ström. Eller?

Verkar som att de generatorerna upp till -00 eller -99 har samma fäste som AC-fästet på b230, annars verkar dom ha en konstruktion som skruvas fast, så är det någon spännare eller sådant som spänner allting.
/Tommy

Senast redigerat av TTW (8 februari 2011)

Lonefox Bad music kills good sound
8 februari 2011 · 7 241 Inlägg

Precis....men det går att lösa wink

Själv har jag 1.2KW rms (enligt spec) drivet av en generator på 143A och det går fint.

Om du kör dubbla generatorer så rekomenderar jag att du har enbart den större till stereosystemet, alltså dubbla elsystem.
Kopplingsschema på det får du antingen goggla fram eller be ngn annan om hjälp med.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang