3513
Sök

Volvo S40 1,8F -07 Startar inte!

4 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
Tjena tjena!

Kan börja med att säga att jag är fullständigt nollställd när det gäller bilar och motorer!

Saken är den att jag har ett problem med min S40 som vägrar starta! Igår så kopplade jag in motorvärmaren för första gången, jag fick starta bilen för att köra fram någon meter eftersom sladden inte räckte med 5 cm!

Men när jag 3h senare skulle köra iväg så startar inte bilen. Bilen står alltid ute och har aldrig motorvärmare eftersom det inte finns att tillgå där jag står om nätterna! (var hemma hos föräldrarna igår).

Vi provade med startkablar men problemet återstod, och min hyffsat bilkunnige granne sa att startmotorn gick som den skulle. Hans chansning var att jag hade fått en "bränslepropp?". Så nu har den stått med motorvärmare och en fläkt i ett garage och tinat upp hela natten. hade 14 grader där inne nu i morse!

Men problemet kvarstår, så därför vänder jag mig till er bilkunniga!

Tack på förhand, /Gotfrida

*edit* Jag kör förövrigt på bensin, och har gjort det ungefär 4 tankar i rad!*edit*
Senast redigerat av Gotfrida (5 december 2010)

925 Inlägg
5 december 2010
konstigt min startar alltid fast den står ute utan motorvärmare men flexifuel vet jag inte om dom e känsligare`?

Feel The Difference

4 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
Har aldrig haft problem innan, det var första gången! Den startar alltid på första försöket, alltid!

* Voff voff *
11 117 Inlägg
5 december 2010
Gotfrida skrev:
Tjena tjena!

Kan börja med att säga att jag är fullständigt nollställd när det gäller bilar och motorer!

Saken är den att jag har ett problem med min S40 som vägrar starta! Igår så kopplade jag in motorvärmaren för första gången, jag fick starta bilen för att köra fram någon meter eftersom sladden inte räckte med 5 cm!

Men när jag 3h senare skulle köra iväg så startar inte bilen. Bilen står alltid ute och har aldrig motorvärmare eftersom det inte finns att tillgå där jag står om nätterna! (var hemma hos föräldrarna igår).

Vi provade med startkablar men problemet återstod, och min hyffsat bilkunnige granne sa att startmotorn gick som den skulle. Hans chansning var att jag hade fått en "bränslepropp?". Så nu har den stått med motorvärmare och en fläkt i ett garage och tinat upp hela natten. hade 14 grader där inne nu i morse!

Men problemet kvarstår, så därför vänder jag mig till er bilkunniga!

Tack på förhand, /Gotfrida

*edit* Jag kör förövrigt på bensin, och har gjort det ungefär 4 tankar i rad!*edit*

Troligtvis blev den sur pga den fick så mycket bränsle när du startade och bara körde fram nå´n meter! Fortsätt nöta på starten eller dra igång den så ska du se att den startar!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (5 december 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

925 Inlägg
5 december 2010
Hoppas de löser sig ska höra runt lite ang detta problemet men jag vet iaf att flexifuel har haft problem i mellan sverige men sin etanol

Feel The Difference

Smålänning
7 887 Inlägg
5 december 2010
Har du något felmeddelande i displayen?

Provat med reservnyckeln?

Som Brådhis skrev så kan den surat ner sig, då den kanske inte riktigt hann med i svängarna vid en snabb start. Dock ska du inte nöta för länge på starten heller då du kan fylla katalysatorn med bensin.

Dra eller rulla igång den är i så fall bättre. Men kolla instruktionsboken först, inte alla moderna bilar som går eller får bogseras igång p.g.a vissa saker.

Hälper inget får du försöka få tag på någon med dator. Kan vara mycket som blivit konstigt, dock är det mest troligt att den surat ner sig om det är en flexifuel, eller att immobilizern jäklas lite med dig...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
Inga lampor som lyser som inte borde lysa!

Vad kan extranyckeln göra för skillnad?

Om bilen blev sur, borde det inte försvunnit/avdunstat efter natten i garaget?

Instruktionsboken sa att man inte fick bogsera igång bilen, det var visst inte bra för katalysatorn! Kanske inte är så farligt att prova att springa igång han något försök?

/Gotfrida

925 Inlägg
5 december 2010
men kör lite på starten och se får du igång den så håll lite högre varvtal och blås ut skiten:)

Feel The Difference

4 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
Vi sprang igång den! Den hade blivit sur som ni sa, tack så hemskt mycket för hjälpen!

/Gotfrida

925 Inlägg
5 december 2010
flexifuel är känsligare... katten tar inte mkt stryk genom att springa igång den men kom ihåg att starta sen stanna direkt kan innebära nersurning:P  Bra att du fick igång den:)

Feel The Difference

Smålänning
7 887 Inlägg
5 december 2010
Legwind skrev:
flexifuel är känsligare... katten tar inte mkt stryk genom att springa igång den men kom ihåg att starta sen stanna direkt kan innebära nersurning:P  Bra att du fick igång den:)

Precis. Bilarn måste gå några minuter annars blir som sånna smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök