3756
Sök

Hög bränsleförbrukning volvo 855 t5 94a automat

97 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
Tänkte kolla om det är nån vänlig själ som kan veta varför jag har så hög bränsleförbrukning. Bilen är steg 3 chippad med ett ladd på 1,2 bar och öppet luftfilter. Jag har en snitt förbrukning på 1,2-1,3 liter milen vid väldigt lugn körning så turbon inte ens laddar typ och ca 2,5-3 liter vid normal o lite hårdare körning. Får inga felkoder heller. väldigt tacksam för svar. Det börjar bli väldigt dyrt o åka hehe.

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
6 december 2010
Vad hade du förväntat dig?

Effekt som en Ferrari och förbrukning som en Lupo?

När du gasar kommer det dra betydligt mer med en trimmad bil än när den kommer från fabrik. Jag har vid 0.8bar som mest haft 10liters förbrukning på 7km ren lek, detta på en 2.5liters nissanmotor.

Vill du sänka förbrukningen bör du kontakta en firma som mappar bilar, och diskutera om det finns en vettig lösning för dig - men det lär kosta lika mycket som vinterns bränsleförbrukning totalt.

8 282 Inlägg
6 december 2010
Körstilen inverkar en hel del. Sen beror det ju på i vilket skick den är i övrigt. Sen är väl inte automaten i dett fallet nåt som påverkar förbrukningen i rätt riktning. Vilket körprogram använder på föresten? Sen är det ju vinter med och då brukar ju förbrukningen gå upp. Kollat lufttrycket i däcken? Behöver ju inte vara ett enda stort fel utan en kombination v flera mindre.

Men, hade jag varit du hade jag lyft på huven och kikat in under och kollat upp om alla slangar är hela, kollat över allt i tänddelar, kikat hur det är med vevhusventilationen. Bara kolla sån där grundläggande saker som man alltid kollar igenom när man misstänker att det är nåt fel.

97 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
kör på econ hela tiden men som sagt vid väldigt lugn  lång körninng så drar den 1,1-1,2. ska kolla över alla slangar i dag o göra rent vevhuset.

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök

Sök