Då fortsätts det... Honda Civic 97 [Bagage ljud bygge]

Bilen ska få ett fint ljudsystem i bagaget, ny inredning, nya stolar och mycket mycket mera.
  • 36 Följare
  • 605 860 Visningar
  • Projektet avslutat 14 augusti 2017
Kenny-83 Företagare & YouTuber
21 augusti 2006 · 1 940 Inlägg

Ja altså om det nu skulle vara plåt som måste kapas så vet jag hur man använder flasfiber för att fixa den eventuella plåten man tar bort, efter glasfibret är på plats så är det ju bara att slipa/spackla så den ser ut exakt som på den andra sidan, rätt mycket jobb fast vill man ha det bra så är det nog så man gör för att få det fint

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
ghost_boy83 CREW
21 augusti 2006 · 2 594 Inlägg

tjena snyggt bygge vilken färg funderar du på att lacka bilen i ?

Kenny-83 Företagare & YouTuber
21 augusti 2006 · 1 940 Inlägg

samma färg som jag har den nu i, silver smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
k0tt3n
22 augusti 2006 · 21 Inlägg

Spännande projekt. Alltid roligt med hemmapulande. Kul att få lite nya idéer och se på ett annat perspektiv. Alltid jobbigt när allt ser halvfärdigt ut, men i slutändan så blir det en WOW känsla när allt är på plats. Kämpa på nu och glöm inte bort och umgås med frugan för annars får du fräsa in något annat namn i plexit tongue

Mitt nya motto för året; Race'a aldrig mot en civilpolis! Man vinner ju för tillfället men förlorar i det stora loppet :P
Kenny-83 Företagare & YouTuber
22 augusti 2006 · 1 940 Inlägg

nja, det är nog HON som får göra det.... de är hennes bil ^^

En pinne blev lite sne fast de gör ingen, den kommer aldrig synas och den är minst lika stabil som den andra "raka" pinnen.

http://img168.imageshack.us/img168/2263/p1010005xa5.jpg

Jag hade inge bra lim liggandes så jag testa limma fast rören med trälim, vi får se i morron om de funka smile

Edit: FAN va LESS jag är på alla vinklar som KONSTANT måste kapas i detta bygge, GHAAA!!!, så nu har jag sagt de smile

2:a Edit, Har ni nån bra ide på hur jag kan minska utrymmet i lådan? det kommer med all säkerhet bli för stor. En till fråga, spelar det nån stårre roll att basrören är lite kortare än det står i pappren att dom ska vara?

Senast redigerat av Sherlia (26 augusti 2006)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
nagasaki.020
23 augusti 2006 · 311 Inlägg

Alltså detta med rören, det är ju till för att få basen att hålla lite lite extra ju. Så ja, om du ska ha rör så skall det va skillnad om skillnaden e mycke men annars så tror jag det skall gå bra om det inte är så stor skillnad..

Kenny-83 Företagare & YouTuber
23 augusti 2006 · 1 940 Inlägg

Dom ska vara ca 22cm långa fast jag har tagit bort ca 1cm på längden och sen 45graders kapat dom

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Fredrik__A Besserwisser
23 augusti 2006 · 312 Inlägg

Som jag förstått så ska man räkna från där röret är "helt", alltså i ditt fall inte från änden utan där snedkapningen slutar. Hajaru? Sen så kan man ju göra så att man anväder sig av en böj på röret för att kunna göra det längre.

Fredrik, Laxå
Kenny-83 Företagare & YouTuber
23 augusti 2006 · 1 940 Inlägg

ja jo ifs så kan jag ju 90graders kapa röret där baki och förlänga den lite.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
23 augusti 2006 · 1 940 Inlägg

Sket i att förlänga röret, för mycket extratid och pengar. Idag har jag börjat lite med utseendet på lådan att formge den med fina kurver etc, sen har jag även häftat dit flistyget fast jag kunde inte häfta dit den helt och hållet eftersom min tjej tappat bort häftpistolen sad får väll köpa en ny i morron och sen börja med första polyesterlagret, äntligen börjar de hända saker, allt roligt wink Tog bara ett fåtalbilder så ni får se dom först i morron på kvällen tillsammans med den kvällens arbete.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
26 augusti 2006 · 1 940 Inlägg

Måste ju testa ifall basen passa.. jupp ^^ Och jo, trälim + glasfiber funka SKITBRA, sitter stenhårt smile
http://img224.imageshack.us/img224/6316/p1010001sc1.jpg

Testa och mäter och funderar
http://img224.imageshack.us/img224/6602/p1010004bo5.jpg

Nu ligger den på rygg fast med flis spänt över den.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/25883/475942_yaroya.jpg

Här är jag i full speed men att dränka flisen, vilket krävde mycket mer än jag trodde, jag blanda upp 250ml polyester fast snabbt insåg jag vilket misstag de var så jag panikgjorde 500ml extra och slängde på det, jag lämna toppen med flit för att kunna plasta från insidan på vissa ställen.
http://img223.imageshack.us/img223/2451/p1010020xt1.jpg

En liten special kontruktion för att få all böjar etc att sitta som de ska, båda träringarna och pinnarna ska bort sen.
http://img223.imageshack.us/img223/3308/p1010022vs2.jpg

Jag blev väldigt utråkad med att vänta så jag byggde en flåtte på ca 15 min, hade ni åkt på den? smile
(den ligger på rygg)
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-59d9959aa57ed55a21a5b563e9366728.jpg

Jo den flöt fin fint, både jag och min tjej satt på den och vi blev inte blöta smile

Som pensel hade jag en 100mm, som behållare till 750ml polyester hitta jag en gammal konservburk som det varit massa korv i. För att få exakt rätt mängd så hade jag en provrörsglas jag snott från kemin när jag var liten, jag fyllde upp med rätt mängd VATTEN och hedde sen vattnet i en glasburk och markerade vattennivån. Efter det så slängde jag bort vattnet och fyllde upp med polyester. Är glad för att jag investerade i en riktig gasmask, den är skön att ha på och har inte behövt filterbyte hittills. Jo lite offtopic, mina 10" basar är 31.6cm i diameter, det är 12.44", rätt feta tongue

Senast redigerat av Sherlia (22 september 2011)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Xoff Volvo tönt... =)
26 augusti 2006 · 2 344 Inlägg

trevligt med ett projekt som verkligen uppdateras typ dagligen smile Själv ligger man ute i garaget å piffar till motorrummet, e dock lite dålig på det där med bilder men några ligger i Galleri & Projekt... lycka till i fortsättningen... smile

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Kenny-83 Företagare & YouTuber
26 augusti 2006 · 1 940 Inlägg

Så där nu var de dära ringarna och pinnarna bortmonterade och så här såg de ut. Jag tror jag var lite slarvig med att blanda härdaren med polyestern för att det var ett ställe som fortfarande var blött när jag kollade fast de gör inget som vanligt ^^. Först hade jag tänkt att lämna toppen öppen för att kunna pula på lite lättare inne i lådan fast näää, jag smällde igen de också sen tongue
http://img401.imageshack.us/img401/1715/p1010001go2.jpg

Så dära, nu så börjar den ta form smile, 2-3 lager över allt (torkar fortfarande)
http://img102.imageshack.us/img102/5702/p1010003qj0.jpg

Fixade fullstorleks länkar på sida 5-6-7, ska fixa 1-4 senare wink

Update (i samma post)
Jag lär mig snabbt detta hur glasfiber ska hanteras, nu använde jag 0.5liter till 2-3 lager på HELA lådan och jag hade väldigt få bubblor, deffenetift inga störande (typ 2 st). Innan jag la på dessa lager så tog jag 40's slippapper på en kloss och slipa så det blev lte jämnare yta och dessutom så slipade jag hål på bubblorna jag orsakat vid tidigare lager. Nu började jag med att slänga på ett tunt lager polyester på hela lådan och lite extra vid de föregående bubblorna. Efter det så tog jag bit för bit och klädde in lådan i rektangulära bitar, sisst av allt använde jag min roller för att trycka ner glasfibret, del för att på en mer kompakt struktur och dels för att ta bort eventuella luftfickor. Gick skitfint, väldigt nöjd med detta lager smile

Edit jo jag vill ochså nämna att innan första lagret med glasfiber så öppnade jag upp för basrören för att kontrolera att "flis lagret" hade klistrat sig fast vid rören och visst hade de de smile Jo och en sak till varför det kan ha gått så mycket polyester vid första lagret, flisen krävde väldigt mycket och vid andra omgången så tog det även mycket då pga jag la ett lager glasfiber på toppen samt dränkte flistoppen med polyester.

Jag vet inte om det är smart eller mindre smart fast jag har inga planer på att lägga mer än 1 lager glasfiber på sjävla monteringsringarna, enda nackdelen är att just mellan ringarna och utanför ringarna, den "skarven" kommer vara rätt tunn men det är ju max nån millimeter vi snackar om så det borde vara bra i alla fall va ?

På måndag blir det att inhandla mer polyester för sidorna i bagaget och diverse andra saker.

Uppmuntrande kommentarer är altid trevligt även fast dom är korta smile (alla bilder kan man nu klicka på för högre upplösning)

Senast redigerat av Sherlia (8 september 2008)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
k0tt3n
27 augusti 2006 · 21 Inlägg

Verkar ju gå snabbt framåtskridande! Tidskrävande arbete du håller på med med plastning och grejer. Hoppas slutresultatet blir bra och kanske bättre än du tänkt dig i början. Byggde en flotte på 15 minuter i väntan.. hehehe tongue Snacka om att utnyttja din fritid effektivt! + att grannarna måste ha haft roligt när dom ser ett par som sitter på en flotte på asfalten och ror febrilt med armarna *ser bilden framför mig* big_smile Blev skitsugen på prova köpa hem en plexiglasskiva och stansa ut något fint och med led lampor, tack för tipset! Keep going!

Mitt nya motto för året; Race'a aldrig mot en civilpolis! Man vinner ju för tillfället men förlorar i det stora loppet :P
Kenny-83 Företagare & YouTuber
27 augusti 2006 · 1 940 Inlägg

nja, detta är ute i skogen med en älv just nedanför huset så vi slängde ut den i vattnet och paddla omkring med en spade och en planka smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kortison
27 augusti 2006 · 31 Inlägg

Ska bli riktigt kul att se resultatet smile

Men du:

Sherlia skrev:
Jo lite offtopic, mina 10" basar är 31.6cm i diameter, det är 12.44", rätt feta

Så med andra så är det tolvor och inte tior!?

Senast redigerat av Kortison (27 augusti 2006)

Drönirettab
27 augusti 2006 · 21 761 Inlägg

Sherlia skrev:
nja, detta är ute i skogen med en älv just nedanför huset så vi slängde ut den i vattnet och paddla omkring med en spade och en planka smile

Med tanke på vattennivåerna i älvarna nu så blev det väl nästan samma sak som att sitta på marken och paddla. Har själv Piteälven som rinner förbi byn och det är skrämmande lite vatten.

Bygget blir fint tycker jag, du ligger inte på latsidan.

Senast redigerat av Drönirettab (27 augusti 2006)

Kenny-83 Företagare & YouTuber
27 augusti 2006 · 1 940 Inlägg

Kortison skrev:
Ska bli riktigt kul att se resultatet smile

Men du:

Sherlia skrev:
Jo lite offtopic, mina 10" basar är 31.6cm i diameter, det är 12.44", rätt feta

Så med andra så är det tolvor och inte tior!?

ne dom är 10" sjävla elementen fast ringarna runt om gör att dom ser är är större.

Nu har jag smält på ett till lager igen så nu är det mellan 3-7 lager på lådan, det är svårt att hålla koll på vart vart man stoppat ett lager och vart man inte stoppat. Jag vet då att på de största ytorna är det yjockast för jag antar att det är där det är som viktigast. om ca 1.5h så ska jag utt och slänga på 1-2 lager igen och då ska det vara minst 5-8 lager på hela lådan. Den största nackdelen just nu är att jag har slut på polyester efter jag nu har varit och fixat de igen så först på måndag har den så många lager den ska ha för att räknas som spelduglig.

Edit/Uppdatering:
Nu är jag klar med ALLA lager på baslådan, jag har ökat minst med 4 lager på hela lådan idag så totalt ska det vara 7-10 lager vilket jag anser ska duga eftersom det är så små ytor samt att dom är böjda vilket gör ytorna till extremt starka!

Imorron ska jag kapa bort kanter och slipa upp hålen samt slipa hela lådan men innan jag gör det kommer jag behöva läsa på lite om vad för spackel samt vad för sandpapper och teknik jag ska andvända mig av. Jag har fotat fast det ser presis ut som de gamla bilderna så jag lägger inte upp dem.

Jag kan ochså meddela att jag blivit asevärt mycket bättre på att plasta, i prinsip får jag inga bubbler och jag kan nu täcka hela baslådan med 2-3 lager innan det börjar klumpa sig! smile

Senast redigerat av Sherlia (27 augusti 2006)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
AlvereZ
27 augusti 2006 · 787 Inlägg

Följer detta bygge noga nu, hehe!
Men bilder vill va ha mannen big_smile

GJ

Glimbrant
27 augusti 2006 · 12 Inlägg

de kommer nog bli bra med ljudbygget.. men de skulle va coolt om du byggde in slut stegen i glas där reserv hjulet brukar sitta.. fast de kanske är så vanligt.. men annars skulle de va coolt med ett steg under plexi vid hjulet o ett i bagageluckans tak..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang