2557
Sök

Volvo 740 16v B234f Högt HC

50 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#21
Hela tiden... Men den går väl mittemellen på 3-4cylindrar... men bilen känns inte orkeslös... och om den skulle vara det borde det synas på lamda värdet...

Mr_Aira
105 Inlägg
12 januari 2011
#22
hur är tomgången`? några felkoder?


50 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#23
Tomgången är bra, som normalt, fast misständningar. Inga felkoder.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
12 januari 2011
#24
Är det likadant oavsett väder?

Hade det där problemet på min 740 också och då var de fördelarlocket som hade en ytterst liten spricka i sej. Kan tillägga att locket som felade var nybytt, kan ha dragit åt det för hårt eller något..
Felet yttrade sej i varjefall under vinter halvåret, löste besiktningen med en liter k-sprit. Men när problemet kom tillbaka under nästa höst i samband med regn så bytte jag alla tänddelar igen och då såg jag sprickan på insidan.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

50 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#25
patrikhornfeldt skrev:
Är det likadant oavsett väder?

Hade det där problemet på min 740 också och då var de fördelarlocket som hade en ytterst liten spricka i sej. Kan tillägga att locket som felade var nybytt, kan ha dragit åt det för hårt eller något..
Felet yttrade sej i varjefall under vinter halvåret, löste besiktningen med en liter k-sprit. Men när problemet kom tillbaka under nästa höst i samband med regn så bytte jag alla tänddelar igen och då såg jag sprickan på insidan.

Okej, har kollat på fördelarlocket kan inte se några sprickor, bytte det för 1000mil sen drygt. Men provade med ett annat från en bil som fungerar, men var ändå samma fel.
Och felet är mycket tydligare innan bilen hunnit bli varm, men det är ändå tydligt när bilen är varm...

94 Inlägg
12 januari 2011
#26
Finns några saker till att felsöka, tändlägesgivaren, tändspolen, har du bytt t-kabeln mellan spolen till fördelarlocket ?

Angående HC hade jag värde på 915 men då läckte avgasystemet mellan katten o mittersta ljudämparen, fixade läckan o kom ner till 150, hittade yterligare en läcka 20cm från slutröret, fixade den o hade 10liter 95a & tankade 15 liter E85 o sen körde jag till bes, fick värde 0 big_smile men jag stängde inte av bilen utan höl den hela tiden varm så inte motor o katt skulle kallna.
Senast redigerat av Hasselhoff666 (12 januari 2011)

Måste man så måste man.

552 Inlägg
12 januari 2011
#27
Kan vara tändstift som inte hör till den motorn. Läckage i avgassystemet även grenröret (Dessa an spricka med åren)  men detta borde du märkt/hört, men för att utesluta det kan du vifta lite med en tunn pappers bit alt. hushållspapper och se om det fladdrar någon stans.

57 Inlägg
12 januari 2011
#28
byt temperatur givaren till sprutet., kan ge värden utanför sprutets mätområde och då går motorn fet .,
annars kan det va luftmassa mätaren som börjar ge upp.,
Senast redigerat av hunn (14 januari 2011)

50 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#29
Tempgivarn är uppmätt, som alla andra givare. Dessutom provat andra givare. Luftmassemätarn fungerar, får rätt volt fram till den också. Även den har jag provat en annan utan resultat.
Hela avgassystemet är tät, då jag testat med rökmaskin.

Skumt fel tycker jag... Folk pratar om att katalysatorn är slut, men tvivlar på det, för lamdan mäter framför katalysatorn, och den borde inte påverka motorn, alltså misständningarna.

57 Inlägg
16 januari 2011
#30
har du kollat så motorn är nollad?? kan ha hoppat en kugg??

50 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#31
Yes, det har jag gjort, Förhållandet mellan kamaxel och vevaxel är rätt. Har glömt skriva det..

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
16 januari 2011
#32
Thomas.s skrev:
Yes, det har jag gjort, Förhållandet mellan kamaxel och vevaxel är rätt. Har glömt skriva det..

De brukar gå helvetiskt illa annars.

Kan du göra en lista på vad du bytt, där du skriver vad som är nytt och vad som är begagnat?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 Inlägg
13 februari 2011
#33
Har du lyckats hitta felet (har själv liknande problem)?

50 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#34
girrr skrev:
Har du lyckats hitta felet (har själv liknande problem)?

Har tyvärr inte hittat felet än. Har inte hållt på så mycket dom senaste veckorna. Men när jag hittar det kommer jag att skriva det här.

3 Inlägg
10 januari 2012
#35
Funnit felet?? Har samma fel med min Volvo 16v.. har också hög hc mellan 200-500..  Den missar också lite på tomgång! Bytt allt nu ju??


50 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
#36
Danneee skrev:
Funnit felet?? Har samma fel med min Volvo 16v.. har också hög hc mellan 200-500..  Den missar också lite på tomgång! Bytt allt nu ju??

Har inte funnit felet. Men skall testa byta kablaget till knacksensorn... Skall göra när tid finnes...

4 Inlägg
17 januari 2012
#37
Jag har liknande problem med min 16v. Kan det ha något med bensinen? blandas det inte i något extra nu på vintern?

bara en vild gissning.


111 Inlägg
14 november 2013
#38
Hittade du felet?

104 Inlägg
22 juli 2014
#39
FredrikBr skrev:
Hittade du felet?

Undrar samma sak!

Mvh. Rocko
* Volvo 960 -92, * VW Caddy 1,6 TDi -14 * Volvo 945 Turbo -95

Bakhjulsdriven
345 Inlägg
22 juli 2014
#40
Är du helt säker på att kamremen står rätt? Den kan står ett par kugg fel åt båda håll utan att det tar i. Och märks inte så värst mkt. Ungefär som du beskriver. Been there!
PHrnfeldt skrev:
Thomas.s skrev:
Yes, det har jag gjort, Förhållandet mellan kamaxel och vevaxel är rätt. Har glömt skriva det..

De brukar gå helvetiskt illa annars.

Kan du göra en lista på vad du bytt, där du skriver vad som är nytt och vad som är begagnat?



Sök