3509
Sök

Volvo 240 glt - 87 går ej

2 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Volvo 245 GLT -87
B230E

Problemet är att den inte startar längre, jag var ute och åkte och bilen bara tvär dog, och nu startar den inte alls. Soppa finns. Den tänder inte till överhuvudtaget. Motorn gick hårt när den la av alltså den spika kanske 3-5 sec, gick på 2-3 cylindrar och sen bara tvär dog den.

Vad kan det vara?

Mvh Oliver

103 Inlägg
9 december 2010
kollat om du har gnista? och kollat om de är soppa fram till insuget?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 december 2010
Fördelare/tändmodul skulle jag gissa.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Gnista har jag, jag tror själv det är soppapumpen men jag är inte hemma just nu så jag har inte kunnat kolla. Tänkte ifall ni visste något annat alternativ.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 december 2010
sopparelä är en favorit...borde sitta runt rattstången på insidan. Kan leda till att bilen bara får soppa i startläge på nyckeln eller tvärtom.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

21 761 Inlägg
9 december 2010
Ja, krånglande pumprelä är ju inte ovanligt. Fick löda om några kopplingspunkter i pumprelät på min 240 GLT-86 för en del år sedan när bilen helt plötsligt fick för sig att starta när den kände för det. Grönt relä som kan sitta med metallklammer vid balken omkring rattstången (som RD_87 skriver).

Om man mäter på säkring nr 4 (till tankpumpen) så ska det finnas spänning medan startmotorn går, den säkringen får nämligen spänning från pumpreläts utgångsstift 87 och är det ingen spänning så kan man msstänka att relät inte drar. Men reläts matning (stift 30) kommer dock från säkring nr 7, det är bäst att mäta även där.

Ifall man "duttar till" på startmotorn i typ en sekund så borde huvudpumpen börja surra när allt är som det ska, det brukar den göra på min iaf. Det är väl ett enkelt test på om den funkar. Annars kan man iof ta loss bränsleslangen innan filtret och stoppa ner i en flaska, sedan köra startmotorn i ett par sekunder. Då ska det komma bra med bensin. smile
Senast redigerat av Drönirettab (9 december 2010)

Sök