Spridarflöde etanol jämfört med bensin?

BellaBlond
9 december 2010 · 32 Inlägg

Spridare som levererar 440cc/min med bensin, vad levererar dom med etanol i stället?
Finns det någon tumregel, procentsats?

/Bella.

SimonGT
9 december 2010 · 105 Inlägg

så länge de e samma tryck så spelar de ingen roll. trycket som avgör, inte bränslet. där emot brukar man vilja höja bränsle trycket då man kör på etanol för o kompensera de lägre energi innehållet.

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
BellaBlond
9 december 2010 · 32 Inlägg

Tack för ditt snabba svar Simon.
Så skillnaden i densitet och viskositet spelar ingen roll för flödet?? ööhm..
Med etanol menar jag E75.

Bella.

SimonGT
9 december 2010 · 105 Inlägg

Ne, de e nog inga större skillnader mellan bensin i E85:ens densitet o visoksitet va? ja tror iaf inte du behöver räkna om! e nog så små skillnader. men kan alltid hoppas nån mer insatt kan ge ett bättre svar:)

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
Sharky
9 december 2010 · 10 287 Inlägg

Jooo, nog spelar skillnad i densitet och viskositet roll. Hur mycket vet jag inte.

Men man kan röka in på Reynolds tal bla om man vill:

http://en.wikipedia.org/wiki/Reynolds_number

Eller Newtons teori:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Viskositet

Här är lite olika viskositetstal:

Ämne      Viskositet (Pa·s)
etanol      1,20· 10−3
aceton      0,326 · 10−3
metanol      0,59 · 10−3
bensen      0,64 · 10−3
vatten      1,025 · 10−3

Etanol verkar bete sig som vatten ungefär men mettis har halva viskositeten.

Jag googlade lite mera och det verkar väl inte så där lätt att räkna på det utan man får nog mäta för att veta.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
9 december 2010 · 10 287 Inlägg

Bingo!

Inlägg nr 13:

http://forum.soe.se/showthread.php?s=1d … amp;page=2

Det verkar som att skillnaden i flöde blir större ju mindre röret är. (Vilket är vad jag tror konsekvensen av newtons teori med "plattor" innebär. Dvs genom att gränsytan är stationär så blir d/dx av skjuvspänningen större med ett rör där diametern (2x) är mindre, mao kommer det att krävas relativt mera kraft i ett tunt rör än i ett grovt rör för att bibehålla ett visst flöde när viskositeten ökar).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ACF Bil tosing
11 december 2010 · 117 Inlägg

Mmmmm i det testet du refererar till är det troligen laminärt flöde.
Vid 3 bars soppatryck i en liten spridare kan jag garantera att du har ett turbulent flöde, dvs "rörets" motstånd betyder inte lika mycket, utan vätskan bakom trycker på en del....
Visst om pumpen inte klarar det ökade tryckmotståndet i rören så fallerar det men om pumpen orkar mata på så tror jag du inte märker någon skillnad mellan bensin och e85 / e75.

Sharky
11 december 2010 · 10 287 Inlägg

Det skulle vara kul om någon gjorde ett prov med bensin <-> e85 med 3 bar, spridare och mätglas. Jag kom ihåg att det var viktigt med viskositeten när jag fick mina 800cc spridare provmätta.
Hur mycket det spelar in vågar jag dock inte säga. Dock så är derviatan på kurvan entydig, dvs ju lägre viskositet - desto mera flöde ( tex luft gentemot tjära). Men som sagt var om diffen bensin <-> e85 gör 1% eller 10% vågar jag inte gissa på.

/Göran



ACF skrev:
Mmmmm i det testet du refererar till är det troligen laminärt flöde.
Vid 3 bars soppatryck i en liten spridare kan jag garantera att du har ett turbulent flöde, dvs "rörets" motstånd betyder inte lika mycket, utan vätskan bakom trycker på en del....
Visst om pumpen inte klarar det ökade tryckmotståndet i rören så fallerar det men om pumpen orkar mata på så tror jag du inte märker någon skillnad mellan bensin och e85 / e75.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Revotech Pedal To The Metal
15 december 2010 · 750 Inlägg

Om men ser till spridar tillverkare så står flödet angivet i cc. ex. 800 cc. Men det står ju ingen skillnad mellan bränslen ex, Bensin 800cc, E85 830cc. Så det lär inte skilja särskillt mycket.

Men jag kan ta och prata med en jag känner som jobbar hos Bosch Motorsport. Det ska han kunna..

Återkommer när jag pratat med honom.


Lite edit här då.



Viskositet Bensin

Den Kinematiska viskositeten hos bensin är vid 40 grader 1 mm2/s eller 1 cSt (centiStoke)

Den kinematiska viskositeten anger hur snabbt en vätska sprider sig i förhållande till sin massa om den hälls ut på en plan yta.

Den kinematiska viskositeten ν definieras som

v= μ/p   där μ är den dynamiska viskositeten och ρ är vätskans densitet i kg/m3

1 cSt = 10−6 m²/s = 1mm²/s


Vid 20 grader har Bensin Viskositeten      0,64   och etanol         1,20.

(uträkning kommer.. Har lite brottom iväg just nu tongue xD )


Mvh

Senast redigerat av Revotech (19 december 2010)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
ACF Bil tosing
15 december 2010 · 117 Inlägg

Revotech skrev:
Om men ser till spridar tillverkare så står flödet angivet i cc. ex. 800 cc. Men det står ju ingen skillnad mellan bränslen ex, Bensin 800cc, E85 830cc. Så det lär inte skilja särskillt mycket.

Men jag kan ta och prata med en jag känner som jobbar hos Bosch Motorsport. Det ska han kunna..

Återkommer när jag pratat med honom.


Mvh

Kanon, är ju trots allt av intresse.
Jag ska oxå ta ett snack med en som gör en hel del spridartester men det blir nog först en bit in i januari.

Sharky
15 december 2010 · 10 287 Inlägg

Jag är rätt intresserad av att veta.

Revotech och ACF: En intressant fråga som jag verkligen ha svar på är om det går att räkna sig fram till den skillnad som blir eller om man måste mäta på varje spridartyp för att veta.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ACF Bil tosing
15 december 2010 · 117 Inlägg

Ett flödes motstånd är ju beroende på hur förträngningar/expansioner/krökningar ser ut så skillnaden (tryckfallet) mellan två olika spridare blir olika om vi nu har skillnad mellan bensin/e85. Förmodligen försumbara mellan olika spridare men i teorin så....
Så för att vara noggran får man ju mäta upp varje spridare men generelt kan man nog ha en tumregel när en sån väl är verifierad.

beemern .......
15 december 2010 · 2 655 Inlägg

enligt en motorsnubbe jag pratade me så skulle man ha 35% större spridare än org om man konverterar till e85. kan stämma?

Sharky
15 december 2010 · 10 287 Inlägg

Det har att göra med olika stökiometriska egenskaper ..tongue

Kort sagt så behövs det mera etanol per liter luft än bensin per liter luft för att blandningen skall bli korrekt.
(Egentligen per kilo luft)

/Göran

beemern skrev:
enligt en motorsnubbe jag pratade me så skulle man ha 35% större spridare än org om man konverterar till e85. kan stämma?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
beemern .......
15 december 2010 · 2 655 Inlägg

ahaa tongue ja fråga inte mej om insprutning tongue. jag håller bara på me riktiga grejer... (förgasartrimma) lollollollol


Sharky skrev:
Det har att göra med olika stökiometriska egenskaper ..tongue

Kort sagt så behövs det mera etanol per liter luft än bensin per liter luft för att blandningen skall bli korrekt.
(Egentligen per kilo luft)

/Göran

beemern skrev:
enligt en motorsnubbe jag pratade me så skulle man ha 35% större spridare än org om man konverterar till e85. kan stämma?

Cyklop
16 december 2010 · 1 277 Inlägg

Samma sak gäller ju för insprutning och förgasare och har man inte en ordentligt trimmad bil utan bara vill konvertera brukisen så på förgasare ska alla munstycken bytas till ca trettio procent större, dock angående insprutning så e ja inte säker men det kan va så att man bara behöver ställa upp bränsletrycket eller byta regulatorn till en ännu bättre eller som sagt även spridare.
Men hur mkt man måste göra beror ju på vilken bil det är och om den är trimmad på nåt sätt tongue

(hoppas ja inte e helt ute å cyklar nu)

schnauz
16 december 2010 · 1 758 Inlägg

De flesta spridartillverkare flödestestar sina spridare med n-Heptan, minns inga exakta nuffror för viskositet men för att få fram motsvarande flöde för bensin brukar man lägga på cirka 3-4%.
Ingen som känner nån med en testrigg för spridare? Intressant detta!

Liten parentes angående förbrukning E85 kontra bensin:
Energiinnehållet i handelsbensin är cirka 32 MJ/l, medan E85 ligger på cirka 23 MJ/l. Bensin innehåller alltså cirka 40% mer energi.
Dock har E85 högre oktantal, vilket (bland annat) innebär att man kan köra med högre komp och/eller aggresivare tändning, vilket i slutändan innebär att en motor som optimeras för etanol istället för bensin kräver cirka 30% mer bränsle.

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
16 december 2010 · 764 Inlägg

schnauz skrev:
De flesta spridartillverkare flödestestar sina spridare med n-Heptan, minns inga exakta nuffror för viskositet men för att få fram motsvarande flöde för bensin brukar man lägga på cirka 3-4%.
Ingen som känner nån med en testrigg för spridare? Intressant detta!

Liten parentes angående förbrukning E85 kontra bensin:
Energiinnehållet i handelsbensin är cirka 32 MJ/l, medan E85 ligger på cirka 23 MJ/l. Bensin innehåller alltså cirka 40% mer energi.
Dock har E85 högre oktantal, vilket (bland annat) innebär att man kan köra med högre komp och/eller aggresivare tändning, vilket i slutändan innebär att en motor som optimeras för etanol istället för bensin kräver cirka 30% mer bränsle.

Fast att du behöver mer etanol än bensin beror ju av stökiometrin, alltså förhållandet mellan bränsle och luft som ger fullständig förbränning. Det är därför förbrukningen blir högre.

Jag får det dessutom till att vi behöver 56 volymprocent mer e85 än bensin (63 wt%), vilket ger oss 23*1,56/32 =~ 12% högre relativt energiinnehåll för e85.

Beräkningar:
1/AFR(e85) = 1/9,0 = ,1111            [kg e85 / kg luft]
1/AFR(bensin) = 1/14,7 =  ,0680     [kg bensin / kg luft]

,1111/,0682 = 1,63                    [förhållandet etanol/bensin per kg luft]

m'(E85) = m'(bensin)*1,63         m' = massflöde

m' = v'*rå                                 v' = volymflöde, rå = densitet

v'(e85)*rå(e85) = 1,63*v'(bensin)*rå(bensin)

v'(e85) = 1,63*v'(bensin)*rå(bensin)/rå(e85)

sätt v'(bensin) = 1 och sätt in värden:

v'(e85) = 1,63*1*750/784 = 1,559 =~ 1,56

Senast redigerat av axelj (16 december 2010)

torpis Forummoderator
16 december 2010 · 10 572 Inlägg

cykelpump skrev:
angående insprutning så e ja inte säker men det kan va så att man bara behöver ställa upp bränsletrycket eller byta regulatorn till en ännu bättre eller som sagt även spridare.
Men hur mkt man måste göra beror ju på vilken bil det är och om den är trimmad på nåt sätt tongue

(hoppas ja inte e helt ute å cyklar nu)

bara och bara...   säg att man vill ha 30% mer soppa så måste bränsletrycket vara 5bar i grundtryck. vill du ha 50% mer vilket egentligen är mer rätt hamnar vi på nästan 7bar i soppatryck.  inte undra på att folk tror att etanolen äter bränslepumpar och ledningar, att begära dubbla soppatrycket av en 30 år gammal 740 är ju att tänja på gränsen, eller hur :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Cyklop
16 december 2010 · 1 277 Inlägg

torpis skrev:

cykelpump skrev:
angående insprutning så e ja inte säker men det kan va så att man bara behöver ställa upp bränsletrycket eller byta regulatorn till en ännu bättre eller som sagt även spridare.
Men hur mkt man måste göra beror ju på vilken bil det är och om den är trimmad på nåt sätt tongue

(hoppas ja inte e helt ute å cyklar nu)

bara och bara...   säg att man vill ha 30% mer soppa så måste bränsletrycket vara 5bar i grundtryck. vill du ha 50% mer vilket egentligen är mer rätt hamnar vi på nästan 7bar i soppatryck.  inte undra på att folk tror att etanolen äter bränslepumpar och ledningar, att begära dubbla soppatrycket av en 30 år gammal 740 är ju att tänja på gränsen, eller hur :-)

ja tongue men som sagt e inte absolut haj på detta smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang