4598
Sök

740 som är LITE konstig

26 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
tjenare.
bilen är lite konstig. den går bara igång om man kopplar ur lmm annars är det nästan omöjligt.
det spelar ingen roll om man har full gas eller bara ger lite . blir likadant endå . låt mig pressentera ångloket cool

http://www.youtube.com/watch?v=sMubmYMbdYY

det är en 740 glt 16v 90:a
Senast redigerat av abbe_24 (10 december 2010)

1 915 Inlägg
10 december 2010
Din motor går inte på alla 4....
Har du gnista på alla tändstift ?
Längesen du gjorde en service ?
Byt tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor o luftfilter, om det är längesen.

Kolla felkoder och testa med en annan LMM.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

26 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
Louksor skrev:
Din motor går inte på alla 4....
Har du gnista på alla tändstift ?
Längesen du gjorde en service ?
Byt tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor o luftfilter, om det är längesen.

Kolla felkoder och testa med en annan LMM.

ja jag har gnista på alla 4.
gjorde nyss service
har provat att tagit rotor. fördelare. tändmodul.tändspole.tändkablar från en annan bil.
har kollat felkoder. och bilen ska funka utan att LMM är ikopplad.
gjorde ett kompprov innan det blev såhär och då vat det bra.
kan ju säga att den funka skit bra innan den blev sådär och det blev bara under natten.
verkar vara mycket soppa i oljan också för den är utspädd och luktar bensin som fan.

55 Inlägg
10 december 2010
Kan vara Lmm hade lika dant fel att den inte startade provade byta lmm och då funkade den.

26 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
har kopplat ur den för och startat och det funka fint

55 Inlägg
10 december 2010
Kopplar du på kontakten igen efter den startat och den går?
Inga lampor eller felkoder?

26 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
nej lär koppla ur den innnan jag startar dem. och jag kan inte släppa gasen innan den dör och den går inte att gasa upp den i varv heller och med LMM ikopplad från start så går den inte ens att starta. man kan trampa full gas och den bara står sådär som i filmen. och har kollat felkoder och det gav inget. och inga lampor lyser

55 Inlägg
10 december 2010
Kolla så kamremen sitter rätt

26 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
får väll ta och göra det imon men det låter osanoligt för remmen är rätt ny.

55 Inlägg
10 december 2010
Tänkte mest på att dom brukar gå sönder om balansaxelremmen går av Skadar inte att kolla:)

26 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
det sitter ingen balansaxelrem på den och för tillfället har jag inga kåpor över kamremmen.

55 Inlägg
10 december 2010
ok kan ju kommit något i mellan en mus eller vad som helst så att den hoppat (bara en vild gissning)

26 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
aa det är ju sant blir nog en koll på dedär imon.

326 Inlägg
10 december 2010
gör komp prov igen. tänkte mest för att de va soppa i oljan. de går ju fort att göra de smile nån kabel som hoppat ur någonstans? då där gick min när jag bytte motor, då hade jag blanda ihop 2 kablar så kallstartsventilen va öppen hela tiden. men bytte plats och så funka den som den skulle igen smile kan vara värt att kolla kablar. testa byt lmm iaf.

26 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
så nu har jag gjort ett nytt komp prov och som högst kom det upp i 14bar på en cylinder. är det inte lite väll högt. och lägsta låg på 12 och dom andra 2 därimellan med så det skillde ju aldrig mer än 2 bar. tror även toppen är portad. och kamremmen stog rätt. men tror felet kom efter det blev kallt ute. men soppa har jag kollat så det kommer så nån isprop är det inte

26 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
såg även nu att oljan i motorn var grymt utspädd med bensin

456 Inlägg
10 december 2010
Om det inte gör nån skillnad när du byter LMM och du hade prövat med en annan tändmodul så kanske det kan va värt att pröva databoxen om du har möjlighet?
Att det kommer bensin i oljan är ju inte konstigt om du har prövat att starta den en massa gånger och den inte går igång...

Skillnaden som blir när du drar ur kontakten på LMM är ju att den slår över till Limp home läge vilket gör att den fetar på lite mer bensin än vanligt. Kanske nåt som gör att den får för lite bensin?
Isf är väl steg ett att mäta upp hur mycket pumparna ger så det inte är nåt där som strular...

growing old is mandatory growing up is optional

26 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
pumparna är det inget fel på dom sprutar fram soppa som f*n. kollade spridarna nu och när man kör på starten så sprutar dom hela tiden. vad är det för fel då? för det kan ju inte vara normalt.

1 722 Inlägg
10 december 2010
jag kom på att tänka på Kanske tändstifthattarna i fel ordning tongue?

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

456 Inlägg
10 december 2010
om spridarna står öppna konstant så brukar det vara ett tecken på att databoxen är bränd...
Du har inte bytt några spridare eller några andra ändringar när det här började?

growing old is mandatory growing up is optional

Sök