12 december 2010
Trådstartare
Nu har min trogna traktor gett upp.
Bil: Volvo 744-883GL, B230F med Bosch LH 2.4, M47 växellåda, ingen AC.
Årsmodell: 1990
Miltal: 493xx mil
Inga modifieringar.
Körde igenom en vattenpöl över vägen i ca 70, har gjort det många gånger, men idag gick det inte.
Kom i vatten i bilen, efter det gick den fortfaronde klockrent att köra, precis som vanligt typ, men ingen tomgång., startade lätt om man höll lite gas och gick perfekt. Men nästan hemma började den gå på tre, stannade, då fanns tomgång på tre, sen stängde jag av, och sen dess startar den inte.
Det har kommit in lite vatten i boxen, men den har jag torkat inomhus i hopp om att det hjälpte, men det finns ingen ström till bränslepumparna, men det knäpper i bränslepumpsrelät vad jag kan känna när jag slår på tändningen.
Inga felkoder på tändning, 1-1-1
Går inte att kolla på bränsle längre då det inte finns någon kontakt med boxen, blinkar till i diagnoslampan när jag slår på tändning med kontakten i 2:ans anslutning, men händer inget efter att jag tryckt på knappen. Från början lyste dioden hela tiden, men den slocknade efter att boxen vart torkad.
Alla säkringar hela. Bränslepumpsrelät har aldrig strulat innan.
Har aldrig haft start- eller driftproblem innan. Bilen har varit pigg och dragit 0,8-0,9 per mil, aldrig över. Bränslefilter bytt för ca 1500 mil sen, vevaxelgivare 3000 mil. Lufmassemätare 4000 mil.
Har jag en kass box på halsen eller?
Ska iväg nu efter maten och kolla upp den mot ett elschema.
Länka gärna in tråden om det finns någon liknande, jag kollade igenom en stor del av dom och hittade ingen med samma problem.
Jag måste ha bilen till jobbet 7 mil bort imorgon. Och hur roligt det än är att frysa vill jag inte köra min motorcykel i saltlaken.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!