Bensinskallen skrev:
KHRacing skrev:
Bensinskallen skrev:
Krav på de också?
Måste fan läsa reglerna själv.....Tror inte det är krav på det då batteriet sitter i ett avskiljt utrymme, men jag tänker på förarens säkerhet samt att det sitter precis intill tanken..... OM det händer något.
& så de små blecken du satt som batterihållare, sätt mkt hellre ett hålband runt hela batteriet.Har fixat bild på hur fästet ser ut så ska ni få se att det inte är så klent
Men det sitter alltså stenhårt, är det något som går sönder är det i så fall plasten i batteriet som spricker för att det ska släppa. Pluspolen kommer täckas ordentligt förstås för säkerhet, kanske ordna ett lock för hela batteriet om vi kommer över något bra
Tyvärr räcker inte stenhårt, det ska vara indiotsäkert.
Hur stor är tanken? Tanklocket åker du på byta ut iaf.
Jag skulle även montera stålband runt tanken, dom små alu-flärparna är inte mycket att hänga i granen.
TR 5.21 Batteri
Batteri(erna) måste vara säkert fastsatt(a) och täckt(a) för att undvika kortslutning och läckage. Om batteri(erna) flyttas från sin originalplacering, ska det/de sättas fast i chassiet i en övre och en undre metallram förbundna med minst 2 st. 10 mm. bult. I chassiet ska underramen vara fastsatt med min 4 st. M8 bult. I varje skruvförband ska monteras en förstärkningsbricka med en tjocklek på min. 3 mm. och en yta på min. 20 cm2 Batteriet ska inneslutas i en låda av ej ledande material. Om batteri(erna) placeras i kupéutrymmet (i de klasser där så tillåts) eller i bagageutrymmet på en tvåvolymsbil, är det endast tillåtet bakom bakre delen på framstolen(arnas) tänkta tvärlinje. I detta fall ska batteriboxen vara vätsketät och avluftas med en slang som sträcker sig utanför kupéutrymmet, se skiss 255-10 och 255-11.
RC-T SN 3.2 Bränslesystem
Originaltank ska borttagas. När originaltank demonteras ska hål som uppstår täckas med plåt av
samma tjocklek som original golv eller max 2 mm. Säkerhetstank av typ FIA/FT3 eller FIA/FT3
1999 rekommenderas.
- Tekniska regler SUPER NATIONELL (SN) - SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
Tekniska regler för klass Super Nationell - Utgåva: Oktober 2010 Sidan 6 av 15 ©
2010 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
Bränsletank (max 20 liter) ska vara monterad utanför kupéutrymmet och minst 30 cm i sidled
och längdled från karossens yttersida.
Tanklocket ska vara av typ med gängor. Bränsletank får ej vara placerad i motorutrymmet.
Bränsleledningar i motor och bagageutrymme skall vara avsedda för bränsle och tåla minst 8 bar
i tryck, skarvar får vara fasta kopplingar eller med slangklämmor om slang används. Detta gäller
ej bilar med insprutningssystem.
Avskiljningsvägg mot kupéutrymmet ska vara vätsketät och inte vara av brännbart material.
Transparant vägg av polykarbonat är tillåten.
Bränsleledning som kan utsättas för mekanisk påverkan ska vara skyddad. I kupéutrymmet får
bränsleledning inte vara skarvad.
Bilens samtliga bränslepumpar får endast arbeta när motorn är igång utom vid själva
startögonblicket.
Spjällaxel ska i sin helhet vara påverkad mekaniskt.
Spjällaxel ska vara försedd med returfjäder som stryper gastillförseln vid fel på gasreglage.
Motorns luftintag får inte vara monterat i kupéutrymmet.