2714
Sök

Saab 9-3 turbo -99 - Elfel?

40 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
Har några fel på bilen som jag börjar bli ganska less på... Det som stör mig mest är att larmdosan slutar fungera titt som tätt, (har inte med själva dosan att göra) Har hänt 5 gånger nu på kort tid att jag har låst och larmat bilen för att när jag sedan ska låsa upp inte kunnat göra det. Får då låsa upp med nyckeln och vrida om tändningen för att få larmet att sluta gå. I samband med det har även låset på vänster dörr "låst" sig. Har testat med låsolja, men det verkar mer som något mekaniskt, höger sida funkar utan problem.

Dessutom har jag ett problem som inte verkar allt för ovanligt på 9-3orna, nämligen att när man tar ur nyckeln stängs inte tändningen av, utan man får peta till lite med fingrat för att den ska stängas av. I samband med att det händer går det inte heller att använda dosan så jag funderar på om det kan ha nåt sammanhang? Att den hoppar igång efter att bilen är låst. Dock hoppar inget annat igång i bilen som det borde göra då.

Sista grejen som inte stör mig så hemskt mycket men ändå är irriterande är att ac:n startar om sig ibland. Den tystnar och så står det "0" nånting på den i 20-30 sekunder innan den hoppar igång och går som vanligt igen.

Någon som har liknande fel och eller har någon aning om vad det kan vara? Börjar bli ganska jobbigt att stå på en parkering full med folk och kasta sig in i bilen för att få tyst på larmet så fort som möjligt.

1 020 Inlägg
14 december 2010
tändlåset o larmet har med varandra att göra tändningen stängs ej av om låset ej kommer helt upp o då går det ej att larma låsolja brukar funka själv tog jag någon annan sprutolja i låset vilket resultera att det låste sig för all framtid du har inte fått upp service stöldlarm i sid ?? att acn startar om och det står 0 är kallibrering varför den gör så vet jag inte men prova kallibrera den har för mig man trycker auto o off samtidigt då visar den 0-0 i displayen en stund visar den annat e det felkoder på acn

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

40 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
Tack för svaret.

Ska ta och kika på det där med ac:n.

Låter dock konstigt ändå att det skulle ha med tändningen att göra då det har hänt fast jag har sett till så att tändningen verkligen är av innan jag går ur bilen. Dessutom borde väl batteriet ta stryk ganska fort om tändningen hoppar igång efteråt? Hade i lite låsolja idag iaf, så vi får väl se om det blir bättre.

1 020 Inlägg
15 december 2010
provat med extranyckel?när du larmar trycker du 2 ggr så du hör det tuta? isåfall larmar du så låsen låser i ett typ spärrläge därav kanske problem o låsa upp med nyckel kanske?
vanligt fel är att man får upp service stöldlarm i displayen några ggr sen blir batteriet kasst i larmenheten o det blir problem o larma av o ibland larmar den utan anledning batterina går ej att byta ingen som fått det att funka vad jag vet ny enhet kosta 2600 på saab känner du någon som har en 9-3 eller 9-5 låna hans enhet o prova om det funkar dom är inte bundna till bilen eller gör en felsökning då brukar datan skvallra om enheten är slut

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Sök