Saab 93 chippning.

Theonethe
16 december 2010 · 47 Inlägg

Hej, undrar var hur och vad det kostar att chippa bilen. Och är det som alla säger att den drar mindre brännsle? Tips tips tips tack! smile

Kör med lycka!
BMW 316d "Black Beauty" (2010)
Saab 9-3 "Mammas" (2005)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 december 2010 · 6 170 Inlägg

Var ?
Beror ju på vilken leverantör du väljer wink   men både tex BSR och Maptun brukar säljas genom åf lite överallt.

Hur ?
Beror också på leverantör/budget. BSR har sin PPC, speedparts har utbytesbox eller PPC och Maptun har utbytesbox eller sin "MapTuner" med ungefär samma funktion som en PPC om jag fattat rätt.

Kostnad ?
Beror på om du väljer chip ifrån billigachips.se eller dom dyraste alternativen från BSR, SP och Maptun med PPC...

Mindre soppa drar den knappast, du kommer att trycka gasen i botten mer efter chippning så att bränslekurvan har optimerats lär du inte märka av. Rent teoretiskt så drar bilen mindre soppa men eftersom du chippar bilen för att få mer effekt så gillar du nog att gasa lite och gör du det så kommer bilen snarare dra mer soppa än innan.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 december 2010 · 6 170 Inlägg

Kollade lite på MapTuns steg ett och Speedparts (BSRs) Steg ett nu och efter att ha studerat effektkurvorna hade iaf jag tagit MapTun.

Båda alternativen kostar ungefär samma (MT 7995kr och SP 7900kr) och båda inkluderar PPC som sparar originalprogrammet från bilen och låter dig lägga in det igen när du vill. MapTunern har fördelen att den kan ändra både fartspärr och hjulkalibreringen på din bil samt dessutom visa dig när du ska växla för bästa bränsleekonomi om du vill det, dessa funktionerna vet jag inte om BSRs PPC har då jag inte är lika påläst om den.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Sketstopp24v STREETRACER
16 december 2010 · 892 Inlägg

Finns juh folk som kan "suita" den lite billigt åt dig..

Gällande fabrikschip:
BSR skulle jag nog itne lämna min saab till... Maptun,Nordic elr speedparts har det du söker..  gå in på deras hemsidor,ta kontakt företagen o ta det som känns bäst smile

med rätt programvara så drar den mindre sopp på låg belastning då man optimerar förbränningen osv... så ja smile men annars är det som TBOC_Razor säger... med mer effekt så gasar man mer o den drar mer soppa istället wink

Bmc Crew
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 december 2010 · 6 170 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
Finns juh folk som kan "suita" den lite billigt åt dig..

Gällande fabrikschip:
BSR skulle jag nog itne lämna min saab till... Maptun,Nordic elr speedparts har det du söker..  gå in på deras hemsidor,ta kontakt företagen o ta det som känns bäst smile

med rätt programvara så drar den mindre sopp på låg belastning då man optimerar förbränningen osv... så ja smile men annars är det som TBOC_Razor säger... med mer effekt så gasar man mer o den drar mer soppa istället wink

En liten grej bara: Speedparts enda chip till 9-3 vad jag kan se är just BSRs PPC och det är också en anledning till att jag hellre valt MapTuns programvara. Maptun har gjort sina grejor själva medans Speedparts bara säljer vidare BSRs programvara.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Sketstopp24v STREETRACER
17 december 2010 · 892 Inlägg

Isf.. är det Maptun som gäller!

All info står juh säkert på deras hemsida o så smile

Bmc Crew
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
17 december 2010 · 6 170 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
Isf.. är det Maptun som gäller!

All info står juh säkert på deras hemsida o så smile

Nja, finns ju Nordic med wink

Men jag tror inte att dom har någon form av PPC. Fast deras trim är nog billigare med så det beror ju på vad man är ute efter.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Revotech Pedal To The Metal
19 december 2010 · 750 Inlägg

Jag hade ju utan tvekan kört på BSR grejor.. Speciellt om jag har en 9-3. Det sitter mycket kompetens bakom de mappningarna tackvare eden mfl.

Inget större fel på de andra tillverkarna.. Familjen Uhr kan ju absolut sina siffror de med.
Men jag hade kört på BSR alla dagar i veckan!!

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
-stoffe-
19 december 2010 · 1 271 Inlägg

Revotech skrev:
Jag hade ju utan tvekan kört på BSR grejor.. Speciellt om jag har en 9-3. Det sitter mycket kompetens bakom de mappningarna tackvare eden mfl.

Inget större fel på de andra tillverkarna.. Familjen Uhr kan ju absolut sina siffror de med.
Men jag hade kört på BSR alla dagar i veckan!!

bara för att du jobbar där tongue

Revotech Pedal To The Metal
19 december 2010 · 750 Inlägg

-stoffe- skrev:

Revotech skrev:
Jag hade ju utan tvekan kört på BSR grejor.. Speciellt om jag har en 9-3. Det sitter mycket kompetens bakom de mappningarna tackvare eden mfl.

Inget större fel på de andra tillverkarna.. Familjen Uhr kan ju absolut sina siffror de med.
Men jag hade kört på BSR alla dagar i veckan!!

bara för att du jobbar där tongue

Gör jag inte alls... tongue

Nä men jag har absolut inga problem med övriga firmor. Men säger bara att folket som gjort mapparna till 9-3 ( och övriga bilar för den delen ) är väääldigt kompetenta på området.

Va skulle du valt då stoffe ? smile till 9-3 ?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Sketstopp24v STREETRACER
19 december 2010 · 892 Inlägg

Av erfarenheter...
T7 system...  Maptun
T5 system..   Nordic
T8 kan jag inte uttala mig om...

Men BSR kan inte trimma SAAB!! volvo.. ja.  SAAB nej..

om man då inte "suitar" den för att verkligen få det optimalt smile

men måste man ha typ PPC variant så hade jag lagt mina pengar på Maptuner istället...
men men that´s just me smile

Senast redigerat av Sketstopp24v (19 december 2010)

Bmc Crew
-stoffe-
19 december 2010 · 1 271 Inlägg

Revotech skrev:

-stoffe- skrev:

Revotech skrev:
Jag hade ju utan tvekan kört på BSR grejor.. Speciellt om jag har en 9-3. Det sitter mycket kompetens bakom de mappningarna tackvare eden mfl.

Inget större fel på de andra tillverkarna.. Familjen Uhr kan ju absolut sina siffror de med.
Men jag hade kört på BSR alla dagar i veckan!!

bara för att du jobbar där tongue

Gör jag inte alls... tongue

Nä men jag har absolut inga problem med övriga firmor. Men säger bara att folket som gjort mapparna till 9-3 ( och övriga bilar för den delen ) är väääldigt kompetenta på området.

Va skulle du valt då stoffe ? smile till 9-3 ?

till nya vet jag inte men gamla nordic

Revotech Pedal To The Metal
19 december 2010 · 750 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
Men BSR kan inte trimma SAAB!! volvo.. ja.  SAAB nej..

Vet du vem eden som sitter hos BSR är?

Robin sandbergs etanol Rallybil - BSR
Koenigsegg CCXR - BSR (världens snabbaste bil )
1000 hk SAAB V6 - Eden - http://www.93ssr.com/gallery/116/

Mfl.... Om det är något de kan så är det ju SAAB

Mvh

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Sketstopp24v STREETRACER
19 december 2010 · 892 Inlägg

Revotech skrev:

Sketstopp24v skrev:
Men BSR kan inte trimma SAAB!! volvo.. ja.  SAAB nej..

Vet du vem eden som sitter hos BSR är?

Robin sandbergs etanol Rallybil - BSR
Koenigsegg CCXR - BSR (världens snabbaste bil )
1000 hk SAAB V6 - Eden - http://www.93ssr.com/gallery/116/

Mfl.... Om det är något de kan så är det ju SAAB

Mvh

ptja.. nu e det väl inte den klassen man snackar direkt? wink

Jag körde ifrån ALLA (som rejsade mot mig) 260-290hk Saabar som va BSR trimmade med min Maptun Steg 3 saab...  körde även ifrån en 300hk 9-5Aero från BSR med min T7-suitade SAAB med 270hk/400nm  så är   mina erfarenheter.. Hade dock inte en suck emot en 300hk Nordic trimmad bil så..
Maptun elr Nordic är det som gäller för mig när det gäller saab!

lyckades även sänka förbrukningen på några cl/milen med steg 3 om jag tog det lungt.. körde mkt landsväg osv..

Bmc Crew
Revotech Pedal To The Metal
19 december 2010 · 750 Inlägg

Sketstopp24v skrev:

Revotech skrev:

Sketstopp24v skrev:
Men BSR kan inte trimma SAAB!! volvo.. ja.  SAAB nej..

Vet du vem eden som sitter hos BSR är?

Robin sandbergs etanol Rallybil - BSR
Koenigsegg CCXR - BSR (världens snabbaste bil )
1000 hk SAAB V6 - Eden - http://www.93ssr.com/gallery/116/

Mfl.... Om det är något de kan så är det ju SAAB

Mvh

ptja.. nu e det väl inte den klassen man snackar direkt? wink

Jag körde ifrån ALLA (som rejsade mot mig) 260-290hk Saabar som va BSR trimmade med min Maptun Steg 3 saab...  körde även ifrån en 300hk 9-5Aero från BSR med min T7-suitade SAAB med 270hk/400nm  så är   mina erfarenheter.. Hade dock inte en suck emot en 300hk Nordic trimmad bil så..
Maptun elr Nordic är det som gäller för mig när det gäller saab!

lyckades även sänka förbrukningen på några cl/milen med steg 3 om jag tog det lungt.. körde mkt landsväg osv..

vadå inte den klassen.. Vad är det för klass vi snackar då??

Körde ifrån de på strippen då eller på vägen?

Jag säger inte att de ger mest effekt... Jag säger bara att jag hade litat mest på BSR eftersom att motorn inte ska gå sönder direkt med.  Lite fel pill i tändmappen och du kan blåsa en motor bra fort..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Janneutanb
19 december 2010 · 7 271 Inlägg

Revotech skrev:

Sketstopp24v skrev:

Revotech skrev:

Vet du vem eden som sitter hos BSR är?

Robin sandbergs etanol Rallybil - BSR
Koenigsegg CCXR - BSR (världens snabbaste bil )
1000 hk SAAB V6 - Eden - http://www.93ssr.com/gallery/116/

Mfl.... Om det är något de kan så är det ju SAAB

Mvh

ptja.. nu e det väl inte den klassen man snackar direkt? wink

Jag körde ifrån ALLA (som rejsade mot mig) 260-290hk Saabar som va BSR trimmade med min Maptun Steg 3 saab...  körde även ifrån en 300hk 9-5Aero från BSR med min T7-suitade SAAB med 270hk/400nm  så är   mina erfarenheter.. Hade dock inte en suck emot en 300hk Nordic trimmad bil så..
Maptun elr Nordic är det som gäller för mig när det gäller saab!

lyckades även sänka förbrukningen på några cl/milen med steg 3 om jag tog det lungt.. körde mkt landsväg osv..

vadå inte den klassen.. Vad är det för klass vi snackar då??

Körde ifrån de på strippen då eller på vägen?

Jag säger inte att de ger mest effekt... Jag säger bara att jag hade litat mest på BSR eftersom att motorn inte ska gå sönder direkt med.  Lite fel pill i tändmappen och du kan blåsa en motor bra fort..

Ja för att det är många som har spikat sönder sina motorer med steg 3 chip wink
Det skiljer knappast mycket mellan dom olika bolagen...
Välj det du har närmast och det du får bäst bemötande av.

mannen666666 preem pump
19 december 2010 · 836 Inlägg

Theonethe skrev:
Hej, undrar var hur och vad det kostar att chippa bilen. Och är det som alla säger att den drar mindre brännsle? Tips tips tips tack! smile

räkna med att få byta koppling inom en snar framtid om du chippar den.

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
Revotech Pedal To The Metal
19 december 2010 · 750 Inlägg

Brains skrev:

Revotech skrev:

Sketstopp24v skrev:

ptja.. nu e det väl inte den klassen man snackar direkt? wink

Jag körde ifrån ALLA (som rejsade mot mig) 260-290hk Saabar som va BSR trimmade med min Maptun Steg 3 saab...  körde även ifrån en 300hk 9-5Aero från BSR med min T7-suitade SAAB med 270hk/400nm  så är   mina erfarenheter.. Hade dock inte en suck emot en 300hk Nordic trimmad bil så..
Maptun elr Nordic är det som gäller för mig när det gäller saab!

lyckades även sänka förbrukningen på några cl/milen med steg 3 om jag tog det lungt.. körde mkt landsväg osv..

vadå inte den klassen.. Vad är det för klass vi snackar då??

Körde ifrån de på strippen då eller på vägen?

Jag säger inte att de ger mest effekt... Jag säger bara att jag hade litat mest på BSR eftersom att motorn inte ska gå sönder direkt med.  Lite fel pill i tändmappen och du kan blåsa en motor bra fort..

Ja för att det är många som har spikat sönder sina motorer med steg 3 chip wink
Det skiljer knappast mycket mellan dom olika bolagen...
Välj det du har närmast och det du får bäst bemötande av.

Fler än man tror

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
PerArne Mycke vill ha mer...
19 december 2010 · 611 Inlägg

Du som är ifrån norrland borde kolla i de här "gänget"

www.bilotrim.se

Jag tvekar inte att höra av mig till dom då jag inte hört nåt negativt om dom och att dom har väldigt trevligt bemötande och inte så långt ifall man vill göra ett personligt besök där. Dom har hållt på med Saab väldigt länge och vet vad dom snackar om så det är dom vi i Norrland borde vända oss till.

Jag kommer att bli kund där så fort vägen är bar och intercooler och avgassystem bytts ut på bilen.

//Per-Arne
seb
19 december 2010 · 40 Inlägg

När det gäller T7 är mitt personliga val Hirsch eller Maptun ifall jag skulle köpa mjukvara.

Efter det är det ett långt glapp neråt till Nordic, BSR, PowerChip och annat. 

Skillnaden mellan mjukvarorna hos de olika trimfirmorna är oftast rätt stor. Trionic7 är ett så pass avancerat system att man kan göra på flera olika sätt för att få den luftmängd/tändning man vill åt.  Vissa med en förkärlek på att sätta knacksystem och annat ur system.

Senast redigerat av seb (19 december 2010)

Saab 9-5 "Black Teufel" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang