beemern,s bmw 1602.. lite fräsiga delar.

Etingelholm
31 december 2010 · 979 Inlägg

beemern skrev:

AnderssonE30 skrev:
ska lätt följa denna tråden då du bygger eget extraktor:D jag trodde att vanliga avgasrör inte va lämpade att bygga grenrör på då dom är tunna samt 2" stora?!

jodå de funkar fint de. extraktorröret jag kapar sönder som mall för att bygga detta var också byggt i samma sorts rör som avgasrör fast dom var bockade och inte svetsade bitar så som jag gör nu. det är 45mm rör (2tum är 50mm)  smile

jaha ja smile vart köpte du 45 mm rören då?

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
hemmafixarn
31 december 2010 · 368 Inlägg

grymt projekt, ska bli kul att följa smile

beemern .......
31 december 2010 · 2 655 Inlägg

AnderssonE30 skrev:

beemern skrev:

AnderssonE30 skrev:
ska lätt följa denna tråden då du bygger eget extraktor:D jag trodde att vanliga avgasrör inte va lämpade att bygga grenrör på då dom är tunna samt 2" stora?!

jodå de funkar fint de. extraktorröret jag kapar sönder som mall för att bygga detta var också byggt i samma sorts rör som avgasrör fast dom var bockade och inte svetsade bitar så som jag gör nu. det är 45mm rör (2tum är 50mm)  smile

jaha ja smile vart köpte du 45 mm rören då?

köptes på kejdan heter de. dom köper in stora partier simons rör, men går nog köpa/beställa hem på mekonomen och alla som säljer simons delar.

Etingelholm
31 december 2010 · 979 Inlägg

beemern skrev:

AnderssonE30 skrev:

beemern skrev:

jodå de funkar fint de. extraktorröret jag kapar sönder som mall för att bygga detta var också byggt i samma sorts rör som avgasrör fast dom var bockade och inte svetsade bitar så som jag gör nu. det är 45mm rör (2tum är 50mm)  smile

jaha ja smile vart köpte du 45 mm rören då?

köptes på kejdan heter de. dom köper in stora partier simons rör, men går nog köpa/beställa hem på mekonomen och alla som säljer simons delar.

då åfr jag höra med mekonomen dåsmile

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
P--JawZ--K
2 januari 2011 · 579 Inlägg

Riktigt trevligt projekt du smile Rolit å se att du fixar dina egna grejer, istället för å köpa ifrån hyllan så att säga wink Ska bli rolit å se när denna kommer igång så kommer att å följas big_smile

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
beemern .......
2 januari 2011 · 2 655 Inlägg

P--JawZ--K skrev:
Riktigt trevligt projekt du smile Rolit å se att du fixar dina egna grejer, istället för å köpa ifrån hyllan så att säga wink Ska bli rolit å se när denna kommer igång så kommer att å följas big_smile

tackartackar smile. jo gillar att pyssla och räkna lite smile. denna motor kommer ta en stund innan den blir klar men extraktor och förgasarna kommer hamna på den motorn som sitter i bilen just nu så länge så ska bli kul att provstarta me dom på.

här är ju en rätt go bmw m10 med mc förgasare big_smile.
http://www.youtube.com/watch?v=0vmJHbx48Z0
http://www.youtube.com/watch?v=jw-Q5LQz … re=related

P--JawZ--K
2 januari 2011 · 579 Inlägg

Låter sköj dä smile mer lr mindre "bolt-on" då ungefär. Den bmw;n låte riktigt gött den big_smile

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
beemern .......
2 januari 2011 · 2 655 Inlägg

P--JawZ--K skrev:
Låter sköj dä smile mer lr mindre "bolt-on" då ungefär. Den bmw;n låte riktigt gött den big_smile

ja precis, fint också att kunna pröva ut dom lite på denna motor tills dom ska på den nya motorn:). ja den låter riktigt gott, synd bara att de är så dålig kvalite på klippen sad.

P--JawZ--K
2 januari 2011 · 579 Inlägg

Å så är dä ju vinter, perfekta tiden å sladda å ha sig utan att anstränga bilen för mycket wink Jo dä va ju synd att den va så sad

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
Rullarn Vintage is king
2 januari 2011 · 67 Inlägg

kul tråd, älskar riktiga DIY byggen!

Saab 99 "Rakt igenom retro" (1981)
Opel Rekord Caravan "No-care-o-van" (1974)
Lincoln Continental mk III "Diskret" (1970)
beemern .......
2 januari 2011 · 2 655 Inlägg

Rullarn skrev:
kul tråd, älskar riktiga DIY byggen!

inte för att jag vet va du menar med DIY byggen men de sjyst att du gillar den smile.

IT
2 januari 2011 · 75 Inlägg

beemern skrev:

Rullarn skrev:
kul tråd, älskar riktiga DIY byggen!

inte för att jag vet va du menar med DIY byggen men de sjyst att du gillar den smile.

tror han menar "do it yorself"

beemern .......
3 januari 2011 · 2 655 Inlägg

IT skrev:

beemern skrev:

Rullarn skrev:
kul tråd, älskar riktiga DIY byggen!

inte för att jag vet va du menar med DIY byggen men de sjyst att du gillar den smile.

tror han menar "do it yorself"

Ahaaa:-)

FKnutsson
5 januari 2011 · 1 051 Inlägg

Riktigt trevlig tråd smile Älskar de gamla bmws!! smile

Toyota Supra Ma70 "2JZ GT45" (1990)
RobinS2
18 januari 2011 · 1 067 Inlägg

Ser spännande ut mer updates wink

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
BMW 118D M (2010)
beemern .......
18 januari 2011 · 2 655 Inlägg

RobinS2 skrev:
Ser spännande ut mer updates wink

tackar, jo då kan uppdatera lite fast har dåligt me bilder just nu tongue. har haft fullt upp med att få tag på grejer till 525tds,en som hade 3st 2or på bes så har inte hänt så mycket annat.


de som är gjort hittills till/på förgasarna är att jag skaffat ett insprutningsinsug som jag tänkte ta flänsarna ifrån men då dessa börjar bli lite hårdvaluta så ska jag rita av dom på en 8mm stålplåt och göra egna flänsar istället. och har kapat till de två sista insugsrören (dock inte me på dessa bild tongue ). och för att inte glömma de, har skruvat fast dom på gängstången så dom sitter exakt på millimetern där dom ska så de blir rätt mot kanalerna på toppen.

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2403.jpg

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2404.jpg

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2405.jpg


och på grenrörsfronten så har de inte hänt mer än att det blivit provmonterat i bilen och de kommer passa som handen i handsken efter lite småjusteringar genom att vrida lite på sista rören så kollektorn pekar lite mer mot höger sida bilen än lite för mycket mot lådan som det är nu. smile


nå duger de så länge? lol

RobinS2
18 januari 2011 · 1 067 Inlägg

Ja då det duger! Fin lösning med gängstången wink Kommer säkert bli hur bra som helst! Keep it up! :-)

Senast redigerat av RobinS2 (18 januari 2011)

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
BMW 118D M (2010)
beemern .......
18 januari 2011 · 2 655 Inlägg

RobinS2 skrev:
Ja då det duger! Fin lösning med gängstången wink Kommer säkert bli hur bra som helst! Keep it up! :-)

tur de tongue.. kommer mera snart ska fixa tds,en från torsda till sönda så efter de kommer det väl hända mera här smile.

jo fick ju bli så där med gängstång då den långa org bulten inte räckte till tongue.

Rullarn Vintage is king
19 januari 2011 · 67 Inlägg

kom nyss att tänka på en sak, det där är väl silikonslang du använder för att montera gasarna mot insugsrören? Silikon är väl allt annat än bensintåligt om jag inte misstar mej?

Lincoln Continental mk III "Diskret" (1970)
Saab 99 "Rakt igenom retro" (1981)
Opel Rekord Caravan "No-care-o-van" (1974)
beemern .......
19 januari 2011 · 2 655 Inlägg

Rullarn skrev:
kom nyss att tänka på en sak, det där är väl silikonslang du använder för att montera gasarna mot insugsrören? Silikon är väl allt annat än bensintåligt om jag inte misstar mej?

så rätt det är silikonslang. jag har kört silikonslang på de flesta av mina bilar överallt och har aldrig haft problem med det, dom har blivit missfärgad på insidan och det är de ända. men sen så är insugsrören exakt kant i kant me förgasarna så slangarna kommer iprincip inte komma i kontakt med bensinen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang