Rquired
Allmänt envis
20 december 2010
· 12 512 Inlägg
waakz skrev:
Ibanezman skrev:
Rquired skrev:
Vill bara påminna om att Mercedes är mer känd som en pansarvagn och stryktålig bil runt om i världen än vad Volvo är, att svenskar är hjärntvättade med våra inhemska märken är ingen nyhet.
Ovanstående i kombination med MB´s säkrare uppträdande och bättre samt roligare köregenskaper gör tex. en W124 överlägsen Volvo 2-900 som är mjuka, gungiga och vars mindre avancerade bakaxel får Volvo att hoppa jämnfota på dåliga vägar där en Mercedes dundrar fram bekvämt och tryggt.
Varken reservdelar eller service blir dyrare till en MB, lite beroende på vilka motor och karossalternativ som jämförs förstås.
Ser inga fördelar med en Volvo, inte ens säkerheten kan användas som ett riktigt skäl: Läs på om W124 så märker du att det var mycket säkerhetstänk kring den modellen. Volvo kan förmodligen inte påstås vara sämre, men är inte så mycket bättre att det skulle spela någon roll.
Möjligheten till turbomotorer är eventuellt en fördel, men eftersom jag inte tycker om motorer som behöver respirator hänvisar jag även där till en Mercedes med stor sexa.
Sedan finns Bmw med, finns alternativ som matchar Volvo och MB i stryktålighet. Men de vettigaste och roligaste alternativen tål inte misshandel på samma sätt som ovanstående bilar utan kräver grundläggande skötsel. Tar man däremot hand om en Bmw är de lika driftsäkra som ovanstående...
Finns mycket att välja mellan men ser inte Volvo som det bästa alternativet någonstans.
Jag får nog faktiskt hålla med om det mesta här, men för en 18-åring som ska skaffa en bakhjulsdriven
bil så vågar jag nog rekommendera Volvo ändå.
Stel bakaxel som tål en krasch mot en refug samtidigt som den överlag släpper lättare än en bil
med individuell bakvagnsupphängning. Jag menar då det här fenomenet som kallas sladda
Men är det verkligen klass och bekvämlighet man söker när man är 18 och det ända man vill är ut o sladda? jag är lite osäker. men tror nog att volvo står högst på listan.
Får hålla med dig delvis Ibanezman, men är personligen på det planet att skulle man krocka en bil så illa att Mercedes eller Volvobakaxel spelar någon roll, då är den skrot i mina ögon. Sedan anser jag en bil i stil med Mercedes (Eller Bmw...) säkrare och mer konsekvent att sladda med, risken att hamna i ett räcke eller i ett dike är kort sagt lägre.
Problemet med att det krävs mer för att en sådan skall släppa har ett enkelt recept oavsett bilmärke, mer effekt! Man klarar sig med en 200e eller 230e (eller motsvarande Volvo), med en 260 eller 300e har man inte de problemen.
Waakz: I och med att det uppträder tryggare och mer konsekvent tycker jag det är precis det du bör eftersträva, sedan märker du förhoppningsvis att det finns mer än att sladda som är kul!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.