Omöjligt att starta en skoda felicia, behöver hjälp, smått desperat!

Branden
20 december 2010 · 27 Inlägg

Hallå igen..Hoppas någon fortfarande följer tråden annars får jag försöka med ett nytt inlägg.
Tydligen så slutade min förbannade skoda inte att krångla, den som trodde det är ju naiv fullt ut.
Men denna gång är det annat fel, inte batteriet och inte laddningen.

I Söndags var jag ute och körde en sväng på förmiddagen. Bilen gick som den brukar och är alltid lika lättstartad.  Kom hem, ställde av bilen och var hemma i ungefär 2-3 timmar.
När jag skulle ge mig iväg sen så ville den inte starta. Startmotorn drar igång hela maskineriet.
Bilen går upp emot 3000 varv ungefär och sen stendör den. Spelar ingen roll om jag ger mer gas eller inte.
Ungefär vid vart femte försök fick jag igång bilen såhär. Övriga gånger gick det enbart på startmotorn och tände inte.
I morse innan jag drog till jobbet stoppade jag i motor och kupévärmaren, hade en liten föraning
om att det kanske frusit vid insprutet, eller insuget eller någonstans mellan cylindern och tanken.
Då jag kört kupéfläkten och motorvärmaren hela dagen så vill den starta på varje försök.
Men samma fel som förut. Den varvar upp till ca 3000 varv och sedan stendör den. Precis som i söndags eftermiddag.  Under en period har vi haft det kallt i Blekinge, kallare än det aldrig varit under sommaren.
Har aldrig använt k-sprit för det har aldrig egentligen behövts och inte gjort det under vintern heller.

Så vad tror ni som är mer eller mindre proffs?
Kan det vara en isplugg eller liknande som sitter taskigt till och inte släpper fram nog med bensin?
Misstänker att det kan vara tuesentals olika fel på bilfanskapet. Men lite tips om vart man kan börja felsöka är ju alltid trevligt.

Som jag gjort nu är att koppla in kupévärmaren i motorutrymmet och riktat denna mot insprutningen
och startmotorn i hopp om att felet skall vara så enkelt även om det kanske är naivt att tänka så.
Är det något som varit med om liknande och vad gjorde ni då?

Hemskt tacksam för svar så snabbt ni kan smile

// David

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Micke_G_
20 december 2010 · 3 Inlägg

En polare hade nog samma fel på sin felicia den staratade men dog direkt. Han lämnade in bilen och då var det nåt fel på start spärren så han fick byta nyckel sen funkade den så testa med reservnycklen. bhöver ju inte va detta felet.

BMW 530d (2005)
BMW 325 "Turbo" (1994)
TooS Hjultomte
20 december 2010 · 1 500 Inlägg

Så hände de när en jordningspunkt var urryckt så kolla lite jordningar smile Fick av vid vänster bak lykta o då gjorde den precis så. smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Branden
20 december 2010 · 27 Inlägg

Låter rätt så långsökt men jag tackar för detta och ska fixa det. Nu är det så att jag inte har reservnyckeln här
där jag bor men det går nog att lösa. Min är en 00-a så jag tror inte det är felet, men man vet ju aldrig.
Hade faktiskt samma dag en liten incident med nyckeln. Då plasthökjet gick av runt om nyckeln då jag var lite våldsam på ett lås. Kanske bara enbart är just slumpen att det är felet, om man hade haft möjlgheten eller snarare kunskapen att tvuvkoppla så kanske man kunde testat det.
Jag vet att det ska sitta ett batteri i nyckeln om den sitter inte där längre då jag i mörkret fick hälften av nyckeln i näven om man säger så.
Kan det vara så enkelt tro?

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Branden
20 december 2010 · 27 Inlägg

Å helvete, den tanken har inte ens slagit mig det minsta.
Delarna som jag fick i näven och trillade ur plasthöljet är borta nu.
Det var mörkts, jag var trött efter 2 mil i skidspåret och jag frös som en gris.
Så de är helt borta.
Men då borde det alltså gå att köra med reservnyckeln menar du?
Den vet jag fungerar.
Du som har lite koll med immobilatorer och skit.
Det felet jag har med bilen, är det det felet som uppkommer då nyckeln
ser ut som jag har beskrivit min? för öppnar jag upp nyckeln finns det enbart själva nyckeln
som ska in i tändsningslöset och sen inget mer än det.
?

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Branden
20 december 2010 · 27 Inlägg

Plasthöljet har jag kvar.
Öppnade det precis. Det verkar inte finnas något där som är fastlimmat.
Ska försöka ta en bild och bifoga här. Inte så haj på den här sidan.
Start blir det allt, men den dör precis efter och den svarar inte på gas eller något.
Men tändningen och alla lampor och allt det där fungerar.

Senast redigerat av Branden (20 december 2010)

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Branden
20 december 2010 · 27 Inlägg

Gick inte ladda upp bilder för tillfället. De jobbar på felet.

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Branden
20 december 2010 · 27 Inlägg

Okej..för mig går det i alla fall inte.
Men vi hoppar det. Plasthöljet är tomt. Där finns inget chip om
det inte är insvetsas och ingjutet i plasthöljet.
Innanmätet är helt tomt på nyckeln. Enbart de två plastbulten som håller själva nyckeln
mot höljet. Var nyss ute och gjorde ett nytt försök. Han startar men dör direkt utan
att kunna svara på något. Drar jag ut nyckeln och gör samma procedur igen
uppstår samma problem.

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Branden
20 december 2010 · 27 Inlägg

Okej.
Tack för hjälpen.
Återkommer med resultat.
Kanske grinandes som en skitunge utan godis smile

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
peegee Forummoderator
20 december 2010 · 2 924 Inlägg

Jag har haft en Felicia 1.6 som gjorde sådär ett par ggr under ett par års tid och det var gasspjället som tappade bort sin position bägge ggr:na... krävdes en mjukvaruladdning så var det löst.

Ibland kan det räcka med att koppla loss batteriet under en natt för nollställning...

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Branden
20 december 2010 · 27 Inlägg

Ofan..det är en felicia 1.3 jag har. Spelar nog ingen roll.
Det där med mjurvaruladdning låter som om det inte är något som jag grejar till nere i garaget.
Men skall göra som du säger, koppla ur batteriet så får vi se.
Har nu extranyckeln och bortkoppling av batteriet som två möjliga
faktorer att gå på.
Vi får se vem av er som har rätt, om någon av er har rätt.
Även om oddsen är stora för att det är nyckeln som spökar då
jag faktiskt lyckades med den otroligt idiotiska sak att bryta skiten itu.
Men det är väl för jag är för stark, kan inte skoda göra ordentliga nycklar istället? smile

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
peegee Forummoderator
20 december 2010 · 2 924 Inlägg

Koppla loss batteriet hjälpt inte mig som sagt men kan i vissa fall räcka... mjukvaruladdning var på verkstad.

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Branden
20 december 2010 · 27 Inlägg

Ofan..men upplevde du problemet så som jag beskriver det?
Att bilen går igång men så fort tändningen sker så "dör" bilen och man får börja om från noll?

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
peegee Forummoderator
21 december 2010 · 2 924 Inlägg

Branden skrev:
Ofan..men upplevde du problemet så som jag beskriver det?
Att bilen går igång men så fort tändningen sker så "dör" bilen och man får börja om från noll?

Jo det gjorde den men den betedde sig lite olika men den var kraftlös så fort man försökte åka iväg och ströp sig själv, så att säga.

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Branden
21 december 2010 · 27 Inlägg

Okej..jag kan inte ens åka iväg med den. Får upp den i 2000 varv ungefär precis
vid start, något mer om jag ger fullgas precis vid tändning men sedan "dör" den likt jag skulle
stängt av tändningen.
Hoppas på att det löser sig då reservnyckeln kommer med posten från bostadsorten.
Annars så är vi tillbaka på noll och det finns 1000 olika lösningar igen.

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
peegee Forummoderator
21 december 2010 · 2 924 Inlägg

Branden skrev:
Okej..jag kan inte ens åka iväg med den. Får upp den i 2000 varv ungefär precis
vid start, något mer om jag ger fullgas precis vid tändning men sedan "dör" den likt jag skulle
stängt av tändningen.
Hoppas på att det löser sig då reservnyckeln kommer med posten från bostadsorten.
Annars så är vi tillbaka på noll och det finns 1000 olika lösningar igen.

Jo så var min oxå... gick inte att köra, då dog den.

Lämna in bilen på felkodsutläsning, så spar du tid och pengar.

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Branden
22 december 2010 · 27 Inlägg

Ja, det får ju bli ett alternativ. Vet inte om du har följt hela denna tråd.
Men om det vill sig riktigt väl så är det enbart nyckeln det är fel på.
Då min orgnalnyckel har trasig, då jag vred sönder den en kall eftermiddag i mörkret.
Tydligen skall det sitta ett chip inne i nyckeln som är synkad med någon manick vid tändningen.
Om inte manicken vid tändningen känner igen identiteten från chippet så startar inte bilen.
Eller den startar men det är som felet jag beskrev. Dock så vet jag ju inte direkt vilken
årsmodell detta chip i nyckeln blev standard. Men vad jag kan utläsa på internet
så är det redan en standard på felicia från 1997 och min är en 2000.
Men som sagt, vet inte om detta är felet. Reservnyckeln som jag vet fungerar är på väg med posten
och borde anlända absolut senast i morgon men förhoppningsvis idag.
Sen vet jag ju inte om startspärren och manicken vid tändningen har "låst" sig
nu då jag försökt starta bilen med en nyckel utan chip som startspärren inte känner igen.
Men frågan är, hur ska man göra om man vill inaktivera startspärren.
Är under veckan och julhelgen otroligt stort behov av bilen nämligen.

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Branden
22 december 2010 · 27 Inlägg

Dagens snackis, dagens nyhet. Dagens glädje.
Fick reservnyckeln med posten idag. Den startade som ett skott med den nya nyckeln.
Den gamla är pensionerad. Får klara mig med en nyckel och ta problemet då den också strular.
Ett enkelt fel som jag blåste upp till ett enormt problem.
Speciellt tack till swedenrockers som faktiskt kom med lösningen väldigt precist
och klockrent.
Tack även till er andra som la ner en tanke åt mitt problem. Er kan man lite på.
God jul på er och kör försiktigt där ute. Vill inte behöva åka brandbil under jul.
Inte i onödan åtminstonde.

Hej

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang