4916
Sök

Volvo v40 2,0t -99 Snittar runt 1liter milen, normalt?

bira bira bira,bärs bärs bärs!
313 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Hej!

Jag åker en v40 2,0t -99 som jag tycker drar mkt soppa. Den drar 0,98-10,1 ungefär blandad körning enligt färddatorn. Där man kan kolla vad den snittar. Visserligen är det vinter,och jag kör ganska korta sträckor till jobbet ca 1,5mil jag använder motorvärmare och kupevärmare nästan hela tiden.

Ska dom ta så mkt vintertid? innan kylan kom så snittade den 0,77-0,82 typ....vad tar era?Vill inte höra nått om 0,55 blandad hårkörning. utan seriösa svar.Detta är ingen tävling smile

Ingen motorlampa eller dyligt som lyser. allt fungerar,går fint osv.

Dock har jag inte provat bytt,stift,filter osv.. då den fungerade fint innan kylan kom.

Tack på förhand.

///Widell

Oturen själv
593 Inlägg
21 december 2010
Jadu, det är väl fullt normalt, dåligt väglag och vinterdäck summerar upp bensinförbrukningen en del. Sen all is och snö på bilen gör de inte mycket bättre.

Min v70 2.5T som är en del tyngre snittar 1,2 liter milen och ja besiktigade precis med bra värden etc..
Dock kör jag mycket korta sträckor smile på sommarn snittar den 0,9 - 1,0 blandad körning.

Brum

313 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Mreque89 skrev:
Jadu, det är väl fullt normalt, dåligt väglag och vinterdäck summerar upp bensinförbrukningen en del. Sen all is och snö på bilen gör de inte mycket bättre.

Min v70 2.5T som är en del tyngre snittar 1,2 liter milen och ja besiktigade precis med bra värden etc..
Dock kör jag mycket korta sträckor smile på sommarn snittar den 0,9 - 1,0 blandad körning.

Okey, jo det kanske är normalt. Men är ju en så liten motor=) Men ja får se vad andra v40 åkare säger. Kan vara som du säger, har ju varit grymt kallt ett tag.

///Widell

2 337 Inlägg
21 december 2010
Jag kan jämföra med min 9-3 Aero, ungefär samma förhållanden (lite mer effekt, drygt en mil till jobbet, motorvärmare varje natt). Ligger mellan 0,95 - 1,05 l/mil blandad körning, så det är nog inga konstigheter.
Senast redigerat av Sarge (21 december 2010)

313 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Fint än så länge verkar ju det vara normalt smile har tidigare åkt bmw med 6a haft ganska många, och en sån drar ju runt litern också. Antar att man får räkna på litern vintertid om man åker medeltung bil, samt normal motor.

///Widell

yrkesmupp
48 Inlägg
23 december 2010
jadu, heeeeeeeeeelt normalt har en enkel 2,0 som snittar 1,1-1,2

1 327 Inlägg
23 december 2010
Tycker det låter normalt med tanke på att du kör ganska korta sträckor.

Bilen hinner ju knappt komma upp i full temp trots motorvärmare på 1.5 mil.

313 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
har nu lyckats köra några veckor på 0,86 smile helnöjd... kör lite längre till jobbet nu för tiden.

///Widell

1 270 Inlägg
11 januari 2011
Jag åker mest till jobbet åå hem och det är bara 7km enkelresa men den drar aldrig mer än 0,8l/mil. Ingen motorvärmare eller så.

Kan inte va annat än nöjd med det! när dom ändå bara höjer bensinpriserna..

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 januari 2011
Min Volvo 164 ökade från 1,1 till 1,4-1-5 när det blev kallt och halt. Visserligen 3 liters 6a och dubbelförgasare men procentsatsen är väl ungefär den samma.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 januari 2011
Momentant kan en bil den dra 15-20 liter/mil när det är kallt ute när den är nystartad. Du har motorvärmare vilket hjälper till, men fortfarande så får man räkna med ganska redig uppgång i förbrukning. Min Accord drog förra tanken 1,05l/mil vilket var rekord åt fel håll.

Hav förtröstan Padawan, Snart är det vår.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök