3796
Sök

Hur felsöka spolarpump till corolla -95?

4 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Hur ska jag felsöka om det är spolarpumpen till min corolla 1995 som har ballat ur? Jag får spolarvätska till bakrutan men till framrutan kommer ingenting. Några förslag???
Tack!

1 488 Inlägg
21 december 2010
Inte frusna munstycken bara då? brukar vara samma pump som delar fram och bakrutans matning så troligtvis är det inte den. Jag hade kikat munstyckena och slangarna fram till de, stick med en hål i de små hålen på munstyckena om risken att de frusit finns.

1 353 Inlägg
21 december 2010
hur tänker du där att det är samma pump som delar matning till fram o bak? de innebär juh att när du spolar så sprutar de båda fram o bak wink

men som itouch säger så kolla så inte munstyckerna är igensatta. i annat fall så äre bara ner o lyssna, du hör att pumpen matar.. så äre dött när du spolar framrutan så äre pumpen smile

1 488 Inlägg
21 december 2010
Crille88 skrev:
hur tänker du där att det är samma pump som delar matning till fram o bak? de innebär juh att när du spolar så sprutar de båda fram o bak wink

Pumpen brukar ha två utgångar, en utgående till framruta och en till bakrutan, elektriskt styrd. Så har iaf de pumpar jag sett varit.

1 353 Inlägg
21 december 2010
ahaa okej där ser man, på dom ja sett ha de varit 2 pumpar. men jag säger varken att du har rätt eller fel, utan undrade mest wink

Oturen själv
593 Inlägg
21 december 2010
itouch skrev:
Inte frusna munstycken bara då? brukar vara samma pump som delar fram och bakrutans matning så troligtvis är det inte den. Jag hade kikat munstyckena och slangarna fram till de, stick med en hål i de små hålen på munstyckena om risken att de frusit finns.

Svar nej, Det är en pump till bakrutan och en till framrutan i dom flesta bilar.

å de med isen i munstycken, Ställ bilen på tomgång en stund bara så motorn får värma munstyckena. Och har du bråttom släng på varmt vatten på skiten sen spola FORT big_smile

Kolla om du har ett surrande ljud när du försöker spola på framrutan. Isåfall är de is.

Brum

tratt
353 Inlägg
21 december 2010
Det brukar vara två olika pumpar till fram och bakruta. Jag hade problemet på min att pumpen var frusen, jag tog loss den, gick in med skiten och tinade upp den, satte i och så var ett jävla surrande på den igen. Så själva felsökningen, låter de från den eller inte? smile

1 488 Inlägg
21 december 2010
Där ser man, har väl bara haft ett sammanträffande av kombipumpar då wink

4 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
Det är just det som är lite konstigt. Pumpen surrar och jag får vätska på bakrutan, men den låter ingenting när jag använder spaken för att få det fram  och jag får således ingen vätska på framrutan. Jag har hittat en pump och ur den går det 2 slangar (bak och fram förmodar jag).

Jag hade en fundering på om det kan vara själva spaken vid ratten som kan ha gett sig. Pumpen kanske aldrig får signal att börja spruta!?
Senast redigerat av duuje (22 december 2010)

Oturen själv
593 Inlägg
22 december 2010
duuje skrev:
Det är just det som är lite konstigt. Pumpen surrar och jag får vätska på bakrutan, men den låter ingenting när jag använder spaken för att få det fram  och jag får således ingen vätska på framrutan. Jag har hittat en pump och ur den går det 2 slangar (bak och fram förmodar jag).

Jag hade en fundering på om det kan vara själva spaken vid ratten som kan ha gett sig. Pumpen kanske aldrig får signal att börja spruta!?

Leta vidare, är nog en till pump. Annars borde du ha 3 stycken sladdar minst in i spolarpumpen, om inte mer.
Ta ut spolarvätske behållaren helt och testa med direktström.

Brum

4 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Det sitter en pump på behållaren. Från den går det två slangar, en fram och en bak. Till bakrutan fungerar allt som det ska. Testade att blåsa med trycklyft i framslangen, den fungerar som den ska. Men pumpen får jag aldrig igång. Pumpen funkar alltså till bakrutan men inte till fram.
Kan det vara så att pumpen "bara" har gått sönder halvt!

3 650 Inlägg
23 december 2010
Jag hoppas du kollat munstyckena på motorhuven att de inte är igen täppta av is. tongue

3 650 Inlägg
23 december 2010
Jag hoppas du kollat munstyckena på motorhuven att de inte är igen täppta av is. tongue

3 650 Inlägg
23 december 2010
eller så har slangen lossnat från munstyckena i huven lr i korset som sitter vid torpedväggen

1 327 Inlägg
23 december 2010
Spolarpumpen på opeln slutade fungera i våras.

Köpte en ny på biltema för drygt 100-200 kr.

Den gamla tog jag lös och testade direkt på batteriet. Är bara att koppla på två kablar på pumpen och koppla till batteriet. Vill man se om den snurrar åt båda hållen så byter man bara på + och - polen på batteriet. Då går motorn baklänges.

4 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
"Testade att blåsa med trycklyft i framslangen, den fungerar som den ska."

...som jag skrev tidigare så funkar allt från pumpen till vindrutan!

Min fråga nu är om det är nån som vet om pumpen isäg kan gå sönder så den bara funkar på bak och inte fram.

Sök