Ricka skrev:
Hej allihopa!
Skulle be någon kunnig inom ämnet om hjälp.
Har en bmw 525i 2003 års modell som jag köpt för 2 månader sen. Bilen går för övrigt fint.
Ska beskriva problemet så kortfattat som möjligt.
Jag köpte en begagnad uppsättning m+s däck som jag bytte ut och
satte på exakt samma lm fälgar (bmw original fälgar) som mina sommardäck satt på.
Alltså, 16 tums original bmw fälgar, jag kände inga vibrationer när jag hade på sommardäcken, bilen hade en riktigt mjuk gång.
(Har bara en uppsättning fälgar därför använder jag samma) Observera, vi pratar hela tiden om samma fälgar, de är inte skadade, de är i bra skick, inte kantstötta eller skadade på nåt sätt)
Jag trodde att däcken var dåliga, lämnade tillbaka de och körde till en annan firma och köpte en uppsättning nya
Vredestein däck och satte dem på samma fälgar. Däcken balanserades 2 ggr, ändå uppstod vibrationer, mest känner jag av det vid c:a 120-130 km/h. Känns som att stolen vibrerar och hela bilen, men ändå som att det är bakdelen som vibrerar mer.
Däckfirman (citydäck) trodde då att det berodde på hastighetsindexet på däcken och jag fick istället en helt ny däckuppsättning, Pirelli däck den här gången, även de helt nya (215/55/16")
Samma sak hände där, balanserade och allt.
Med tanke på att jag har garanti kvar på bilen (3 månaders garanti) så lämnade jag in den till bilfirman, det enda de gjorde var att balansera om däcken,de kollade även glapp men det fanns inget (säger de), de sa att framdäcken var lite ojämna (balans) och jag fick då betala ny balansering helt i onödan för sen uppstod exakt samma problem. Bilen skakar fortfarande, mest vid 120-130. Väglaget och snön kan det inte bero på för att den betedde sig exakt samma när snön hade smält för en vecka sedan, alltså-ingen alls snö på vägen men den vibrerar ändå.
Jag har inte navringar till fälgarna men enligt min erfarenhet så ska det inte behövas på originalfälgar.
Jag sa till bilfirman att jag ville att de skulle genomsöka fel på bilen men de sa att de debiterar 1600 kr/timmen för felsökning om det är så att det skulle visa sig att det inte är fel på bilen utan något som har med däcken att göra, känns rätt saftigt om det nu skulle visa sig att det behövdes 3 timmar för att hitta felet, och sen att det just var däcken.
Helt nya däck (Den 3e uppsättningen)
Originalfälgar i bra skick
Snö eller ej, samma skit
Balanserade däck
Någon som har en aning om vad det skulle vara?
Börjar bli riktigt trött på detta nu.....
Mycket tacksam för hjälp!