3792
Sök

Vibrationer BMW 525i

3 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
Hej allihopa!

Skulle be någon kunnig inom ämnet om hjälp.

Har en bmw 525i 2003 års modell som jag köpt för 2 månader sen. Bilen går för övrigt fint.
Ska beskriva problemet så kortfattat som möjligt.

Jag köpte en begagnad uppsättning m+s däck som jag bytte ut och
satte på exakt samma lm fälgar (bmw original fälgar) som mina sommardäck satt på.

Alltså, 16 tums original bmw fälgar, jag kände inga vibrationer när jag hade på sommardäcken, bilen hade en riktigt mjuk gång.
(Har bara en uppsättning fälgar därför använder jag samma) Observera, vi pratar hela tiden om samma fälgar, de är inte skadade, de är i bra skick, inte kantstötta eller skadade på nåt sätt)

Jag trodde att däcken var dåliga, lämnade tillbaka de och körde till en annan firma och köpte en uppsättning nya
Vredestein däck och satte dem på samma fälgar. Däcken balanserades 2 ggr, ändå uppstod vibrationer, mest känner jag av det vid c:a 120-130 km/h. Känns som att stolen vibrerar och hela bilen, men ändå som att det är bakdelen som vibrerar mer.
Däckfirman (citydäck) trodde då att det berodde på hastighetsindexet på däcken och jag fick istället en helt ny däckuppsättning, Pirelli däck den här gången, även de helt nya (215/55/16")

Samma sak hände där, balanserade och allt.

Med tanke på att jag har garanti kvar på bilen (3 månaders garanti) så lämnade jag in den till bilfirman, det enda de gjorde var att balansera om däcken,de kollade även glapp men det fanns inget (säger de), de sa att framdäcken var lite ojämna (balans) och jag fick då betala ny balansering helt i onödan för sen uppstod exakt samma problem. Bilen skakar fortfarande, mest vid 120-130. Väglaget och snön kan det inte bero på för att den betedde sig exakt samma när snön hade smält för en vecka sedan, alltså-ingen alls snö på vägen men den vibrerar ändå.

Jag har inte navringar till fälgarna men enligt min erfarenhet så ska det inte behövas på originalfälgar.

Jag sa till bilfirman att jag ville att de skulle genomsöka fel på bilen men de sa att de debiterar 1600 kr/timmen för felsökning om det är så att det skulle visa sig att det inte är fel på bilen utan något som har med däcken att göra, känns rätt saftigt om det nu skulle visa sig att det behövdes 3 timmar för att hitta felet, och sen att det just var däcken.

Helt nya däck (Den 3e uppsättningen)
Originalfälgar i bra skick
Snö eller ej, samma skit
Balanserade däck

Någon som har en aning om vad det skulle vara?
Börjar bli riktigt trött på detta nu.....

Mycket tacksam för hjälp!

1 488 Inlägg
22 december 2010
Det kan inte vara så att firman som monterade nya däck på dina fälgar råkade tappa någon i backen eller slå i någonstans så att den blev vind? Låter ju verkligen som det är fälgarna om inte dessa däckbyten och ombalanseringar gjort någon skillnad

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
22 december 2010
Förmodligen nån av bärarmar. nr 11 o 16 http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=05

Styrleder brukar man upptäcka ganska lätt.

Kolla hur bromsskivor ser ut men dessa brukar inte gen vibrationer som många påstår.

3 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
Hej Grabber!

Vet inte hur stor skillnad det är men den länken du skickat är till E60, min är E39, alltså 2003 års modell 525i.

1 488 Inlägg
22 december 2010
Nr 4 eller 11 på denna länk isåfall: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=05

3 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
okey tack så hemskt mycket för hjälpen, hoppas något av detta hjälper

Finns det någon möjlighet att det tex skulle kunna vara hjulinställningen som på nåt konstigt sett "rubbats"? Är inte proffs på bilar direkt big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2010
Har du tre månaders garanti på bilen och där finns ett fel skall du självklart inte behöva betala något, därmed spelar det ingen roll om firman så debiterar 16.000:-/h det skall de stå för själva. Om du ringer och hör med konsumentombudsmannen (Tror jag dem heter?) i din kommun bör han kunna upplysa dig om dina rättigheter. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 656 Inlägg
23 december 2010
Ricka skrev:
Hej allihopa!

Skulle be någon kunnig inom ämnet om hjälp.

Har en bmw 525i 2003 års modell som jag köpt för 2 månader sen. Bilen går för övrigt fint.
Ska beskriva problemet så kortfattat som möjligt.

Jag köpte en begagnad uppsättning m+s däck som jag bytte ut och
satte på exakt samma lm fälgar (bmw original fälgar) som mina sommardäck satt på.

Alltså, 16 tums original bmw fälgar, jag kände inga vibrationer när jag hade på sommardäcken, bilen hade en riktigt mjuk gång.
(Har bara en uppsättning fälgar därför använder jag samma) Observera, vi pratar hela tiden om samma fälgar, de är inte skadade, de är i bra skick, inte kantstötta eller skadade på nåt sätt)

Jag trodde att däcken var dåliga, lämnade tillbaka de och körde till en annan firma och köpte en uppsättning nya
Vredestein däck och satte dem på samma fälgar. Däcken balanserades 2 ggr, ändå uppstod vibrationer, mest känner jag av det vid c:a 120-130 km/h. Känns som att stolen vibrerar och hela bilen, men ändå som att det är bakdelen som vibrerar mer.
Däckfirman (citydäck) trodde då att det berodde på hastighetsindexet på däcken och jag fick istället en helt ny däckuppsättning, Pirelli däck den här gången, även de helt nya (215/55/16")

Samma sak hände där, balanserade och allt.

Med tanke på att jag har garanti kvar på bilen (3 månaders garanti) så lämnade jag in den till bilfirman, det enda de gjorde var att balansera om däcken,de kollade även glapp men det fanns inget (säger de), de sa att framdäcken var lite ojämna (balans) och jag fick då betala ny balansering helt i onödan för sen uppstod exakt samma problem. Bilen skakar fortfarande, mest vid 120-130. Väglaget och snön kan det inte bero på för att den betedde sig exakt samma när snön hade smält för en vecka sedan, alltså-ingen alls snö på vägen men den vibrerar ändå.

Jag har inte navringar till fälgarna men enligt min erfarenhet så ska det inte behövas på originalfälgar.

Jag sa till bilfirman att jag ville att de skulle genomsöka fel på bilen men de sa att de debiterar 1600 kr/timmen för felsökning om det är så att det skulle visa sig att det inte är fel på bilen utan något som har med däcken att göra, känns rätt saftigt om det nu skulle visa sig att det behövdes 3 timmar för att hitta felet, och sen att det just var däcken.

Helt nya däck (Den 3e uppsättningen)
Originalfälgar i bra skick
Snö eller ej, samma skit
Balanserade däck

Någon som har en aning om vad det skulle vara?
Börjar bli riktigt trött på detta nu.....

Mycket tacksam för hjälp!

helt spontant känns de ju som att stabstagen i framvagnen e gångna vanligt att foclk får vibrationer just mellan 120-130

men skulle ändå rek dig att kolla med centreringsringarna

Oturen själv
593 Inlägg
23 december 2010
Dom har inte lyft i något olämpligt så saker blevit skeva etc? Gör en hjulinställning vet ja. Kan ju med vara att dom drar åt bultarna fel etc.. Om inte annat sätt på sommardäcken igen å se om de vibbrerar endå. Eller testa med ett par andra fälgar.

Brum

Sök